خبرگزاری کار ایران

نماینده عالی دولت در گیلان:

گیلان قطب بیوتکنولوژی کشاورزی در خاورمیانه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۹۰۳۳۶

گیلان در استفاده از فناوری‌های بیوتکنولوژی و مهندسی کشاورزی در خاورمیانه و منطقه خزر باید به استان راهبردی تبدیل شود.

استاندار گیلان در بازدید از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاروزی منطقه شمال کشور در رشت گفت: گیلان در استفاده از فناوریهای بیوتکنولوژی و مهندسی کشاورزی در خاور میانه و منطقه خزر باید به استان راهبردی تبدیل شود.
به گزارش ایلنا از رشت، محمد علی نجفی در این بازدید، پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاروزی منطقه شمال کشور را از جمله مراکز مهم علمی و فناوری کشور دانست و افزود: اهمیت علوم بیوتکنولوژی و نانو تکنولوژی برکسی پوشیده نیست اتمام هرچه سریعتر ساختمان این پروژه از جمله اولویت هایی بشمار می رود که مسئولین امر باید از اهتمام لازم نسبت به تحقق این مهم برخوردار باشند.
محمد علی نجفی ضمن انتقاد از پیشرفت کند احداثساختمان این پژوهشکده اظهارداشت: به عنوان مثال در حالیکه در آمد نفتی کشور در سال ۹۱ مبلغ ۱۲۳ میلیارد دلار بود شایسته نبود که مراحل ساخت و تجهیز این مرکز مهم تحقیقاتی متوقف باشد.
نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به بازدیدهای مختلف رهبر معظم انقلاب از پژوهشکده های مختلف بیوتکنولوژی و نانو تکنولوژی اظهار داشت: معظم له در بازدیدهای خود از این مرکز براهمیت این علوم تأکید فرمودند که این نشان از اهمیت این موضوع است.
وی با اشاره به توجه دولت تدبیر وامید به بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی افزود: استفاده از فناوری بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک نه تنها ضرورت بلکه انتخابی هوشمند و آگاهانه برای حل معضلات غذایی و بهداشتی و محیطی زیستی کشور است و غفلت در دستیابی و استفاده از این فناوری ها موجب شماتت ما توسط نسل آینده می‌شود.
استاندار گیلان براهمیت فناوری های پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه کشور تأکید کرد و افزود: گیلان در استفاده از فناوریهای بیوتکنولوژی و مهندسی کشاورزی در خاور میانه و منطقه خزر باید به استان راهبردی تبدیل شود.
وی اظهار داشت: این مرکز می تواند دستاوردهای علمی و تحقیقاتی خود را علاوه بر استان های شمالی، به کشورهای حاشیه دریای خزر و آسیای میانه نیز عرضه کند و به یک مرکز فرامنطقه ای تبدیل شود.
وی براهمیت بخش کشاروزی در گیلان اشاره کرد و افزود: استان گیلان از ظرفیت و توانمندی بالایی در بخش های مختلف برخوردار است که باید با بهره گیری از این پتانسیل ها در جهت توسعه و پیشرفت استان تلاش کنیم.
نماینده عالی دولت درگیلان گفت: در دانشگاههای معتبر دنیا مبالغی که از پژوهش و فناوری حاصل می گردد چندین برابر بودجه های اختصاصی از سوی وزارتخانه ها است که این اهمیت پژوهش و فناوری را می رساند.
وی با بیان اینکه آمار بالای بیکاری در استان موجب گردید تا در گیلان شاهد به وجود آمدن خرده مالک در بخش کشاورزی باشیم اظهار داشت: باتوجه به سطح زیرکشت محدود در بخش کشاورزی استان باید با استفاده از مهندسی ژنتیک و بهره گیری از فناوری های بیوتکنولوژی در جهت توسعه بخش کشاورزی گام برداریم.
وی کشاورزان گیلانی را کشاورزانی آگاه دانست و افزود: کشاورزان گیلانی علم و فناوری را بهتر درک نموده و بکار خواهند گرفت که باید از این فرصت درجهت توسعه و تعالی بخش کشاورزی بهره گیریم.
استاندار گیلان اظهار داشت: باتوجه به محدودیت منابع آبی و فضای محدود کشاورزی در استان لزوم بهره گیری از فناوری های بیوتکنولوژی کشاورزی از جمله مباحثمهمی بشمار می رود که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم.
استاندار گیلان به همراه دکتر بهزاد قره یاضی رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی کشور، رییس سازمان جهادکشاورزی استان گیلان و جمعی از محققان و روسای مراکز تحقیقاتی از ساختمان درحال ساخت مدیریت بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال کشور در رشت بازدید کرد.
استاندار گیلان نسبت به تزریق مالی و رفع مشکل اعتباری برای تکمیل ساختمان و تجهیزات این مرکز مهمی علمی تاکید کرد.
مدیریت پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال کشور در سال ۱۳۸۳ در رشت در زمینی به مساحت هفت هزار و ۲۰۰متر مربع پایه گذاری شد و ساختمان درحال ساخت آن دارای مساحت سه هزار و ۶۵۰مترمربع است.
این پژوهشکده دارای سه بخش آزمایشگاه بیوتکنولوژی دام و آبزیان، تحقیقات ژنومیکس و کشت بافت و فیزیولوژی است که برای تکمیل ساختمان و تجهیز آن به ۵۰ میلیارد ریال هزینه نیاز است.


نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز