خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری مطرح کرد:

اخراج سلیقه‌ای کارگران به پشتوانه ماده ۳۴ قانون مناطق ویژه

asdasd
کد خبر : ۱۹۰۴۹۲

ماده ۳۴ قانون مناطق ویژه مجوز از پیش صادر شده کارفرمایان برای اخراج سلیقه‌ای کارگران است / به وجب این ماده قانونی کارفرمایان حتی به دنبال یک درگیری لفظی با کارگران می توانند به‌راحتی آنان را اخراج کنند.

به گفته بازرس اصلی اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی پتروشیمی بندرامام(فجر) ماده ۳۴ قانون مناطق ویژه مجوز از پیش صادر شده کارفرمایان برای اخراج سلیقه‌ای کارگران است.

«پیمان سعیدی» با بیان این‌که شماری از کارگران به‌دلیل برخورد سلیقه‌ای کارفرما اخراج شده و کار خود را از دست می‌دهند، به ایلنا گفت: حتی به‌دنبال درگیری لفظی کارگران کارفرمایان آنان را به‌راحتی اخراج می‌کنند و در همین مدت ۴ کارگر اخراج شده‌اند.

این فعال کارگری در تشریح ماده ۳۴ قانون مناطق ویژه افزود: بر اساس این ماده هرگاه اخراج کارگر از سوی هیئت رسیدگی موجه شناخته نشود، کارفرما را مخیر خواهد کرد تا کارگر را به‌کار برگردانده و حقوق ایام بلاتکلیفی وی را بپردازد و یا آنکه در قبال هر سال خدمت حقوق(۴۵) روز وی را به‌عنوان خسارت اخراج بپردازد.

سعیدی ادامه داد: اما بر اساس مخیر بودن کارفرما، کارگران با حکم بازگشت به کار از مراجع قانونی[اداره روابط کار] با نظر مستقیم کارفرما اخراج می‌شوند و این مسئله تحدیدکننده امنیت شغلی کارگران است.

وی در خاتمه با بیان این مطلب که این عمل موجب استرس فزاینده در کار می‌شود، گفت: این اهرم فشار کارگران را در موقعیتی ضعیف و متزلزل قرارداده و خسارات جبران‌ناپذیری را برای خانواده‌های کارگران به همراه داشته است.

به باور این فعال کارگری چنین رویکردی در ماده ۳۴ قانون مناطق ویژه اقتصادی با ماهیت حمایتی مقررات کار و تامین اجتماعی و همچنین مقاوله نامه های سازمان جهانی کار در خصوص تامین امنیت شغلی کارگران منافات دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز