خبرگزاری کار ایران

وصفی در نشست خبری کارگروه بازنگری در جوایز فرهنگی کتاب:

کوتاهی اهل رسانه در بی‌توجهی به نقد مشهود است

asdasd
کد خبر : ۱۸۹۸۷۷

در کشور ما تا به حال به نقد توجه نشده که کوتاهی اهل رسانه در این رابطه کاملا مشهود است / یکی از مشکلات ما در جایزه جهانی کتاب سال شناسایی اثر‌های خوب و آوردن این آثار به داخل کشور است.

نشست خبری کارگروه بازنگری در جوایز فرهنگی کتاب امروز(شنبه ۴مرداد ۹۳) در سرای اهل قلم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این نشست خبری محمدرضا وصفی به تشریح تغییرات پیشنهادی شورای تخصصی بررسی بازنگری جوایز کتاب پرداخت.

وی عنوان کرد: شورای تخصصی بررسی و بازنگری جوایز کتاب در ۱۲ جلسه کاری فشرده، و طرح مباحثمختلف درخصوص اهداف و رویکرد و و عملیات علمی و اجرایی جوایز و با بهره‌گیری از نقطه نظرات سایر کار‌شناسان، حسب مورد، درنهایت پشنهادات خود را در تاریخ دوشنبه ۲۲ تیرماه در هفت بند تهیه و به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه نمود.

دبیر کارگروه بازنگری در جوایز فرهنگی کتاب درباره جایزه کتاب خلیج فارس گفت: برابر آیین‌نامه جاری دبیرخانه جشنواره فرهنگی خلیج فارس و همزمان با آن، و با حضور پررنگ ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و استان‌های مجاور خلیج فارس، همچنان با قوت لازم برگزار شود.

وی با بیان اینکه بحث‌های جدی در حوزه جایزه گام اول مطرح بود عنوان کرد: در‌‌نهایت در جمع‌بندی مباحثقرار شد که تمرکز و رویکرد اصلی این جایزه کارهای جوانان باشد. در ذیل جایزه کتاب سال مورد ارزیابی و تشویق قرار گیرد و به عنوان اثر ویژه در بخش جوانان معرفی شود و ارزش مادی جایزه به منظور تشویق جوانان، همسنگ جایزه کتاب سال باشد.

وی افزود: پیش‌بینی ما در این تغییر این است که افزایش سطح جوایز در حوزه گام اول انگیزه‌ای لازم را در جوانان برای ایجاد کارهای بعدی فراهم کند.

در ادامه وی؛ به جوایز کتاب جلال آل احمد و پروین اعتصامی اشاره کرد و اظهار داشت: در این کارگروه پیشنهاد شد که اجرای عملیات دبیرخانه علمی و اجرایی دو جایزه یاد شده، از سوی وزارتخانه به بنیاد شعر و ادبیات داستانی انقلاب اسلامی تفویض شود.

وی اضافه کرد: بنیاد شعر و ادبیات داستانی انقلاب اسلامی در این رابطه با تشکیل کارگروه کار‌شناسی، به بازخوانی آیین‌نامه‌های اجرایی پرداخته و پیشنهادات خود را به منظور بررسی در دوره دوم این کارگروه ارایه کرده است.

وصفی در ادامه افزود: یکی از جوایزی که در ارتباط با آن مباحثپرچالشی مطرح شد، جایزه فصل بود؛ زیرا ما دریک فصل سال با کارهای بیشتر و در یک فصل دیگر با کارهای کمتری رو به رو هستیم که این مسئله به نوعی از نظر عملیاتی ایرادی در کار بود.

وی گفت: در ‌‌نهایت ما به این نتیجه رسیدم که تشریفات داوری علمی کتاب فصل، همچنان ادامه یابد، لکن مراسم و تشریفات اجرایی مراسم آن و جایزه مستقل آن حذف شود، و آثار ارزشمند در هرفصل، به عنوان بهترین‌های فصل و یا نامزدهای احتمالی کتاب سال، روی میز داوری کتاب سالِ‌‌ همان سال قرار گیرد.

دبیر کارگروه بازنگری در جوایز فرهنگی کتاب با اشاره به اینکه در این رابطه برای بهبود کیفیت داروی لیست تمام بهترین‌ها و نامزدهای احتمالی کتاب سال در اختیار افکار جمعی و رسانه‌های عمومی کشور قرار گیرد؛ گفت: در عرف بین‌الملل نقد خوب تکمیل کتاب خوب است و نقد و ارزیابی آن آثار به این سبک می‌تواند گامی برای این مضمون باشد.

وصفی درادامه در ارتباط به جشنواره نقد کتاب خاطرنشان کرد: با توجه به ماهیت و کارکرد متمایز جشنواره نقد کتاب، این جشنواره با قوت به کار خود ادامه داده و قرار است کارگروه ویژه‌ای برای بازخوانی آیین‌نامه و ارائه پیشنهادات جدید در این ارتباط در دوره دوم کارگروه تشکیل شود.

وی ادامه داد: یکی از جوایزی که در مورد آن مخالفتی وجود نداشت جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی بود.

وی اضافه کرد: با توجه به جایگاه جهانی جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی، فعالیت آن همچنان با قوت ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در این حوزه شناسایی اثر‌های خوب و آوردن این آثار به داخل کشور است برای ارزیابی و داوری است.

وصفی گفت: در این راستا به منظور بهره بردن از نقش این جایزه در عرصه دیپلماسی علمی و فرهنگی، گروه ویژه‌ای تشکیل تا روند دیدبانی علمی، ارزیابی آثار و اجرایی آن را با مشورت اساتید، صاحبنظران و دست اندرکاران داخل و خارج از کشور، بازخوانی و برابر اهداف جهانی، پیشنهادهای مناسب را به دور دوم کارگروه جهت قرار گرفتن در فرآیند تصویب نهایی؛ ارائه نماید.

وی در باره جایزه کتاب سال گفت: با تشکیل جلسات ویژه‌ای روندهای علمی و اجرایی کنونی این جایزه با مشورت اساتید، صاحب‌نظران و دست اندرکاران، بازخوانی و پشنهادات مناسب و نهایی قرار است دور دوم این کارگروه ارائه شود.

وی ادامه داد: این پیشنهادات باتوجه به قرار گرفتن جایزه گام اول در ذیل جایزه کتاب سال و انتخاب نامزدهای کتاب سال از بین بهترین‌های کتاب فصل به گونه‌ای که زمینه رقابت گسترده‌تر فراهم، و تعداد جوایز در دو بخش برگزیده و تشویقی افزایش یابد، ارائه می‌شود.

وصفی در پاسخ به سوالی که چرا در حوزه ادبیات داستانی ما کتاب سال مشاهد نمی‌کنیم؛ گفت: این حوزه نیاز به بررسی بسیار دارد و متخصصان این حوزه باید پاسخ این سوال را بدهند اما یکی از دلایل این موضوع جوان بودن حوزه ادبیات داستانی در ایران است که می‌توان گفت دراین حوزه از عنایی تاریخی هم برخوردار نیستیم.

وصفی در پایان بیان اینکه در این دوره کار گروه کلیات ادغام و ساماندهی بحثشده است؛ گفت: متاسفانه در کشور ما تا به حال به این موضوع به صورت نقادی توجه نشده است که کوتاهی اهل رسانه در این رابطه کاملا مشهود است ما از رسانه‌ها توقع داریم نظرات خود را دراین رابطه جوایز و خروج‌های علمی آن از باب کمک و پیشنهاد بیان کنند.

وی گفت: یکی از موضوعاتی که جا دارد رسانه‌ها به آن توجه کنند این است‌ که ما در شهرستان‌ها نویسنده داریم ولی تولید کتاب نداریم و ۸۰ درصد کتابهای روی میز داوری کتاب سال از سه استان تهران، مشهد و قم است که در این ارتباط جای خالی استان‌های دیگر واضح است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز