خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با یک روانشناس انجام شد:

بررسی عوامل موثر در پدیده «فرزند کشی»

asdasd
کد خبر : ۱۹۰۰۳۵

«عقاید غیر منطقی و خرافی، مغز سالم را دچار کارکردهای ناسالم خواهد کرد. / قوانین تبعیض آمیز و یا قوانینی که نمی‌تواند از گسترش خشونت و مهار آن جلوگیری کند می‌تواند تاثیر زیادی در آسیب رسیدن به روان فرد داشته باشد.»

یک روان‌شناس و مشاور خانواده فرزند کشی را ناشی از مشکلات روانی خواند و عنوان کرد که به غیر از عوامل ژنتیکی، تاثیرات محیط به ویژه قوانین ناکارامد تاثیر بسیاری در بروز این گونه قتل‌ها دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در اولین روز مرداد ماه خبر قتل دو کودک در استان اصفهان توسط پدرشان به دلیل مشکلات خانوادگی منتشر شد، این در حالی است که در ماههای گذشته نیز خبر‌های دیگری در رابطه با فرزند کشی مانند قتل ناموسی یک دختر نوجوان توسط پدرش در شهر کنگاور و یا قتل دو کودک دیگر توسط پدرشان به دلیل مشکلات معیشتی به گوش رسید.

«مهدی پیروی خامنه» روان‌شناس و مشاور خانواده در مورد وقوع این نوع قتل‌ها در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: بیماری‌های روانی گاهی به صورت جنون‌های آنی خودش را نشان می‌دهد اما مهم منشا این بیماری‌هاست که می‌تواند ژنتیکی و یا ناشی از تاثیرات محیط باشد.

وی در مورد تاثیرات محیط بر روان افراد ادامه داد: گاهی به دلیل عقاید غیر منطقی و خرافی، مغز سالم دچار کارکردهای ناسالم خواهد شد. برای نمونه ممکن است بدبینی‌های افراطی در مورد همسر سبب شود که فرد گمان کند که ممکن است فرزندانش برای او نباشند و دست به کشتن آن‌ها بزند.

این روان‌شناس اظهار کرد: مصرف روان‌گردان و مواد محرک نیز ممکن است در مواردی عامل بروز این نوع رفتار‌ها باشد. اما باید توجه داشت که قوانین و ارزشهای نادرست درون یک جامعه می‌تواند نقش بسیار مهم تری در بروز این رفتار‌ها داشته باشد.

پیروی خامنه در مورد راهکارهای مقابله با این مسئله ادامه داد: اگر بیماری روانی ناشی از مشکلات ژنتیکی باشد فرد باید در طول زندگی خود تحت مراقبت پزشک قرار داشته باشد اما در مورد تاثیرات اجتماع باید به این نکته اشاره کرد که قوانین موجود در جامعه تاثیر بسیار زیادی بر روی رفتار‌ها، ارزش‌ها و نتیجه گیری‌های منطقی یا غیر منطقی افراد خواهد داشت.

این مشاور خانواده گفت: قوانین تبعیض آمیز و یا قوانینی که نمی‌توانند از گسترش خشونت و مهار آن جلوگیری کند می‌تواند تاثیر زیادی در آسیب رسیدن به روان فرد داشته باشد. برای نمونه در زمانی کودک مورد تنبیه شدید والدین خود قرار می‌گیردو قانون نمی‌تواند از او دفاع کند. بدون شک این احساس نا‌امنی روان فرد را در تمام طول زندگی‌اش تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی افزود: موارد دیگری نیز بر بیماری‌های روانی و جنون آنی تاثیر دارد که به دلیل بروز دیرهنگام نشانه‌ها، کمتر دیده می‌شوند. از جمله آلودگی هوا و ‌تغذیه نامناسب بر اولین قسمتی از بدن انسان که تاثیر منفی می‌گذارد مغز است. سرب موجود در هوای آلوده شهر‌های بزرگ و مواد غذابی و همچنین فقدان تغذیه سالم که همواره گروهی از افراد جامعه را مورد تهدید قرار می‌دهد نیز در طولانی مدت سبب بروز مشکلات روانی برای افراد خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز