خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا در خصوص آخرین وضعیت قیمت خودرو؛

امکان کاهش مجدد نرخ خودرو وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۹۳۵۲۵

نرخ‌های تعیین شده از سوی شورای رقابت با بررسی و مطالعه ۱۵ماه اخیر صورت گرفته است که در نهایت منجر به افزایش ۵.۵ درصدی نرخ‌های خودرو شد و نیازی به تغییر ندارد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند قیمت های اعلامی از سوی شورای رقابت منطقی و منطبق با واقعیت ها است و نباید تغییری در آن ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در حالی که مردم از ابتدای سال جدید در انتظار رونق نسبی در بازار خودرو و کاهش نرخ ها بودند اما با کاهش عرضه خودرو در بازار و تعیین افزایش ۵.۵ درصدی نرخ خودرو از سوی شورای رقابت نه تنها نرخ خودرو کاهش نیافت بلکه افزایشی نیز شد

در این راستا احمدنعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: در حال حاضر امکان کاهش مجدد نرخ خودرو وجود ندارد و بنده از صحبت های اخیر آقای رحمانی رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در مورد کاهش نرخ ها از سوی شورای رقابت تعجب می‌کنم و دیروز نیز دو تا سه بار با ایشان تماس گرفتم تا در خصوص صحبت‌های اخیر ایشان نظرم را بگویم که موفق نشدم.

وی افزود: نرخ‌های تعیین شده از سوی شورای رقابت با بررسی و مطالعه ۱۵ماه اخیر صورت گرفته است که در نهایت منجر به افزایش ۵.۵ درصدی نرخ‌های خودرو شد و نیازی به تغییر ندارد.

نعمت‌بخش در ادامه گفت: این در حالی است که تمامی مواد تشکیل‌دهنده خودرو بیش از این ارقام اعلام شده افزایش داشته و در جلسه‌ای که وزیر صنعت نیز حضور داشتند آقای نعمت‌زاده اذعان کردند که حق خودروسازان افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی نرخ خودروست.

وی گفت: متاسفانه قبل از اعلام رسمی نرخ خودرو آقای نوبخت گفته است که دولت با افزایش نرخ خودرو مخالف است و این در حالی است که وزیر صنعت در صحبت‌های دیگری اعلام کرده است که چنین موضوعی در هیات دولت اصلا مطرح نشده است.

وی افزود: بنده از آقای رحمانی تعجب می‌کنم زیرا شرکت‌های خودروساز در بورس حضور دارند و حساب و کتاب آنها وابسته به وزارت اقتصاد و دارایی است و قابل کنترل است و مسلما نمی توانند عددسازی کنند.

نعمت بخش گفت: به اعتقاد بنده به عنوان دبیر انجمن خودروسازان ایران ۵.۵ درصد حداقل افزایش قیمت بوده است و امکان کاهش مجدد قیمت ها وجود ندارد.

وی گفت: بعید به نظر می‌رسد که نمایندگان مجلس طرحی را ارائه دهند که قیمت‌ها افزایش پیدا نکند در غیر این صورت با دست خود باعثورشکستگی این صنعت خواهند شد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند قیمت‌های اعلامی از سوی شورای رقابت، منطقی بوده و منطبق با واقعیت‌های تولید در کشور است.

نعمت‌بخش در بخش دیگری از سخنانش افزود: واردات خودرو ارزبری بالایی دارد و با وجود ۱۵ تا ۱۶ واردکننده و تولیدکننده در این حوزه تعرفه خودرو همچنان ۴۰ درصد است و به نظر تعرفه بالایی نمی‌آید.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه قوانین و مقررات داخل با خارج از کشور بسیار متفاوت است افزود: اختلاف ۲۵ درصدی نرخ تسهیلات بانکی و عدم امکان تعدیل نیرو مازاد شرکت ها دست صنایع را بسته است.

وی گفت: طی ۴ ماه گذشته واردات خودرو تقریبا دو برابر شده و میزان ارزبری خودروها نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

نعمت‌بخش در ادامه با بیان اینکه نباید تعرفه خودرو بیش از این کاهش یابد افزود: در حال حاضر ثبات نسبی بر بازار ارز حاکم شده و در صورت کاهش تعرفه‌ها تقاضا برای ارز زیاد می شود و نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد: افزایش تقاضا برای ارز خلاف بسته خروج از رکود دولت است چرا که در این بسته عنوان شده در صورت افزایش تولید باید تقاضا نیز تحریک شود اما اگر تولید افزایش پیدا نکند و ما طرف تقاضا را تحریک کنیم نرخ‌ها افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: خودروسازان تاکید می کنند قیمت های جدید به نوعی ضامن ثبات و حتی افزایش کیفیت خودروهاست و نبایدکیفیت را به خطر انداخت.

وی در خاتمه گفت: انتظار داریم دولت در صورتی که به بسته خروج از رکود اعتقادی دارد با کاهش دخالت در بازار خودرو دست شورای رقابت را از نرخ‌گذاری در خودروهای سواری کوتاه کند، بر این اساس پیشنهاد کرده‌ایم که خودرو را از لیست کالاهای انحصاری خارج کنند.

خودروهای خارجی ارزان شد

همچنین غلامحسین قاسمیان، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران در این خصوص اظهار داشت: در حال حاضر بازار خرید و فروش خودرو راکد است و مردم در انتظار ارزان شدن نرخ خودرو هستند.

وی افزود: هم اکنون خودروهای خارجی بین یک تا دو میلیون تومان ارزان‌تر شده زیرا خودروهای مدل ۲۰۱۵ در راه است.

قاسمیان در مورد خودروهای داخلی خاطرکرد: در خصوص خودروهای داخلی نمایشگاه‌داران ۸ درصد ارزش افزوده را از مشتری‌ها دریافت نمی‌کنند و هزینه آن را خود می‌پردازند زیرا مشتری‌ها به دنبال خودروی ارزان‌تر هستند و معمولا نمایشگاه‌داران بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان تخفیف به مشتری می‌دهند که این مبلغ همان ۸ درصد ارزش افزوده است.

وی در خاتمه گفت: در صورتی که تولید خودرو افزایش پیدا کند مردم می‌توانند به ارائه تسهیلات در خرید خودرو امیدوار باشند نه کاهش قیمت ها.

وانت پیکان شماره نمی شود

همچنین سعید موتمنی، عضو هیات مدیره اتحادیه نمایشگاه داران در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: بازار خودرو در آرامش است و خرید و فروش ها کاسته شده است.

وی با اشاره به نرخ برخی از خودروهای داخلی و خارجی تصریح کرد: در بازار امروز پژو پارس معمولی به قیمت ۳۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، پژو پارس ۲ ایربک ۳۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با بهای ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو وی ۸ با بهای ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با نرخ ۳۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

موتمنی خاطر نشان کرد: وانت پیکان در حال حاضر با بهای ۱۳ میلیون تومان عرضه می شود اما بدلیل نداشتن آپشن ها شماره نمی شود.

وی افزود: همچنین ال ۹۰ ایران خودرو با بهای ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ال ۹۰ پارس خودرو ۳۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و ال ۹۰ اتوماتیک ۴۶ میلیون تومان، سمند سورن ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سمند EF۷ با بهای ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان وسمند SE با قیمت ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عرضه می شود.

این عضو هیات مدیره نمایشگاه داران ادامه داد: همچنین پژو ۴۰۵ تک ایربک ۲۸ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ دو ایربک ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پراید SE ۱۳۱ به قیمت ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، پراید ۱۱۱ SE با بهای ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

وی در مورد قیمت خودروهای خارجی نیز گفت: توسان ۲۰۱۴ فول حدود ۴۸ میلیون تومان، توسان ۲۰۱۵ به قیمت ۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و توسان ساده ۲۰۱۴ با بهای ۴۴ میلیون تومان به فروش می رسد همچنین سانتافه فول ۲۰۱۴ با بهای ۹۳ میلیون تومان و سانتافه ۲۰۱۵ با قیمت ۹۸ میلیون تومان در بازار عرضه می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز