خبرگزاری کار ایران

بیانیه پایانی نشست تروئیکای اتحادیه مجالس کشورهای عضو همکاری‌های اسلامی

کد خبر : ۱۸۸۷۵۱

در بیانیه پایانی اجلاس تروئیکای بین‌المجالس کشورهای عضو همکاری‌های اسلامی با تاکید بر اینکه تهاجم نظامی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه مصداق عینی نسل‌کشی، ظلم و ستم و ویرانی تعمدی زیرساخت‌ها است، اشاره شد که طی جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه صدها نفر از شهروندان بی‌دفاع به شهادت رسیدند.

در بیانیه پایانی اجلاس تروئیکای بین‌المجالس کشورهای عضو همکاری‌های اسلامی با تاکید بر اینکه تهاجم نظامی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه مصداق عینی نسل‌کشی، ظلم و ستم و ویرانی تعمدی زیرساخت‌ها است، اشاره شد که طی جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه صدها نفر از شهروندان بی‌دفاع به شهادت رسیدند.

به گزارش ایلنا، در بیانیه پایانی نشست تروئیکای اتحادیه مجالس کشورهای عضو همکاری‌های اسلامی با بیان اینکه جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه در سایه سکوت مجامع بین‌المللی و حمایت‌های مفتضحانه آمریکا صورت می‌گیرد تاکید شد که این تهاجمات مصداق عینی نسل‌کشی، ظلم و ستم و ویرانی تعمدی زیرساخت‌ها است.

متن کامل بیانیه بدین شرح است:

ما تروئیکای اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و دیگر روسای مجالس و هیات‌های شرکت‌کننده در اجلاس بررسی وضعیت فلسطین و تهاجم علیه غزه اعلام می‌داریم:

۱ - در شرایط حساس کنونی در حالی که ملت مسلمان فلسطین در غزه زیر آتش رژیم صهیونیستی قرار دارد، مسلمانان از هر نژاد، مذهب و طائفه و پارلمان‌ها و دولت‌های آنان باید همه اختلافات خود را فراموش کرده و با وحدت و یکپارچگی کلیه امکانات خود را به کار بسته و از هر راه ممکن به حمایت از مسئله فلسطین که مسئله محوری همه آنان است بپردازند. به روح بلند شهدایی که جان خویش را فدای ملت و میهن خویش و قضیه فلسطین نموده‌اند، درود و سلام می‌فرستیم. همچنین از پایداری گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه و مقاومت مردمی در قدس و کرانه باختری تجلیل می‌نماییم و با ادای احترام به ایستادگی مردم فلسطین در داخل خط سبز و نیز فلسطینیان آواره و همبستگی آنان با فلسطینیان غزه و کرانه باختری در مقابله با تروریسم ضدانسانی صهیونیزم از فداکاری و جان‌نثاری مقاومت فلسطین در برابر تهاجم وحشیانه صهیونیستی و زرادخانه و ماشین جنگی آن تقدیر می‌نماییم.

۲ - تهاجم نظامی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه مصداق عینی نسل‌کشی، ظلم و ستم و ویرانی تعمدی زیرساخت‌ها است و طی آن صدها نفر از شهروندان بی‌دفاع اعم از کودکان، زنان و سالمندان به شهادت رسانده و هزاران مجروح و مفقود برجای گذاشته و صدها خانه مسکونی، مراکز عبادی، خدمات عمومی، مدرسه و بیمارستان را ویران ساخته و نیازهای عمومی مانند غذا، دارو، آب و برق را از بین برده است. این اقدامات مجرمانه باید شدیداً محکوم شود و ما مجازات عاملان این جنایت جنگی را خواستاریم. متاسفانه این جنایت‌ها در سایه سکوت مجامع بین‌المللی و حمایت‌های مفتضحانه آمریکا صورت می‌گیرد.

۳ - تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی در اشکال مختلف از جمله کشتار جمعی و تعقیب و دستگیری فلسطینیان را محکوم کرده و خواستار تحرک جدی سازمان‌های بین‌المللی به ویژه IPUبرای تلاش در جهت آزادی هر چه سریع‌تر همه اسرا و دستگیرشدگان فلسطینی از جمله نمایندگان مجلس قانونگذاری و در رأس آنها دکتر عزیز الدویک رئیس مجلس می‌باشیم.

۴ - جنایت‌های جنگی، ضدانسانی و کشتار جمعی اعمال شده توسط سیاستمداران و نظامیان رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین از جمله تهاجم نظامی زمینی و دریایی و بمباران هوایی و همچنین تلاش برای یهودی‌سازی و شهرک‌سازی و دستگیری‌های اداری همگی نقض صریح قوانین بین‌المللی و نقض عامدانه قطع‌نامه‌های ذی‌ربط سازمان ملل متحد است. لذا درخواست داریم که جامعه جهانی با عمل به مسئولیت‌های خود این اقدامات را محکوم کرده و برای توقف آن به صورت فوری اقدامات لازم را به‌عمل آورد.

۵ - پشتیبانی کامل خود از مقاومت ملت فلسطین علیه اشغالگران صهیونیست در اشکال گوناگون آن را اعلام می‌داریم، زیرا مقاومت علیه اشغالگران حق قانونی همه ملت‌های تحت اشغال است.

۶ - محاصره ملت فلسطین به ویژه در نوار غزه نقض آشکار حقوق بشر است لذا خواستار رفع فوری این محاصره و گشایش کلیه گذرگاه‌های زمینی به ویژه گذرگاه رفح می‌باشیم. همچنین تاکید می‌کنیم که مردم غزه باید از امکان استفاده مجدد از بندر و فرودگاه غزه برای ارتباط با جهان برخوردار شوند.

۷ - با توجه به بحرانی بودن شرایط انسانی در غزه و حجم بالای جنایات رژیم صهیونیستی از دولت مصر درخواست داریم به ارائه تسهیلات لازم برای ارسال کمک‌های انسانی به ویژه دارو به غزه از طریق گذرگاه رفح تعجیل به‌عمل آورد.

۸ - از جامعه بین‌الملل به ویژه کمیساریای حقوق بشر و دیگر سازمان‌های جامعه مدنی درخواست می‌کنیم تا به صورت فوری و جدی همکاری ثمربخشی را برای استیفای حقوق قانونی ملت فلسطین به‌عمل آورد تا شهروند فلسطینی بتواند همچون دیگر ملت‌های آزاد جهان زندگی آزادانه داشته باشد و به فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی، تجاری و صید دریایی در محدوده آب‌های اقلیمی فلسطین اشغالی بپردازد.

۹ - از آشتی ملی و اتحاد گروه‌های مختلف فلسطینی و تشکیل دولت وحدت ملی استقبال می‌کنیم. وحدت رمز پیروزی و تکیه‌گاه اصلی ملت قهرمان فلسطین در جهت دستیابی به حقوق مشروع خود در آزادسازی کامل سرزمین و تشکیل دولت مستقل به پایتختی قدس به شمار می‌آید.

۱۰ - از کلیه ملت‌ها و دولت‌های عضو سازمان همکاری اسلامی موکداً می‌خواهیم که امکانات مادی، معنوی، ‌ تبلیغی، ‌ دیپلماتیک و سیاسی خود را برای کمک به پایداری و ایستادگی ملت فلسطین بسیج نمایند.

۱۱ - صهیونیست‌هایی که مرتکب جنایات جنگی ضدانسانی و کشتار جمعی شده‌اند، باید به دادگاه بین‌المللی سپرده شوند و خسارت‌های مالی ناشی از تهاجم رژیم صهیونیستی در ویرانی منازل، از بین‌رفتن کشتزارها و قطع درختان و دیگر زیان‌های مادی زیرساخت‌های غزه باید جبران شود. دبیرکل اتحادیه مکلف است که این موضوع را از طریق سازمان‌ها و طرف‌های بین‌المللی پیگیری کند.

۱۲ - آقای سلیم الزعنون رئیس مجلس ملی فلسطین از سوی اتحادیه مامور شد که با مقامات مصری برای باز کردن دروازه رفح گفت‌وگو کند که پس از بازگشایی دروازه از سوی دولت مصر کمک‌های انسان‌دوستانه کشورهای عضو برای مردم غزه ارسال شود.

۱۳ - از تمامی دولت‌های جهان می‌خواهیم تا به صورت شفاف و عادلانه به مسئولیت خود در قضاوت در مورد تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه شهروندان بی‌دفاع فلسطین اشغالی و کشتار و ویرانی و آواره کردن مردم فلسطین برخورد یکسانی با جلاد یعنی رژیم صهیونیستی و قربانی ملت بی‌دفاع فلسطین نداشته باشند.

۱۴ - بر اهمیت تحرکات سیاسی، فرهنگی و تبلیغی و تنظیم راهپیمایی در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به‌عنوان روز جهانی قدس در جهت حمایت از مسئله فلسطین و بسیج افکار عمومی جهانیان و کشورهای اسلامی در همبستگی با ملت بی‌دفاع فلسطین و بازپس‌گیری حقوق سلب‌ شده آن تاکید می‌کنیم. در این راستا به روح بلند حضرت امام خمینی(ره) به خاطر پشتیبانی بی ‌حدوحصر ایشان از مسئله فلسطین و قدس شریف درود می‌فرستیم.

۱۵ - از تلاش‌های پیوسته جمهوری اسلامی ایران در حمایت و پشتیبانی از مسئله فلسطین تجلیل و قدردانی می‌کنیم و همچنین از مجلس شورای اسلامی و جناب آقای دکتر علی لاریجانی ریاست نهمین دوره اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که میزبانی این گردهمایی بسیار ارزشمند را برعهده داشتند، تشکر می‌کنیم.

۱۶ - روز جمعه پایانی ماه مبارک رمضان که مصادف با روز قدس است، عزای عمومی اعلام می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز