خبرگزاری کار ایران

افخم: / ۲ /

قسط هشتم اموال بلوکه شده ایران پرداخت شد / توافق در سازمان ملل گمانه‌زنی‌ است

asdasd
کد خبر : ۱۸۸۸۹۶

بر اساس آخرین اخبار قرار است خانم اشتون تا پایان مذاکرات مسئولیت مذاکرات از سوی ۵ + ۱ را بر عهده داشته باشند و تغییر ایشان نیز بستگی به نظرات ۵ + ۱ دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه از پرداخت هشتیمن قسط از اموال بلوکه شده ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا مرضیه افخم در نشست خبری خود با خبرنگاران که صبح امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه چرا مذاکرات تمدید شد و روی چه بندهایی اختلاف نظر وجود دارد گفت: طرفین طی روند مذاکرات روی بندهایی که می‌شد در آن توافق حاصل کرد و اختلافات را کاهش داد، توافق کردند.

وی ادامه داد: بیشترین اختلافات درباره غنی‌سازی، سطح و ظرفیت غنی‌سازی است اما در این باره مذاکرات ادامه دارد. همچنین تحریم‌ها، نیروگاه آب سنگین اراک و فوردو از دیگر موضوعات و بندهای اختلافی در مذاکرات است که دو طرف تنظیم رفتارها و گفتگوها برای حل این اختلاف‌ها هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به پرانتزها یادآور شد: بحث‌هایی از پرانتزها حل گردیده و تقریبا هشت، نه صفحه از پیش نویس نهایی شده است.

خبرنگاری از افخم پرسید که آیا قسط هشتم پول‌های بلوکه شدن از ایران وصول شده است که وی پاسخ داد: قسط هشتم نیز پرداخت شده و امیدوارم ساز و کار اداری‌اش صورت گرفته باشد.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه در خصوص اثرات تمدید مذاکرات بر ارتباطات و روابط اقتصادی ابراز داشت: تمدید مذاکرات نشانه این است که مسیر انتخاب شده، مسیر درستی بوده است و تنها راه حل اختلافات و رسیدن به توافق، مذاکره است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به شکسته شدن جو و فضای روانی منفی شکل‌ گرفته علیه کشورمان خاطرنشان کرد: این تغییر فضای روانی زمینه‌هایی فراهم کرده تا فعالان اقتصادی شرایط را برای همکاری‌های بیشتر با ایران، مهیا ببینند و ما با تمدید مذاکرات نیز شاهد ادامه یافتن این فضا و روند خواهیم بود و همچنین بر اثر تمدید مذاکرات قرار شد نه تنها تحریم جدیدی صورت نگیرد بلکه بخشی از تحریم‌ها نیز کاهش یابد.

افخم ادامه داد: البته تمدید مذاکرات به معنای آن نیست که ما مذاکرات را تنها راه برون رفت از مشکلات بدانیم بلکه نیاز ما این است تا این بحران غیرضرور جهانی از بین برود و حقوق حقه ایران تثبیت شود.

وی با یادآوری اینکه تمدید مذاکرات نشانگر این است که فضای روانی مثبت برای کشورمان ادامه یابد، تاکید کرد: تحلیل ما این است که ادامه یافتن فضای روانی منفی برای کشورمان غیر قابل برگشت است و افکار عمومی جهانی نیز یک دیدگاه واقع‌بینانه‌تری نسبت به ایران دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی از دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که زیاده‌خواهی‌های ایران مانع از رسیدن به توافق می‌شود عنوان کرد: ما همواره اعلام کرده‌ایم که در مذاکرات به دنبال حفظ و صیانت از حقوق کشورمان و تثبیت آن هستیم که دیگران درباره ما چه تعبیری دارند، ما وارد آن نخواهیم شد.
این مقام ارشد وزارت امور خارجه افزود: ما دیدگاه‌هایمان را به شکلی روشن در مذاکرات برای ۵ + ۱ تدوین کرده‌ایم و نسبت به حقوق و خواسته‌هایمان نیز پافشاری می‌کنیم.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید که گمانه‌زنی‌هایی درباره رسیدن به توافق در سازمان ملل متحد می‌شود. این گمانه‌زنی‌ها چقدر صحت دارد که افخم در پاسخ به این سوال گفت: این مساله فقط یک گمانه‌زنی است.

وی درباره احتمال تغییر مسئول ارشد مذاکره کننده ۵ + ۱، کاترین اشتون اظهار داشت: بر اساس آخرین اخبار قرار است خانم اشتون تا پایان مذاکرات مسئولیت مذاکرات از سوی ۵ + ۱ را بر عهده داشته باشند و تغییر ایشان نیز بستگی به نظرات ۵ + ۱ دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز