خبرگزاری کار ایران

در دومین هم اندیشی کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛

امنیت سیاسی و اقتصادی اصفهان در گرو امنیت زاینده‌رود

asdasd
کد خبر : ۱۸۹۲۵۰

کلان شهر‌های اطراف اصفهان در معرض خطر انتشار ریز گردهای تالاب گاو خونی هستند.

سخنگوی کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان در دومین نشست تعامل و هم اندیشی کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان با مدیران مسئول و خبرنگاران رسانه‌های جمعی، گفت: رسانه‌ها نقش مهمی در آینده استان دارند و می‌توانند کمک بسیاری به حل مشکل کم‌آبی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان؛ محمد کوشافر با بیان اینکه بسیاری معتقدند که خشکسالی زاینده رود به دلیل کشت زیاد برنج در استان اصفهان است، اظهار داشت: اکنون سطح زیر کشت برنج به کمتر سه هزار هکتار رسیده در صورتیکه در گذشته ۲۰ هزار هکتار بوده است.

وی تصریح کرد: مسوولان در ارائه آمار به رسانه‌ها دقت بسیار داشته باشند به دلیل اینکه دیگر آبی برای کشاورزان باقی نمانده که ۹۰ درصد آن توسط کشاورزان مصرف شود.

کوشافر افزود: تمام برنامه ریزی‌های کشت برای کشاورزی تاثیری نداشته و مشکل آب با این برنامه ریزی‌ها حل نشده است.

وی همچنین با بیان اینکه به گفته مسئولان یزد، سرانه مصرف خانگی آب در این استان ۱۴۷ لیتر در شبانه روز و معادل ۵۴ میلیون متر مکعب آب است، بیان کرد: این آمار‌ها حاکی است که آب بیش از نیاز یزد به این استان منتقل می‌شود چرا که میزان آب انتقالی به یزد از زاینده رود به گفته مسئولان بین ۶۳ تا ۹۸ میلیون متر مکعب بوده و نشان می‌دهد بیش از نیاز این منطقه است با این وجود اکنون اعتبار و دستور خط دوم لوله انتقال آب به یزد صادر شده است.
کوشافر با اشاره به توسعه صنعت فولاد در ۳ استان حوضه زاینده رود، اذعان داشت: اگر قرار بر توقف صنایع آب بر است باید در هر ۳ استان لحاظ شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر اینکه گرفتن حق آبه زاینده رود بحثی استانی نیست بلکه مسئله‌ای در سطح ملی است، گفت: با خشک شدن کامل تالاب بین المللی گاوخونی فاجعه انتشار ریزگردهای آن کلان شهرهای کشور را تهدید می‌کند.

احمد خاتون آبادی خاطر نشان کرد: رسوبات بسیار ریز با خشک شدن تالاب گاوخونی تجمیع شده زیرا این تالاب در انتهای مسیر رودخانه است و مواد شیمیایی از پساب صنایع وارد رودخانه می‌شود و در تالاب رسوب می‌کند.

وی ادامه داد: ریزگردهای تجمیع شده در تالاب با وزش باد مسیری را طی می‌کند که استان‌های اصفهان و یزد را بی‌نصیب نگذاشته و به تهران و کل کشور می‌رسد.

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان گفت: تالاب گاوخونی مکانی برای استقرار تمدن از شرق به غرب بوده است و علاوه بر تنوع زیست محیطی گیاهی و جانوری، وابستگی برای مردم آن منطقه ایجاد کرده است.

خاتون آبادی با بیان اینکه علفزارهای تالاب گاخونی علاوه بر کارکرد اقتصادی و تغذیه‌ای برای دام، منبع ثابت کننده ریزگرد‌ها و شن‌های روان است، افزود: این علفزار‌ها اکنون خشک شده و اگر به طور کامل از ریشه درآید و از استقرار خارج شود، فاجعه به بار می‌آید.

وی تاکید کرد: امنیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اصفهان در گرو امنیت و و جود رودخانه است و معتقدیم که با باز شدن یک ماه آب در سال جوابگوی حل مشکلات نیست.
خاتون آبادی با انتقاد از سخنان عنوان شده درباره کشاورزی در اصفهان گفت: این کشاورزی بوده است که موجب تثبیت خاک در منطقه مرکز کشور شده و افرادی که خیال می‌کنند با توقف زراعت مشکل آب رودخانه حل می‌شود باید بدانند که باز برای تثبیت خاک باید گیاهانی جایگزین محصولات کشاورزی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز