خبرگزاری کار ایران

تبعات تمدید مذاکرات هسته ای برای تجار و فعالان اقتصادی

برخوردار: اثرپذیری اقتصاد کشورمان از شوک‌های سیاسی بسیار بالا است

asdasd
کد خبر : ۱۸۸۸۶۵

رفتار بین المللی مردان اقتصادی دولت از آنجا حائز اهمیت است که از یک سو می تواند به ورود برندهای صاحب نام و شناسنامه دار بین المللی به کشور و خروج برندهای ضعیف و فاقد اصالت منجر شود و از سوی دیگر می تواند زمینه ساز بهره برداری حداکثری تجار از فضای باز اقتصادی ناشی از تعدیل تحریم ها شود.

محمد حسین برخوردار، رئیس مجمع واردات در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در رابطه با تمدید مذاکرات هسته ای و تاثیر آن بر تجارت خارجی کشور اظهار داشت: تجربه چند سال اخیر نشان داد که استعداد اثرپذیری اقتصاد کشورمان از شوک‌های سیاسی بسیار بالا است، به همین جهت در این مقطع زمانی که مذاکرات برای مدت چهار ماه آینده تمدید شده، دو موضوع حائز اهمیت است. اول رفتار بین‌المللی تیم اقتصادی دولت و دوم مدل پیش آگهی های دولت به تجار و فعالان اقتصادی است.

وی ادامه داد: رفتار بین المللی مردان اقتصادی دولت از آنجا حائز اهمیت است که از یک سو می تواند به ورود برندهای صاحب نام و شناسنامه دار بین المللی به کشور و خروج برندهای ضعیف و فاقد اصالت منجر شود و از سوی دیگر می تواند زمینه ساز بهره برداری حداکثری تجار از فضای باز اقتصادی ناشی از تعدیل تحریم ها شود.
برخوردار تصریح کرد: مدل پیش آگهی های دولت نیز از انجا اهمیت دارد که باید بگونه ای ترتیب داده شود که موجب از دست رفتن انگیزه ها و پتانسیل های تجار و فعالان اقتصادی نشده و انرژی ذخیره شده تجار برای دور خیز خروج از انزوا را هدر ندهد.
وی ادامه داد: برنامه ریزی صحیح در این خصوص می تواند فصلی نو در مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا رقم بزند.
به گفته برخوردار گسترش سطح مبادلات ایران و اتحادیه اروپا علاوه بر تأثیرپذیری از تحولات داخلی کشورمان، ریشه در رقابت اروپا با آمریکا برای افزایش حضور در بازار سایر کشورها پس از شکل‌گیری نظم نوین جهانی دارد و به‌رغم وابستگی اتحادیه اروپا به نفت به دلیل تلاش‌های آمریکا بر این کشورها برای جایگزینی نفت ایران و از سوی دیگر تلاش فعالان تجاری کشورمان برای جایگزینی واردات کالا از کشورهای اروپایی با کشورهایی مانند چین، به‌نظر می‌رسد توسعه بیشتر و ترمیم مجدد روابط تجاری ایران با اتحادیه اروپا دشوار و زمانبر خواهد بود.
رئیس مجمع واردات در رابطه با رفتار مصرف کنندگان در مواجهه با پیام کاهش تحریم ها تصریح کرد: نحوه نگرش مردم و مکانیسم رفتاری خرید کالا و خدمات از سوی مصرف‌کننده، تاثیر بسزایی در آرامش بازار و سازوکارهای عرضه و تقاضا دارد، همچنین انگیزه ذخیره‌سازی کالا توسط مصرف‌کنندگان که خود مولد تقاضای مضاعف است ممکن است تبدیل به انگیزه هایی شود که به رکود بازار دامن بزند. به همین جهت باید بعنوان محور اصلی تحلیل‌های دولتمردان در رابطه با تنظیم بازار در این دوره مد نظر قرار گیرد.
وی تاکید کرد: امروز تجربه اجرای فاز اول و دوم قانون هدفمندی و مدل مواجهه مصرف‌کنندگان با آن، در مقابل روی مردان اقتصادی دولت یازدهم است و باید از تجربیات آن بهره برداری بهینه شود.
برخوردار در پایان ابراز امید واری کرد: با وجود نشانه‌های روشن از تغییر رفتار تجاری کشورهای جهان در مواجهه با تجار ایرانی و با توجه به اتخاذ سیاست‌های سنجیده دولت مبتنی بر تکیه بر توانمندی‌های تجاری کشورمان امید است شاهد شکل‌گیری بازی برد - برد در مناسبات آتی در حوزه تجارت خارجی باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز