خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر نفت:

اعتبار ایران زیر سوال رفت / اسناد و مدارک را رو می‌کنیم / میرکاظمی تفاوت تن و بشکه را نمی‌دانست

asdasd
کد خبر : ۱۹۵۱۸۸

پس از آنکه جلساتی را با میرکاظمی و همکارانش برگزار کردیم آنان مطرح کردند که اگر ۱۰دلار غیر کارشناسی است، ۵ دلار بگیریم و یا سوآپ را قطع کنیم. در حالی که این نگاه آنان به سوآپ اقتصادی نبود چرا که ما باید ابتدا به دنبال موقعیت استراتژیک بوده و روی تبدیل شدن به توزیع کننده انرژی در منطقه متمرکز می شدیم و به همین دلیل خط نکاء - جاسک را تعریف کردیم تا به تواند نفت خام این حوزه را به دریای آزاد با کوتاه ترین، امن ترین و با صرفه ترین مسیر انتقال دهیم.

عضو هیات مدیره شرکت نیکو و مشاور وزیر نفت ضمن افشای دلایل قطع سوآپ، گفت: ایران با قطع سوآپ فرصت تبدیل شدن به هاب انرژی را به ترکیه داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود آستانه، مشاور وزیر نفت در نشست خبری که با حضور خبرنگاران برگزار شد با اشاره به تاریخچه «سوآپ» از سیاستهای وزارتخانه و شرکت نفت در ارتباط با عملیات نفت خام از حوزه دریای خزر، گفت: ما از سال ۱۹۹۶ عملیات سوآپ را با توافقی که با کشور قزاقستان داشتیم آغاز کردیم، به طوری که روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت خام قزاقستان به بندر نکاء منتقل شود و معادل‌‌ همان نفت در بنادر جنوب به سوآپر و طرف قرارداد بدهیم.

وی افزود: اجرای این عملیات از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و طی گذشت سه سال این پروژه در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت که البته این بخش خصوصی با شرکت نفت و امور بین الملل نفت پروژه‌های خود را مدیریت می‌کرد. اما نکته قابل توجه این بود که در زمان آغاز به کار به لحاظ حمل ونقل، اجرایی شدن کار، نوع قیمت گذاری، واردات و برداشت مشکلاتی بر سر راه ایجاد شد که برخی از این قبیل از مشکلات سبب به وجود امدن شبکه‌های فساد نیز شد.

آستانه تصریح کرد: به دلیل این مشکلات یاد شده در سال ۱۳۷۹ وزارت نفت تصمیم گرفت که عملیات اجرایی سوآپ را به شرکت نیکو واگذار کند وتصمیم براین شد که تمام سوآپر‌ها اعم از داخلی و خارجی با این شرکت قرار داد منعقد کنند و شرکت نیکو نیز در این رابطه تابع سیاستهای شرکت ملی نفت و امور بین المللی شرکت نفت بود و مصوبات هیات مدیره شرکت نفت را تعقیب می‌کرد.

تلاش رقبای ایران برای به عقب راندن ایران از میدان سوآپ

وی با بیان اینکه به تدریج شرکتهای سوآپ کننده از سال ۱۹۹۹ یا ۱۳۷۹ شمسی قراردادهای مفصلی با سوآپر‌ها بستند، ادامه داد: در حوزه خزر بعداز فروپاشی شوروی، کشورهای تازه استقلال یافته فرصت خوبی پیدا کردند که تعاملات اقتصادی با ایران داشته باشند اما آنچه که ایران در نظر داشت تبدیل شدن به عنوان هاب انرژی در منطقه شمال، جنوب وکشورهای اطراف بود.
وی خاطر نشان کرد: ۴ درصد منابع نفتی وگازی جهان در حوزه خزر در محدوده کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، روسیه، آذربایجان و ایران است، لذا این روند، پتانسیل خوبی به همراه داشت که ایران از فضای به وجود امده ‌‌نهایت استفاده را کند اما در عین حال رقبا نیز تلاش داشتند این فرصت را از ایران بگیرند.

شرکت‌های بزرگ را جذب سوآپ نفتی با ایران کردیم

آستانه ادامه داد: ایران در گام اول، منطقه حاشیه خزر را به عنوان مسیر انتقال نفت خام به دریای آزاد انتخاب کرد و سپس با گذشت اندک زمانی اطمینان کشورهای حاشیه خلیج فارس را نسبت به خود جلب کرد و همچنین ایران برای این کار با کشورهای تولیدکننده و صادر کننده مذاکراتی را نیز انجام داد و در این راستا با ۱۵ یا ۱۶ شرکت که از تولید کنندگان نفت را خریداری می‌کردند و یا نقش واسطه نفتی را داشتند قرارداد بستیم و همواره سعی کردیم شرکت‌های بزرگ مثل ویتول را جذب و با آنان قرارداد امضا کنیم که حاصل آن سوآپ ۵۰ هزار بشکه نفت بود.

اثبات کردیم ایران امن‌ترین و باصرفه‌ترین مسیر سواپ است

وی خاطرنشان کرد: ما اطمینان سوآپر‌ها را جلب کردیم تا حجم سوآپ را بالا ببریم تا اثبات کنیم که این منطقه بهترین و باصرفه‌ترین منطقه است که در گام‌های اول نیز موفقیت بزرگی را حاصل کردیم و از طرفی منافع اقتصادی و سیاسی خودمان را نیز در نظر گرفتیم ضمن اینکه حضور ما در دریای خزر استراتژیک است زیرا ۶۵۰ کیلومتر ساحل دریایی و ۱۵۵۰ کیلومتر مرز خشکی با ترکمنستان داریم.
وی ادامه داد: بر همین اساس در میدان شاه دنیز نیز که شرکت‌های بزرگ مثل BP استات اویل و توتال حضور دارند ایران نیز ۱۰ درصد سهم دارد که این خود یک نقطه قوت محسوب می‌شود.

انتقال ۲۵۴میلیون بشکه نفت طی ۱۳ سال

عضو هیات مدیره شرکت نیکو، تاکید کرد: اگر هدف ما تبدیل شدن به هاب انرژی بود باید اطمینان حاصل می‌کردیم که گام اول را برداشتیم و در مدت ۱۳ سالی که کار جریان داشت بیش از ۲۵۴ میلیون بشکه نفت از مسیر حوزه خزر به نکاء منتقل و از طریق خط لوله به پالایشگاه تهران و ری ارسال شد که ما سود زیادی بردیم.

گفته می‌رکاظمی غیرکار‌شناسی بود

وی دلیل تمایل سوآپر‌ها را در این دانست که دریای خزر بسته است و نفت آن نسبت به دریای آزاد ۸ تا ۱۰ دلار ارزان‌تر است و سود سوآپر در این ۸ تا ۱۰دلار پنهان است اما مسعود می‌رکاظمی در ان زمان اعلام کرده بود که برای سوآپ، ۱۰ دلار در هر بشکه بگیریم که اصل این گفته از سوی وی غیرکار‌شناسی بود چراکه دریافت این مبلغ هیچ سودی برای سوآپ کننده باقی نمی‌گذاشت.

بحثقیمت با سیاست کلان ایران مغایر بود

آستانه یادآور شد: پس از آنکه جلساتی را با می‌رکاظمی و همکارانش برگزار کردیم آنان مطرح کردند که اگر ۱۰دلار غیر کار‌شناسی است، ۵ دلار بگیریم و یا سوآپ را قطع کنیم. در حالی که این نگاه آنان به سوآپ اقتصادی نبود چرا که ما باید ابتدا به دنبال موقعیت استراتژیک بوده و روی تبدیل شدن به توزیع کننده انرژی در منطقه متمرکز می‌شدیم و به همین دلیل خط نکاء - جاسک را تعریف کردیم تا به تواند نفت خام این حوزه را به دریای آزاد با کوتاه‌ترین، امن‌ترین و با صرفه‌ترین مسیر انتقال دهیم. ضمن اینکه نباید فراموش کنیم طرح بحثقیمت از سوی می‌رکاظمی و دوستانش، مغایر با سیاست کلان برای جذب سوآپر‌ها بود.

وی با بیان اینکه همزمان با مباحثداخلی رقبای ما نیز فعال بوده‌اند و فشارهایی نیز از جانب آمریکا، ترکیه، چین و روسیه اعمال می‌شد، خاطرنشان کرد: در منطقه خزر، ۴ مسیر برای خروج نفت و انرژی وجود دارد که مسیر جنوبی یا‌‌ همان اول یعنی ایران، نزدیک‌ترین و باصرفه‌ترین مسیربوده و مسیر دوم به سمت شرق خط CPC است که نهایتا به چین نفت می‌برد، خط یا مسیر سوم BTC است که به سمت غرب می‌رود به طوری که از آذربایجان، ترکیه و گرجستان عبور کرده و در مدیترانه تحویل داده می‌شود و در ‌‌نهایت خط شمالی که چهارمین مسر به حساب می‌آید از منطقه روسیه طی می‌شود که این سه مسیر رقبای اصلی بوده و هستند که این مهم نشان می‌دهد ما باید برای کوتاه کردن دست رقبا سوآپر‌ها را حفظ کرده و اطمینان تولیدکنندگان نفت خزر را نیز جلب می‌کردیم.

وی گفت: خط نکاء - جاسک در روز بالغ بر یک میلیون بشکه طراحی شد که ۱۵۶۰ کیلومتر است و ۲ میلیارد و۶۰۰ میلیون دلار برای کشور هزینه دربرداشت که در مدت کوتاهی می‌توانستیم از درآمد حاصل از آن استفاده کنیم اما مشکلات تحریم، مقررات گمرکی در کشور و تصمیمات سوآپر‌ها و گفته‌های آنان مبنی بر اینکه ما ۲۰۰۰ بشکه نفت تولید می‌کنیم و می‌خواهیم سریعا به مقصد آن را انتقال دهیم با سیاست و برنامه‌ها شما همخوانی ندارد و ما نمی‌توانیم صبر کنیم تا یک کشتی یک میلیون بشکه‌ای حرکت کند. لذا با توجه به این چالش‌ها شرکت ملی نفت باید در این خصوص یک راهکار جدید پیدا می‌کرد.

آستانه ادامه داد: در قرارداد پیش بینی شده بود، سوآپر نفت خود را بر اساس حجم نفتی به ما تحویل دهد و نه براساس کیفیت به طوری که یک هزار بشکه نفت شمال در مقابل یک هزار بشکه نفت جنوب و با توجه به اینکه کیفیت نفت شمال بهتر از جنوب بود ما به راحتی می‌توانستیم در هر بشکه به ۳ دلار سود دست یابیم.

وی گفت: امور بین الملل نفت در خصوص حل مشکل فوق همکاری کرد و بیان داشت در مواقعی که این کشور‌ها نمی‌توانند نفت خودشان را برداشت کنند ما این نفت را می‌توانیم بفروشیم اما قیمت در عوض باید بازار را در اختیار بگیریم همچنین باید توجه داشته باشیم نباید بازار خودمان را نیز از دست دهیم.

قطع سوآپ در سال ۸۹ در اوج موفقیت ایران در مقابل رقبا

وی خاطر نشان کرد: با وجود موفقیت‌های ایران، آمریکا فشارهای زیادی بر سوآپر‌ها واردمی کرد تا مسیر ایران را ناامن جلوه دهد. درحالی که موقعیت ایران بی‌نظیر بود و فرصت خوبی بود تا بتوانیم از آن استفاده کنیم ضمن اینکه کار نیز تا مراحل خوبی پیش رفت تا اینکه در سال ۸۹ قطع شد.

اعتبار ایران زیر سوال رفت

مشاور وزیر نفت، تصریح کرد: مسئولان وقت دلیل قطع سوآپ را نداشتن سود اقتصادی و کم بودن سوآپی عنوان کردند که توضیحاتشان غیر منطقی بود و این مسئله باعثشد که عواقب حقوقی و ضرر‌های هنگفت مادی و معنوی را به کشور تحمیل کند و مهم‌ترین این خسارت‌ها این بودکه اعتبار ما درحوزه خزر ودر بین شرکتهای مهم نفتی و همچنین سوآپر‌ها زیر سوال رفت ضمن اینکه هزینه سنگینی برای این کار متحمل شدیم به طوری که از سال ۸۹ به این طرف خط لوله نکاء - ری بلا استفاده ماند در حالی که خط نکاء ۱۷۰میلیون دلار هزینه در برداشته است و اکنون‌‌ رها شده و خط دچار فرسودگی شده است.

۸۸۰ میلیون دلار سود ایران معطل ماند

وی تصریح کرد: به لحاظ مادی بیش از ۸۸۰ میلیون دلار ما مستقیم و غیر مستقیم نفع می‌بردیم که از سال ۸۹ تا کنون تمام امکانات این سوددهی معطل مانده‌اند.

وی گفت: درحال حاضر زنگنه دستور احیای آن را داده و مذاکرات برای از سر گیری سوآپ در حال انجام است اما شرایط تحریم و نگرانی سوآپر‌ها موانعی را برسر اجرایی شدن مجدد آن ایجاد کرده است. ضمن اینکه بعد از قرارداد با تولید کننده، نفت باید از خشکی حمل شده و به ساحل رسیده و ذخیره شود و دوباره قرارداد حمل از مخزن تا نکاء با کشتی داشته باشد که این قرارداد‌ها به یکباره اتفاق نمی‌افتد وسوآپر‌ها دوباره به راحتی وارد مذاکره و امضای قرارداد با ما نمی‌شوند.

آستانه گفت: هرچه قراردادهای ما برای مدت زمان طولانی‌تر بسته می‌شد، ضمانت اهداف ما بیشتر بود اما سوآپر‌ها به راحتی وارد نمی‌شدند که بر همین اساس بعد از قطع سوآپ محموله‌هایشان در دریا ماند در حالی که نمی‌توان قرارداد بین المللی را یکباره لغو کرد زیرا بار حقوقی دارد. لذا این‌ها به سرپرستی زین الدین، مدیر اسبق امور حقوقی شرکت نفت و سروشی، مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت نظر کار‌شناسی خود را تنظیم و به ثبت رساندند اما با این همه مسعود می‌رکاظمی در نامه‌ای دستور عزل زین الدین از مدیران نفتی را صادر کرد.

میرکاظمی تفاوت تن و بشکه را نمی‌دانست

آستانه تصریح کرد: جلسات متعددی برای متقاعد کردن وزیر وقت برگذار و توضیحاتی داده شد اما اطلاعات درستی به وزیر وقت نداده بودند که پایه تصمیم گیری نادرست می‌رکاظمی در این خصوص شد به طوری که در خصوص تفاوت واحد‌ها یعنی تن و بشکه مشکلاتی حادثشد و با وجود توضیحات وزیر وقت زیر بار منطق و اصل جریان نرفت.

وی با بیان اینکه وزیر احمدی‌نژاد عجولانه تصمیم گرفت در حالی که باید با کار‌شناسان و متولیان امر مشورت می‌کرد، گفت: ما در آن زمان به شورای عالی امنیت ملی با حضور نمایندگان وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی و وزارت خارجه دعوت شدیم و گفتیم که نگاه ما در سوآپ اقتصادی نبوده بلکه بلند مدت واستراتژیک بوده است و آنان نیز اعتقاد داشتند که سوآپ برقرار شود.

وزیر احمدی نِژاد بهترین خدمت را به ترکیه کرد

وی گفت: قزاقستان ذخایر عظیم نفت را در دل خود جای داده است که صد البته این ذخائر که بالغ بر ۳ تا چهار میلیون بشکه نفت است باید به بازار‌ها راه یابد اما به دلیل تعلل مقامات کشورمان، ترکیه وارد عمل شد و هم اکنون این کشور در حال تبدیل شدن به هاب منطقه است و باید گفت که این تعلل وزیر احمدی‌نژاد، بهترین خدمت به کشور همسایه یعنی ترکیه بود چراکه این خط لوله نفت از ترکیه گذشت و در حال حاضر خط لوله گاز را هم در دست احداثدارند و این درحالی است که ایران مرکز ۷۵درصد انرژی دنیاست اما ترکیه بهره می‌برد و از آن استفاده می‌کند.

آستانه توضیح داد: ما جاسک را به این دلیل انتخاب کرده بودیم که نگرانی کشور‌ها بابت امکان بسته شدن تنگه هرمز رفع شود اما آن کشور‌ها باید ۲۰هزار دعوای خصوصی را حل کرده تا خط را عبور دهند.
وی با بیان اینکه سوآپر‌ها در ایران با یک کشور طرف بودند که بخش اعظم آن نیز کویر است و مالک دولت است، ادامه داد: البته اگر حتی خط لوله زمانی خالی از نفت می‌ماند می‌توانستیم در طرح انتقال آب خزر به کویر مرکزی ایران از آن استفاده کنیم.

وی خاطر نشان کرد: ما سیزده سال کار کردیم و سیاستهای تشویقی به کار بردیم و درعین حال رقبای ما نیز با تمام وجود کار کردند تا غرب، شرق وشمال را احیا کنند.

عضو هیات مدیره نیکو گفت: اگر قرارداد را لغو نکرده بودیم روند تحریم‌ها بگونه‌ای بود که با توجه به تحریم نفت خام ایران امکان برداشت سوآپر وجود نداشت خود سوآپر برای اینکه مشمول جریمه امریکا نشود خود لغو می‌کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شرکت‌های بزرگ طرف قرارداد ما بودند وسیله‌ای برای دور زدن تحریم‌ها بود، درست مثل سیاستی که با ژاپن داشتیم که قرار بود در ازای قراردادی که در زمان خاتمی بسته شده بود به جای پول، نفت بدهیم تا عملیات شروع شود اما همزمان با آن تحریم ایران آغاز شد لذا ژاپن بر سر دوراهی ماند که یا باید پولشان را طلب نمی‌کردند و یا با ٱمریکا وارد بحثشوند و سهمیه نفت را می‌بردند که در واقع این قضیه به سود ایران تمام شد.

قطع کنندگان سوآپ در راستای سیاست‌های آمریکا حرکت کردند

وی سوآپ را مبارزه مستقیم و غیر مستقیم با رقبا و قطع آن را در جهت سیاست امریکا خواند و تصریح کرد: ۴۰ هزار بشکه در مقابل ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادراتی کشور بسیار ناچیز است و دلیلی نداشت که بگویند نفت خودمان در چاه مانده و ما نفت فروش کشورهای حاشیه خلیج فارس شدیم.

ویتول و دراگون همکاری کردند، کاسپین شکایت کرد

آستانه در خصوص بار حقوقی این قرارداد‌ها یادآور شد: ما برای سوآپ نفت با شرکت‌های ویتول، دراگون و کاسپین قرارداد داشتیم که بعد از قطع سوآپ علیه ما هجمه کردند لذا بخش حقوقی شرکت نفت و نیکو وقت گذاشتند که باعثشد که با ویتول به تفاهم برسیم و به آن‌ها گفتیم که اگر دعوا ادامه یابد و معامله قطع می‌شود و در بلک لیست قرار می‌گیرند و آن‌ها نیز متقاعد شدند که علیه ما claim نکنند و منافع خودشان را در این دیدند که از مسیر دیگری عملیات را انجام دهند، دراگون اویل نیز از جمله شرکت‌هایی است که خودش تولید دارد و از مسیر دیگری عملیات را انجام داد اما کاسپین ادعا و اقامه دعوی کرد.

تدبیر ما زیاده طلبی کاسپین را در نطفه خفه کرد

وی ادامه داد: کاسپین بالغ بر ۹۷ میلیون دلار claim کردند که اگر ویتول نیز اضافه می‌شد میزان خسارت به ۲۵۰ میلیون دلار می‌رسید.

آستانه توضیح داد: قرارداد کاسپین ۳ هزار بشکه در روز بود که از ۵ سال زمان ۴ سال باقی مانده بود که ادعا کردند در ۴ سال باقی مانده تصمیم داشتیم ۱۷ هزار بشکه به ایران تحویل دهیم و چون ایران نتوانست این امکان را فراهم کند ما در ازای ۱۷ هزار بشکه در روز ضربدر ۳۶۵ روز در سال ضربدر ۴ سال یعنی ۹۷ میلیون دلار سود می‌بردم که شما مانع شدید.

مشاور وزیر نفت، گفت: شرکت نیکو برای پیگیری قضیه کار سنگینی را آغاز کرد و بعد از claim تمام حساب‌ها را بست ساختمان‌های نیکو سوئیس و اموال مدیران را بررسی کرد و با گرفتن وکیل بین المللی هزینه سنگینی را متحمل شد و موضوع دعوا با کاسپین به دادگاه داوری رفت در اتاق ICC شرایط برای تیم حقوقی فراهم می‌شد که ما باید هزینه اتاق، قرارداد با وکیل بین لمللی و وکیل خودمان، وکیل مرضی الطرفین را باید پرداخت می‌کردیم و حجم عظیمی ادعا باید می‌آوردیم که ادعای آنان نفی شود.

۱۰ میلیون خسارت ایران با قطع سوآپ

وی ادامه داد: بعد از ۳ سال مبارزه دادگاه و تحمل میلیون‌ها دلار سرانجام توانستیم claim را به ۵.۵ می‌لون دلار کاهش دهیم که البته با هزینه‌های جانبی زیر ۱۰ میلیون دلار خساررت خوردیم که مجبور شدیم بپردازیم و با توجه به اینکه ما محکوم شدیم باید کل هزینه را می‌پرداختیم ولی با این وجود با توجه به اینکه ما قرار داد را لغو کرده بودیم نتوانستیم حرفمان را به کرسی بنشانیم.

آستانه در این خصوص که به گفته می‌رکاظمی هیچ شرکت خارجی شکایت نکرده و این مباحثاز سوی یک شرکت ایرانی خارجی مطرح شده است، گفت: این مسئله صحت ندارد ضمن اینکه سوآپ از بدو امر با هدایت و نظارت می‌رکاظمی بود.

وی با بیان اینکه در شرایطی که همه ما را تحریم می‌کنند خودمان نیز نباید خودمان را تحریم کنیم، تصریح کرد: سال ۸۹ سال سختی به لحاظ تحریم نبود که بازارهای ما بسته شود در حالی که ما خود تحریمی کردیم.

عضو هیات مدیره شرکت نیکو گفت: در آن زمان می‌گفتند که با این اقدام سهمیه ما دراوپک کم می‌شود در حالی که ما کمتر از سهم خودمان تولید می‌کردیم ضمن اینکه اساسا سوآپ ربطی به سهمیه اوپک نداشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تمام تلاش ما این است که اعتماد از دست رفته را بازگردانیم تاکید کرد: باید این اطمینان را به سوآپر‌ها بدهیم که ایران باصرفه‌ترین، نزدیک‌ترین و امن‌ترین مسیر است.

آستانه گفت: ما اکنون دنبال جنگ قیمتی نیستیم دنبال مسائل اقتصادی هم نیستیم دنبال حفظ منافع ایرانیم و در مذاکرات با این کشور‌ها نیزآن را دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در این روند ۱۷۷۰ کیلومتر از۳ کشور و ۲۰ مالک خصوصی درگیر بود، گفت: کشورهای سوآپر کننده برای مناطق حساس نگهبان گذاشته‌اند که مشکل بوجود نیاید مثلا در خط شرق در بعضی مواقع شدت سرما به ۴۰ درجه زیر صفر می‌رسید نفت از چاه در می‌آید ۳۰ درجه و افت گرما دارد و در شرایط عادی در هر ثانیه ۲ متر باید عبور کند اما در شرایط سرد نفت دچار مشکل می‌شودو لذا این کشور‌ها خیلی از مسائل را باید حل کنند که هزینه بر است در حالی که در ایران این مشکلات وجود ندارد و خود این کشور‌ها نیز این مسئله را می‌دانند.

آستانه در خصوص کل خسارات وارده طی مدت ۳ سال گفت: مثلا یکسری عدم النفع در این روند وجود دارد که باید محاسبه شود مثلا ۲۰۰ میلییون لیتر گازوئیل باید صرف شود تا خط لوله احیا شود، و همچنین یک میلیارد دلار صرف بهینه سازی پالایشگاه‌های تهران و تبریز شده که همه بلا استفاده مانده است.

وی با تاکید بر اینکه طرح سوآپ نباید ناکام بماند، افزود: این فرصت زمانی از دست رفت حال باید به جلب توجه سوآپر‌ها بیندیشم و مسیر را احیا کنیم وبه جای نگاه اقتصادی منافع استراتژیک را درر نظر بگیریم چرا که با راه اندازی مجدد سوآپ می‌توانیم سوآپ گاز هم داشته باشیم.

آستانه افزود: در حال حاضر ترکمنستان آمادگی دارد به ما گاز طبیعی بدهد و گاز این منطقه از طریق ایران به پاکستان، افغانستان وهند منتقل شود یعنی از شمال گاز بگیریم برای خودمان مصرف کنیم و از گاز خودمان به کشورهای که ترکمنستان در جنوب قرارداد دارد تحویل دهیم.

وی در خصوص برنامه حال حاضر خاطرنشان کرد: در حال حاضر با ۴ یا ۵ شرکت مذاکره کرده‌ایم اما کشورهای سوآپر کننده تضمین می‌خواهند و باید با جاهای مختلف از جمله مخازن کشتیرانی برای از سرگیری سوآپ صحبت کنند زیرا نفتشان انحصارا در اختیار حاکم و دولت نیست.

سیاست‌های تشویقی ایران برای از سرگیری مجدد سوآپ

وی با بیان اینکه ما باید برای جلب اعتماد این کشور‌ها سیاست تشویقی بکار بسته وموانع بین المللی را برداریم، ابراز امیدواری کرد: ظرف ۴ ماه آینده که محدودیت‌های نفت لغو می‌شود مسیر‌ها نیز می‌توانند باز شوند ضمن اینکه سیاست‌های تشویقی ما بر اساس طول قرارداد متفاوت است و هرچه زمان طولانی‌تر بود مشوق‌های بهتری نیز داشتیم و فی ما با تمام سوآپر‌ها متفاوت بوده و هست.

آستانه گفت: در حال حاضر مجددا با ویتول مذاکراتی داشته‌ایم و اگر کاسپین نیز شرایط ما را بپذیرید می‌توان وارد مذاکره شد.

وی همچنین گفت: کره جنوبی حاضر شده که تمام خط لوله نکا جاسک را بسازد به شرطی که تا چند سال سود از آن این کشور باشد.

اسناد و مدارک را رو می‌کنیم

این مسئول بخش سوآپ شرکت نیکو یادآور شد: اگر زمانی لازم باشد نامه زین الدین با امضای قلعه بانی که به وزیر نفت سابق تحویل داده شده بود با تمام مفاد و حاشیه نویسی منتشر خواهیم کرد تا هیچ عذری مبنی بر بی‌اطلاعی باقی نماند.

دیوان محاسبات؛ قطع سوآپ اشتباه تاریخی بود

وی تاکید کرد: سازمان بازرسی و دیوان محاسبات این قضیه را بررسی کرده و با ارائه گزارشی مستند اذعان کرده‌اند که سوآپ به نفع ایران و قطع آن اشتباهی تاریخی بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز