خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

هفت مکاتبه و مراجعه بی‌پاسخ کارگران «ویژه» ماهشهر

asdasd
کد خبر : ۱۹۱۱۰۹

«شرکت‌های تابعه وزارت نفت در تمامی قراردادهای منعقده با مقاطعه‌کاران، ملزم به رعایت اصل ۱۳ قانون کار هستند ولی در عمل ما شاهدیم که مقاطعه‌کار به استناد ماده ۳۴ آئین‌نامه اجرائی کار و تأمین اجتماعی مخیر به اخراج کارگر می‌شود.»

نمایندگان رسمی کارگران در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر تاکنون هفت مکاتبه و مراجعه بی‌پاسخ به مسئولان دولتی و مجلس داشته‌اند که محور اصلی این اعتراضات، آگاهی‌رسانی نسبت به اخراج بی‌ظابطه کارگران بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فعالان کارگری در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر از بی‌توجهی مسئولان نسبت به مشکلات ناشی از ماده ۳۴ آئین‌نامه کار و تأمین اجتماعی قانون مناطق ویژه اقتصادی که منجر به اخراج بسیاری از کارگران این مناطق شده است، خبر می‌دهند.

«قربان‌علی درویشی» یکی از فعالان کارگری در این منطقه به ایلنا گفت: شرکت‌های تابعه وزارت نفت در تمامی قراردادهای منعقده با مقاطعه‌کاران، ملزم به رعایت اصل ۱۳ قانون کار هستند ولی در عمل ما شاهدیم که مقاطعه‌کار به استناد ماده ۳۴ آئین‌نامه اجرائی کار و تأمین اجتماعی مخیر به اخراج کارگر می‌شود.

اشاره این فعال حقوق صنفی کارگران به ماده ۳۴ آئین‌نامه اجرائی کار و تأمین اجتماعی است که بر اساس آن «هرگاه اخراج کارگر از سوی هیئت رسیدگی موجه شناخته نشود، کارفرما را مخیر خواهد کرد تا کارگر را به کار برگردانده و حقوق ایام بلاتکلیفی وی را بپردازد و یا آنکه در قبال هر سال خدمت حقوق(۴۵) روز وی را به عنوان خسارت اخراج بپردازد.»

درویشی در عین حال با اشاره به ماده ۱۳ قانون کار گفت: مطالبات کارگر جزو دیون ممتاز بوده و کارفرمایان موظف‌اند، بدهی پیمانکاران به کارگران را برابر رأی مراجع قانونی از محل‌ مطالبات پیمانکار، از جمله ضمانت حسن انجام کار، پرداخت نمایند.

همچنین در این ماده آمده است: چنان‌چه مقاطعه‌دهنده بر خلاف ترتیب فوق به انعقاد قرارداد با مقاطعه‌کار بپردازد و یا قبل از پایان ۴۵ روز از تحویل موقت تسویه‌حساب نماید، مکلف به پرداخت دیون مقاطعه‌کار در قبال کارگران خواهد بود.

در ادامه فهرستی از این مکاتبات منتشر می‌شود:

۱ - نامه به کمیسیون صنایع و معادن، مورخ: ۹۲/۱۲ / ۰۵به شماره ۹۲/۱۱۳ / الف / ص؛
۲ - نامه به وزیر کار(ربیعی)، مورخ: ۹۲/۰۲ / ۱۲به شماره ۱۱۴/۹۲ / الف / ص؛
۳ - نامه به مجمع نمایندگان استان خوزستان(سعدون‌زاده) ۹۲/۱۲ / ۰۵ به شماره ۱۱۲/۹۲ / الف / ص؛
۴ - پیرو گفتگو با رئیس مجمع نمایندگان در مورخ: ۹۳/۰۲ / ۲۲به شماره ۱۱۳/۹۳ / الف / ص نامه‌ای تهیه و به دفتر سعدون‌زاده – نماینده آبادان فکس(ارسال) شد.
۵ - نامه درخواست دیدار حضوری با وزیر کار که در مورخ: ۹۲/۱۲ / ۰۷ به‌طور دستی به دبیرخانه وزارت کار تحویل داده شد.
۶ - دیدار مستقیم با نمایندگان مجلس: دهدشتی(آبادان)، بهمئی(رامهرمز و رامشیر) در اسفندماه ۹۲ که به بیان مشکلات کارگران این مناطق پرداخته شد.
۷ - ملاقات حضوری با دهدشتی، تیرماه ۹۳ در خصوص مشکلات کارگران

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز