خبرگزاری کار ایران

شاهرگ حیاتی ایران دچار بحران شده است؛

چاره‌اندیشی برای بحران زاینده‌رود نیاز به عزم ملی و مشارکت همه جانبه دارد

asdasd
کد خبر : ۱۹۰۷۸۸

با خشک شدن بخش عمده ای از زاینده رود، حیات جوامع محلی این حوضه ی آبخیز در معرض تهدید قرار گرفته و زمینه‌ساز بحران های اجتماعی شدیدی در شرق اصفهان شده است.

استاندار اصفهان در نامه‌ای به معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خواستار طرح موضوع زاینده رود و تالاب گاوخونی در شورای عالی محیط زیست شد.

به گزارش ایلنا از اصفهان، رسول زرگرپور با اشاره به اینکه رودخانه تاریخی زاینده رود شاهرگ حیاتی تمدن فلات مرکزی ایران است گفت: با افزایش بحران خشکی زاینده رود، علاوه بر پیامدهای ناشی از تخریب اکوسیستم زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی، تأمین آب شرب و نیازهای اولیهٔ حیاتی برای جمعیتی حدود ۵ میلیون نفر در استان‌های اصفهان، یزد و مرکزی و معیشت صد‌ها هزار کشاورز اصفهانی با چالش جدی مواجه شده است.

وی کاهش دبی آب در سرچشمه‌های این رودخانه، افزایش برداشت‌ها در مسیر انتقال آب و افزایش آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از تخلیهٔ زهاب‌ها ی مسموم کشاورزی و استقرار صد‌ها واحد تولیدی و صنعتی در حاشیهٔ زاینده رود را از عوامل ایجاد این بحران برشمرد.

استاندار اصفهان ادامه داد: توسعه بیش از اندازه شهر و روستا در بالادست، تخصیص‌های نامناسب آب بدون توجه به توان اکولوژیک و آمایش سرزمین و اعمال مدیریت‌های سلیقه‌ای از دیگر عوامل بروز این بحران است.

وی اذعان داشت: با خشک شدن بخش عمده‌ای از زاینده رود، حیات جوامع محلی این حوضهٔ آبخیز در معرض تهدید قرار گرفته و زمینه ساز بحران‌های اجتماعی شدیدی در شرق اصفهان شده است.

زرگرپور وجود رسوبات دانه ریز آغشته به انواع سموم، مواد شیمیایی و فلزات سنگین در تالاب گاوخونی را تهدیدی جدی برای سلامتی مردم منطقه و اراضی کشاورزی و حاشیهٔ آن دانست و خاطر نشان کرد: حدود یکصد هزار هکتار اراضی حاشیهٔ زاینده رود که به دلیل کمبود آب تحت کشت قرار نگرفته است به کانون‌های فرسایش بادی این حوضه اضافه شده است.

وی افزود: این اراضی کیفیت هوای اصفهان را متأثر نموده به گونه‌ای که شاهد رشد ۱۵ درصدی میزان گرد و غبار در سال‌های ۹۰-۹۱ و همچنین رشد ۲۷ درصدی تعداد روزهای ناسالم بوده‌ایم.

زرگرپور آسیب شدید به تنوع زیستی منطقهٔ تالاب گاوخونی از جمله کاهش تعداد پرندگان مهاجر از چند ده هزار قطعه به چند ده قطعه، عدم کارایی تصفیه خانهٔ شهری بدلیل کاهش دبی رودخانه و افزایش غلظت آلاینده‌ها، استفاده از فاضلاب شهری در آبیاری مزارع و تولید محصولات ناسالم را بعنوان دیگر بحران‌های وارده به استان در اثر خشکی زاینده رود عنوان کرد.

استاندار اصفهان تاکید کرد: چاره اندیشی برای بحران‌های بوجود آمده نیاز به عزم ملی و مشارکت همه جانبه داشته و پیشنهاد می‌گردد این موضوع در اولین جلسهٔ شورای عالی حفاظت محیط زیست مطرح و برای رفع آن تدابیر لازم اتخاذ گردد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز