خبرگزاری کار ایران

نشست رسانه سریال «جاده قدیم» برگزار شد؛

جاده قدیم یک کمدی جاده‌ای است

asdasd
کد خبر : ۱۹۴۶۳۸

سریال «جاده قدیم» به تهیه‌کنندگی علی تقی‌پور و کارگردانی بهرام بهرامیان که توسط امید سهرابی و امیر رضا طلاچیان به نگارش درآمده است، از روز سی‌ام فروردین ۹۳ با حضور عباس گنجوی و عبدالله اسکندری در خیابان جمال‌آباد تهران کلید خورد.

نشست رسانه‌ای سریال «جاده قدیم» به کارگردانی بهرام بهرامیان برگزار شد. این نشست رسانه‌ای در حالی با حضور علی تقی‌پور، تهیه کننده و امید سهرابی، یکی از نویسندگان سریال برگزار شد که این سریال از روز شنبه هر شب به جز پنجشنبه و جمعه ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه دئم سیما پخش خواهد شد.

به گزارش ایلنا؛ علی تقی‌پور در ابتدای این نشست با بیان اینکه سریال هم اکنون در حال ضبط قسمت‌های پایانی است عدم حضور بهرام بهرامیان کارگردان «جاده قدیم» را به دلیل ضبط سکانس‌ها ذکر کرد و گفت: ما پیش تولید این سریال را به صورت فشرده از اوایل فروردین و بلافاصله بعد از اتمام فیلم «دلم می‌خواد…» به کارگردانی بهمن فرمان آرا که هم من تهیه‌اش را به عهده داشتم و هم امید سهرابی نویسنده آن کار بود در دفتر خود شروع کردیم. در واقع ساخت این سریال از سوی شرکت پالایش و فرآورده‌های نفتی پیشنهاد شد. آن‌ها قصد داشتند سریالی برای فرهنگسازی بهینه مصرف بسازند و در آن توجه به سرمایه ملی لحاظ شود. در ادامه امید سهرابی قصه‌ای را طراحی کرد که هم موضوع اصلی در تار و پود آن باشد و هم شعاری نباشد.

وی افزود: در ادامه کار نگارش به نماد «گاو» رسیدیم که همانند نفت هم فرآورده دارد و هم می‌تواند به عنوان سرمایه از آن بهره برد. در ‌‌نهایت هم با مشارکت سیما فیلم پیش‌تولید این سریال را آغاز کردیم و در ابتدا بنا بود تا سریال برای پخش در ایام ماه رمضان آماده شود. اما ساعتی که برای پخش در ایام ماه مبارک رمضان برای ما در نظر گرفته شده بود مناسب نبود و به دلیل همزمانی با پخش مسابقات فوتبال جام جهانی و مسابقات والیبال ترجیح دادیدم کار در زمان مناسب تری پخش شود اما باید این را هم در نظر بگیریم که سیمافیلم شبکه در اختیار نداشت و برای همین دست ما برای انتخاب شبکه باز نبود.

وی با اشاره به اینکه جاده قدیم داستان زن و شوهری روستایی است که به تهران می‌آیند روایت می‌شود در خصوص لهجه آن‌ها گفت: چون لهجه در تلویزیون حساسیت بالایی دارد از‌‌ همان روز اول سعی کردیم تا لهجه‌ای را انتخالب کنیم که کاملا ساختگی است و مربوط به قومیت یا محل خاصی نیست.

امید سهرابی که در ابتدا توضیح داد به نیابت از امیر رضا طلاچیان، دیگر نویسنده سریال هم در این جلسه صحبت می‌کند در توضیح بیشتر درباره لهجه این سریال نیز گفت: به هر حال شخصیت‌های این سریال از یک روستا به شهر می‌آیند و ما نمی‌توانستیم بدون لهجه دیالوگ‌هایشان را بنویسیم اما این لهجه کاملا ابداعی است و حتی خلق شخصیت‌ها نیز ابداعی است و بر اساس یک جغرافیای مشخص طرح ریزی نشده‌اند و یاد آور هیچ کجا نخواهند بود. هویت مشخصی برای این افراد تعریف نشده است و طراحی شخصیت این افراد براساس یک رفتار‌شناسی کلان استوار است و به گمانم راه جدیدی را برای کسانی که قصد چنین کاری دارند داریم پیشنهاد می‌دهیم.

وی ادامه داد: حساسیت‌هایی که در تلویزیون وجود دارد به هیچ وجه قابل انکار نیست چراکه این مدیوم خواه ناخواه به خاطر گستردگی و دولتی بودنش حساسیت برانگیز خواهد بود. بدون شک تازمانیکه شبکه‌های خصوصی راه‌اندازی نشود این حسایت‌ها وجود خواهند داشت. ما قصد داشتیم داستان در فضای شهری اتفاق نیفتد بنابراین بشخصیت‌ها را از جایی نامشخص و بدون معرفی نامه خاصی وارد داستان کردیم.

در ادامه تهیه کننده «جاده قدیم» ویژگی‌هایی این سریال را خلق لهجه ابداعی و حضور عبدالله اسکندری مدیر گریم این سریال عنوان کرد و گفت: با حضور عبدالله اسکندری هر کاری ممکن بود. از سوی دیگر تعامل و پیشنهادات ایشان با اعضای گروه و بازیگران بسیار قابل توجه بود.

تقی‌پور درباره انتخاب بهرام بهرامیان برای کارگردانی مجموعه نیز گفت: ایشان براساس شناخت، تکنیک و اجرای کار برای ما مطلوب بوده و کارگردانی این پروژه را به آن سپردیم که به نظر من یکی از دلپذیر‌ترین کارهایی که انجام داده‌ام همین سریال جاده قدیم است و با یک خروجی استاندارد تولید شده است.

در ادامه امید سهرابی با اشاره به اینکه کمدی از دیرباز در فضای دراماتیک جدی گرفته نشده است گفت: نمی‌دانم چرا زمانیکه حرف از کمد به میان می‌آید تصور می‌کنیم یک کار سبک است و برای همین سریع کلمه طنز را برایش به کار می‌بریم در حالیکه طنز متعلق به حوزه مکتوب است. این کار سریالی جاده‌ای و جست‌و‌جوگرایانه است. این سبک کار و ژانری که مدنظر ما بود به نظر بسیاری یک ریسک محسوب می‌شد. خوشبختانه کارگردانی بسیار به کمک آمد و شما در سریال یک فضای مستند گونه را در روایت می‌بینید که به فضای درام ما نزدیک است. کارگردان با مهارت توانسته این سریال را به فضای ناتورالیستی نزدیک کند.

وی با اشاره به شوخی‌هایی که در این سریال با فیلم‌ها و سریال‌های مختلف داخلی و خارجی می‌شود گفت: ما با همه شوخی می‌کنیم. با بسیاری از آثار بزرگ سینما همچون کارهای جیم جارموش، تارنتینو تا مهرجویی و… در سریال در روند قصه و روایت به موقعیت‌هایی می‌رسیم که ممکن است یادآور برخی لحظات در فیلم‌ها یا سریال‌های معروف باشد که این را با آگاهی کامل انجام دادیم و یک شوخی با آن‌ها صورت گرفته است.

نویسنده سریال «جاده قدیم» در مورد شیوه کار بهرام بهرامیان نیز گفت: بهرامیان بدون شک یکی از پنج کارگردان توانمند سینما و تلویزیون ایران است. ما در جلساتی که داشتیم دیدگاه‌هایمان را بیان کردیم و این دیدگاه‌ها و زوایای نگاه کاملا همسو بود. معتقدم این کار یکی از دلپذیر‌ترین کار‌هایم بوده است چون در یک مدت زمان کوتاه و با سختی‌های بسیار شکل گرفت و خروجی بسیار استانداردی داشت و بهرامیان نیز با حساسیت بسیار بالا هر قسمت را که پلان‌ها و سکانس‌های بسیار زیادی داشت را دکوپاژ و کارگردانی کرده بدن آنکه بخواهد چیزی را حذف کنیم.

سهرابی فیلمنامه این اثر را قابل گسترش دانست و اظهار کرد: اگر فرصت بیشتری در اختیار داشتیم می‌توانستیم این داستان‌ها را ادامه دهیم. هر قسمت از این سریال در جای خود می‌تواند یک فیلم سینمایی باشد و قابلیت گستردگی بیشتری را هم داشت اما به هر حال ما باید در ۲۶ قسمت سریال را تمام می‌کردیم.

تقی‌پور در ادامه درباره انتخاب بازیگران و حضور چهرهای غیر کمدی برای نقش آفرینی در بستر کمدی در این سریال توضیح داد: نمی‌خواستیم که بازیگران کمدی در این سریال به ایفای نقش بپردازند و اصلا ابن مسئله در جای خود به عنوان یکی از ویژگی‌های کار محسوب می‌شود. انتخاب شهرام حقیقت دوست و یکتا ناصر ریسک بود که با بررسی‌های لازم آن را انجام دادیم. این سه شخصیت بسیار دوست داشتنی‌اند و فکر می‌کنم در‌‌ همان چند قسمت ابتدایی پخش سریال بتوانند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند.

نویسنده «جاده قدیم» یادآور شد: از سکانس اول این سریال بر این نکته مُصر بودیم که همه موقعیت‌های آن موقعیت کمدی باشد و در واقع کمدی در بستر روایت تعریف می‌شود نه در بازی بازیگران و…

سهرابی در پایان از کارگردانی فیلم سینمایی «لاتاری» در ژانر اجتماعی خبر داد و گفت: این فیلم با موضوع کشمکش‌های خانوادگی که سبب می‌شود در ‌‌نهایت ان خانواده به درک بهتری از یکدیگر برسند ساخته خواهد شد.

تقی‌پور نیز اضافه کردد: «جاده قدیم» با موضوع سبک زندگی و نمایش روابط زن و شوهر و مسائل اخلاقی تولید شده و ما از‌‌ همان ابتدا بر روی این موضعات تاکید داشتیم و امیدورایم استقبال مخاطبین از این سریال هم سبب دلگرمی گروه تولید شود.

سریال «جاده قدیم» به تهیه‌کنندگی علی تقی‌پور و کارگردانی بهرام بهرامیان که توسط امید سهرابی و امیر رضا طلاچیان به نگارش درآمده است، از روز سی‌ام فروردین ۹۳ با حضور عباس گنجوی و عبدالله اسکندری در خیابان جمال‌آباد تهران کلید خورد و همزمان تدوین و ساخت موسیقی آن به ترتیب توسط سینا گنجوی و امیر توسلی پیگیری شد.

این سریال روایتگر روزهای آغاز زندگی مشترک نعمت و زینت است که پس از عروسیشان همراه با یک گاو که جهیزیه زینت و تنها دارایی آنهاست به تهران می‌آیند. با گم شدن این گاو در بدو ورودشان به شهر دردسر‌ها آغاز می‌شود و…

حمیدرضا آذرنگ، شهرام حقیقت دوست، یکتا ناصر، حبیب دهقان‌نسب، محرم زینال‌زاده، صادق هاتفی، ندا مقصودی، امید روحانی، کیهان ملکی، نادر فلاح، هوتن مکری، کیهان ملکی و چکامه چمن ماه از بازیگران اصلی سریال هستند. ضمن اینکه آنا نعمتی به عنوان بازیگر مه‌مان در این سریال حضور دارد.

نکته قابل توجه در این سریال حضور عبدالله اسکندری به عنوان طراح گریم است. همچنین افشین احمدی، تصویربرداری: سیامک احصایی، طراحی صحنه: سحر شهامت، طراحی لباس و حسن مهدوی صداگذاری سریال «جاده قدیم» را به عهده دارند.

دیگر عوامل سریال عبارتند از مدیر تولید: جعفر عروجی، صدابردار: امیر حاتمی، مدیر برنامه‌ریزی: سید روزبه سجادی، دستیار اول کارگردان: رضا کشاورز، منشی صحنه: لیلی مرادی، عکاس: مهدیه لطیفی و روابط عمومی: آزاده سهرابی.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز