خبرگزاری کار ایران

نماینده حماس در ایران:

طرح دعوی افراد حقیقی تأثیرگذارتر از محاکم قضائی بین المللی است

طرح دعوی افراد حقیقی تأثیرگذارتر از محاکم قضائی بین المللی است
کد خبر : ۱۹۲۷۸۰

در جنگ کنونی هم از تشکیلات خودگران خواستیم تا رژیم صهیونیستی را به محاکم قضائی بکشاند که فکر می‌کنم بنا به دلایل نامعلوم آن‌ها تعلل در این زمینه دارند اما ما به فشار‌ها در این زمینه ادامه می‌دهیم.

نشست «بررسی ابعاد نقض حقوق بشر در نوار غزه» در محل سازمان دفاع از قربانیان خشونت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دکتر خالد قدومی، نماینده جنبش حماس در ایران با بیان این‌که ارجاع مستقیم به دادگاه و تنظیم شکوائیه راه‌حل مهم و تأثیرگذاری می‌باشد، اظهار داشت: تشکیلات خودگران فلسطین عضو اساسنامه رم است اما این دولت در سال ۹ - ۲۰۰۸ با درخواست آزادگان جهان برای تقدیم شکوائیه مخالفت کرد زیرا با منافع امریکا و اسرائیل تضاد داشت.

«خالد قدومی» اظهار داشت: در جنگ کنونی هم از تشکیلات خودگران خواستیم تا رژیم صهیونیستی را به محاکم قضائی بکشاند که فکر می‌کنم بنا به دلایل نامعلوم آن‌ها تعلل در این زمینه دارند اما ما به فشار‌ها در این زمینه ادامه می‌دهیم.

نماینده جنبش حماس در ایران افزود: باید میان حقوق بشر و قانون انسانی بین‌المللی تفاوت قائل شویم و نکته اینجاست که وقتی سخن از حقوق بشر می‌کنیم، باید دید کنوانسیون ژنو مطرح می‌شود یا جرائم انسانی؟

قدومی ادامه داد: همان‌گونه که کمیته حقوق بشر در سازمان ملل متحد وجود دارد، دادگاه جنائی در این سازمان نیز داریم و تجربه هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل خود حاکی از این است که این مسئله بسیار پیچیده بوده و نیاز به افراد بسیار متخصصی داریم که روزنه‌های موجود برای نفوذ را جستجو کرده و تشخیص دهند.

نماینده حماس با اشاره به شکایت حقوقی یک بانو از صبرا و شتیلا بر علیه جنابات رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد آن را نمونه موفق از شکایت فردی اشخاص حقیقی دانست.

قدومی با بررسی وضعیت قوانین انسانی در نوار غزه ضمن توصیف شرایط زندگی ساکنان آن، این وضعیت را زندگی در وضعیت اشغال تمام‌جانبه زمینی، هوائی، دریائی توسط اسرائیل نامید.

وی در همین‌باره افزود: بر اساس قوانین بین‌المللی اشغالگر مسئولیت‌ها و وظایفی را بر عهده دارد که اسرائیل به هیچ‌یک از آن‌ها عمل نکرده است.

نماینده حماس در ایران ادامه داد: چهره دیگر جنایات رژیم صهیونیستی «ارعاب روانی» است که بر مردم وارد می‌کند؛ تمام این مصادیق در قالب شکایت‌نامه‌ای آماده ارسال به دادگاه‌های بین‌المللی است که متأسفانه دولت خودگران از امضای آن سرباز می‌زند.

قدامی در تشریح نقش مخرب ارعاب‌های روانی اسرائیل بر مسلمانان جهان، گفت: دادگاه‌های بین‌المللی رسیدگی به جنایات علیه بشریت در دولت‌های اروپائی هم‌پیمان با این رژیم برقرار است؛ مقر اصلی سازمان ملل در نیویورک است که امریکا بزرگ‌ترین حامی آن است. به این ترتیب اقدامات حقوقی و قضایی بین‌المللی با این شرایط ناکارامدی خود را ثابت می‌کند.

نماینده حماس در ایران با اشاره به انهدام و نابودی ابنیه، املاک شخصی، حمله به کارکنان و تأسیسات سازمان ملل، کوچ اجباری ادامه داد: سه اصل مندرج در قوانین بین‌المللی که شامل الزامات نظامی، اصل رفتار انسانی، رعایت اصول اخلاقی رفتار و عملکرد جنگجویان را نکات نایدیده گرفته شده اسرائیلیان نام برد.

قدامی در خاتمه با پیشنهاد این موضوع که باید پیگیری جهانی را در کل دنیا برقرار کنیم، ادامه داد: باید فرماندهان و نظامیان اسرائیلی را به گوشه‌ای از دنیا برده و آنان را از ورود به کشورهای دیگر منع کرد. بولیوی و دیگر کشورهای امریکای لاتین این کار را انجام داده‌اند.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز