خبرگزاری کار ایران

مطالعات حفظ چشمه بل به تصویب شورای فنی رسیده است

کد خبر : ۱۹۱۰۳۳

پس از بررسی های جامعی که در مرحله اول مطالعات شد انجام مرحله دوم مطالعات نیز از سال ۱۳۸۹ به مهندس مشاور واگذار شد و تقریبا دو سال طول کشید و در نهایت در بهمن سال ۱۳۹۱ به نتیجه رسید و گزارش نهایی برای انتقال آب این چشمه به تراز بالاتر از تراز نرمال سد طی گزارش مفصلی شامل حجم زیادی مطالعات صحرایی، گمانه‌ها و تونل‌های اکتشافی ارائه شد.

مجری طرح سد داریان با بیان اینکه بررسی راهکارهای حفظ چشمه بل در کنار دریاچه سد داریان در سال ۸۶ واگذار شد، گفت: مطالعات ابتدایی رودخانه سیروان از سال ۸۱ در ساختگاه سد داریان آغاز شده است.
به گزارش ایلنا، مشیری مجری طرح سد داریان با بیان اینکه بررسی راهکارهای حفظ چشمه بل در کنار دریاچه سد داریان از در سال ۸۶ به شرکت مهندس مشاور واگذار گردید؛ در نهایت در دی ماه ۸۶ گزارشات مطالعات اولیه به همراه پیشنهادهایی به ما ارائه شد گفت: مطالعات ابتدایی رودخانه سیروان از سال ۱۳۸۱ در ساختگاه سد داریان آغاز شده است.

مشیری ادامه داد: پس از بررسی های جامعی که در مرحله اول مطالعات شد انجام مرحله دوم مطالعات نیز از سال ۱۳۸۹ به مهندس مشاور واگذار شد و تقریبا دو سال طول کشید و در نهایت در بهمن سال ۱۳۹۱ به نتیجه رسید و گزارش نهایی برای انتقال آب این چشمه به تراز بالاتر از تراز نرمال سد طی گزارش مفصلی شامل حجم زیادی مطالعات صحرایی، گمانه‌ها و تونل‌های اکتشافی ارائه شد.

وی تصریح کرد: در نهایت در بهمن ۱۳۹۲ طرحی ارائه شد که مورد تصویب شورای فنی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: اقداماتی که از اسفند سال گذشته برای اجرای طرح نهایی صورت گرفته شامل احداثتونل و شفت است که آب چشمه را از تراز ۷۱۷ به تراز ۸۳۷ یعنی تراز نرمال دریاچه سد می رساند.

مشیری با بیان اقدامات صورت گرفته برای حفظ چشمه گفت: حفظ چشمه بل جزء برنامه شرکت آب و نیرو قبل از اجرای سد داریان بوده و در حال حاضر هم این کار در حال انجام است.

مشیری افزود: این سوال بعضا مطرح می شود که چگونه می‌توان از اختلاط آب چشمه با آب مخزن سد _ با وجود فشار مثبتی که از سوی مخزن به چشمه وارد می‌شود _ جلوگیری کرد؟ که در این مورد موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، پژوهشگاه زلزله شناسی، شرکت های مهندس مشاور واجد صلاحیت و بعضی از بزرگترین کاست شناسان ایران و جهان اظهار نظر کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: به گفته کارشناسان چون ورودی این آب از ترازهای ۳ هزار متر وارد چشمه می‌شود، بنابراین تراز مثبت آن خیلی بیشتر از تراز آب رودخانه بوده و در صورت پلاگ دهانه چشمه و انتقال آن به ارتفاعات بالاتر در نهایت این آب چشمه است که به سمت دریاچه مخزن سد روان می‌شود و نه برعکس.

وی تصریح کرد: آمادگی داریم اگر نیاز باشد به متخصصانی که در این زمینه ابهامی دارند، توضیحات کافی ارائه نمائیم.

مجری طرح سد و نیروگاه داریان با اشاره به اینکه بحث‌های فنی تکنیکی که کل ظرفیت مهندسی کشور بر روی آن کار کرده است، نباید به یکباره زیر سؤال رود، اظهار کرد: نیاز به نگران کردن اذهان عمومی نیست و ما انتظار داریم متخصصان دلسوز استان با مهندسان مرتبط مجری طرح به بحثکارشناسی بپردازند.

برای حفظ «کانی بِل» باید مظهر چشمه را پاک‌سازی می کردیم

مجری طرح سد و نیروگاه داریان گفت: وقتی می‌خواهیم مظهر چشمه را پلاگ کنیم تا آب را به تونل وارد و به سمت بالا هدایت کنیم، نباید پلاگ بتنی را بر روی سنگ‌های واریزه‌ای و ماسه‌های لوز قرار می‌دادیم، بنابراین به برداشت این سنگ‌ها و پاکسازی مظهر چشمه اقدام کردیم تا به یک سنگ بستر مناسب برسیم و بتن‌ریزی کنیم.

مشیری با بیان اینکه عملیات بتن ریزی بر روی مظهر چشمه طبق نقشه مشاور طرح انجام شده، اظهار کرد: اگر این کار را انجام ندهیم پلاگ نمودن مظهر چشمه امکان پذیر نبوده و در نهایت آب چشمه به مخزن سد وارد می‌شد.

وی تصریح کرد: برای حفظ چشمه بِل راهی جز پاکسازی مظهر چشمه نداریم که این مهم را برای مدیران کل محیط زیست کردستان و کرمانشاه تشریح نموده‌ایم.

مجری طرح سد و نیروگاه داریان با اشاره به اینکه توافق کرده‌ایم عملیات تغییر مسیر چشمه را ۳ هفته متوقف کنیم، گفت: در نقاطی غیر از مظهر چشمه فعالیت‌ها ادامه می یابد تا مسئولان مرتبط محیط زیست نیز در این مدت فرصت بررسی داشته باشند.

وی افزود: نسبت به تملک تعدادی از زمین‌های پایین تر از تراز سد، اقدام و به روستائیان نیز خسارت نیز پرداخت کرده‌ایم.

مشیری گفت: سایر روستاهایی که با پایان آب گیری سد داریان بخش‌هایی از آن زیر آب می رود قسمت عمده آنها تملک شده و امسال تنها در دو روستا عملیات تملک به دلیل عدم دریافت بودجه از سوی دولت، فعلا به تعویق افتاده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز