خبرگزاری کار ایران

گزارشی از تجمع هنرمندان تئاتر برای دریافت مطالبات؛

پاسخگویی بهترین راه برقراری آرامش / مرادخانی قول داد بدهی‌ها شهریور پرداخت شود

asdasd
کد خبر : ۱۸۸۷۴۶

آرزوی مدیر کل هنرهای نمایشی و هنرمندان افزایش ۵ برابری بودجه تئاتر است اما واقعیت این است که بودجه‌های دولتی سالیانه ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند پس باید واقع بینانه به مسائل نگاه کنیم و اگر نمی‌شود خداحافظ شما.

تجمع اعتراضی هنرمندان تئاتر برای دریافت مطالبات معوقه چند سال گذشته در نهایت با قول مساعد علی مرادخانی – معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – برای پرداخت در ماه شهریور و صدور بیانیه توسط معترضان به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هوشمند هنرکار که به نمایندگی از هنرمندان معترض در این جلسه صحبت می‌کرد ضمن ابراز گلایه از برقراری چند تماس‌ تلفنی با هنرمندان برای منصرف کردن آن‌ها از تصمیم خود خطاب به مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: ما به این محل آمدیم تا خواسته‌های صنفی خود را مطرح کنیم و هیچ بحثسیاسی هم در کار نیست. چراکه بخشی از مطالبات موجود هنرمندان به دولت قبل بازمی‌گردد که زمان تسویه حساب طولانی شده است. ما جواب روشن و مکتوب می‌خواهیم. حتی گاهی شنیده شده مدیران اظهار عجز کرده‌اند؛ مدیری که مسئولیتی را قبول می‌کند بنا به امکانات موجود باید شرایط را بسنجد و اگر نتوانست از حداقل خواسته‌ها بر بیاید باید مسئولیت خود را واگذار کند.

وی ادامه داد: خانواده تئاتر از محروم‌ترین دستمزدها برخوردار هستند و بدون تعارف بسیاری از افرادی که در این جمع حضور دارند به کار دومی هم مشغول هستند. روا نیست در این وضعیت مملکت با بچه‌های تئاتر چنین برخوردی صورت بگیرد.

گروه‌هایی هستند که سالن‌ها را پر می‌کنند اما درآمد پاسخگوی هزینه‌های نیست. مرکز از بستن قرارداد تیپ طفره می‌رود، در حالیکه زحمت‌های بسیاری برای آن کشیده شد و مدتی هم به اجرا درآمد. عدالت در تقسیم امکانات محدود تئاتر رعایت نمی‌شود و باید ببینید کجای سیستم ایراد دارد که چنین اتفاقی می‌افتد.

بعضی از دوستان از امکانات دولتی دوری می‌کنند که روی صحبت ما با آن‌ها نیست بلکه با سالن‌های دولتی صحبت داریم که گاهی احساس می‌شود فشارهایی موجب می‌شود دست هنرمندان ساکت‌تر از امکانات کوتاه بماند.

محمد صادق ملکی یکی دیگر از هنرمندانی که در این جلسه صحبت کرد با تاکید بر اینکه شغل دومی ندارد از مدیرکل هنرهای نمایشی سوالی مطرح کرد و اظهار داشت: می‌خواهم بدانم سازوکار من برای تولید تئاتر باید چه باشد. مثلا در گذشته می‌دانستم اگر در فجر شرکت کنم امکان اجرا فراهم می‌شود. یا اگر متن را به اداره نظارت و ارزشیابی ارائه کنم و مجوز بگیرد می‌توانم برای اجرا درخواست بدهم. اما الان هیچ تضمینی وجود ندارد و مدیران امضا می‌کنند ولی ضمانت اجرایی وجود ندارد.

وی افزود: من کارگردان و هنرمند هنجار گریزی نیستم و تا به حال هم تمام تاوان‌هایی مثل ورشکستگی و بدهی را پرداخته‌ام اما می‌خواهم بدانم اگر قرار است از این به بعد هم طعم شیرین بدهکار بودن را بچشم چگونه می‌توانم کار کنم؟ چون من با کار کردن زنده می‌مانم. می‌خواهم بدانم سازوکار ورود به ایرانشهر و تئاترشهر چیست تا خود را با این سیاست‌ها وفق دهم. نکته‌ای که در گفتار شما وجود نداشت و فکر می‌کنم مولفه‌ها امروز شناور هستند.

وحید آقاپور بازیگر شناخته شده تئاتر نیز به شورای حمایت اشاره کرد و اظهار داشت: درباره همین واژه حمایت هم بحثبود اما کم کم طوری رفتار شد که گویی اداره کل هنرهای نمایشی اصولا بودجه‌ای برای اختصاص دادن به تئاتر در اختیار ندارد. مثلا اگر سینما و تلویزیون بودجه‌ای برای تولید آثار هنری دریافت می‌کنند؛ چنین چیزی در تئاتر وجود ندارد و ما اگر صلاح دیدیم حمایتی خواهیم کرد. سوال من این است که آیا شما در مدیریت خود اعتقاد دارید که دولت بودجه‌ای برای تولید تئاتر اختصاص می‌دهد که باید به این منظور استفاده شود؟

سامان ارسطو، محمد معجونی، سیدعلوی موسویان، تورج لقمانی‌پور، رضا بهرامی، حمید مظفری، روح‌الله جعفری، حامد زارعان، پرستو گلستانی، نوشین تبریزی، یونس آبسالان از جمله هنرمندانی بودند که در این نشست بر خواسته‌های به حق هنرمندان تاکید کردند.

سیدعلی موسویان یکی از هنرمندانی بود که نسبت به انتظار زیاد برای ملاقات با مدیرکل هنرهای نمایشی و ارائه درخواست اجرا به او اعتراض کرد و گفت: شما وظیفه دارید به من اجرا بدهید و برای همین منظور به این کار گمارده شدید که ما خدمت کنید چون ما با آثار هنری خود به جامعه و مردم خدمت می‌کنیم. اما آیا من باید برای دیدن مدیر مرکزی که باید حامی هنرمندان باشد این همه انتظار بکشم و در نهایت هم از خواسته خود پشیمان شوم؟

وی تصریح کرد: بعضی از دوستان که طی شش ماه گذشته ۶ اجرا در بهترین سالن‌های پایتخت رفتند امروز در این محل حضور ندارند. ‌افرادی که در سال‌های گذشته مدام پشت تریبون بودند امروز کجا هستند؟ متاسفانه تنها به فکر خود هستیم و فردیت‌گرایی آفت تئاتر است. درد این است که پس از سال‌ها فعالیت تئاتری امروز باید خود را به رئیس مرکز هنرهای نمایشی معرفی کنیم.

حسین طاهری - مدیرکل اداره هنرهای نمایشی - در پاسخ به سوال‌های مطرح شده از سوی معترضان درباره حمایت مرکز هنرهای نمایشی از آثار نمایشی، محاسبه دستمزدها بر اساس قرارداد تیپ و پرداخت بدهی‌های باقی مانده از گذشته عنوان کرد: بودجه تئاتر نسبت به گذشته افزایش زیادی نداشته و باور شخصی من این است که سهم خانواده تئاتر در فرهنگ زیاد است اما نمی‌دانم چرا نقش بودجه رفته رفته کاهش یافته است. شاید یکی از نکته‌های مهم موجود بحثبدهی‌ها باشد که از سال ۸۹ غیر از انجمن نمایش نزدیک به ۳میلیارد تومان می‌وشد.

وی ادامه داد: از دوره‌ای که آمدیم قرار بود تا پایان سال ۹۲ کل بدهی‌ها پرداخت شود که متاسفانه محقق نشد. اما از طرف دیگر شما در نظر بگیرید شهرداری تهران نزدیک به ۱۶۰۰میلیارد تومان بودجه فرهنگی دارد که در مقایسه با دولت تفاوت چشم‌گیری دارد. در دیدار وزیر محترم ارشاد هم درخواست کردیم برای پرداخت بدهی‌ها کمک کنند که قرار شد از منبعی جدا تامین شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت ۱۰هزار میلیارد تومان حمایت می‌شود و ما هم باید تلاش کنیم بودجه را بیشتر کنیم که ما در فکر ارائه بودجه ۵ برابری برای سال آینده نسبت به امسال هستیم. این برنامه در برنامه ششم دیده خواهد شد تا هر فردی جز حسین طاهری هم در این پست حضور داشت این بودجه اختصاص یابد.

وی افزود: این نکته را باید در نظر بگیریم که امضای قرارداد با نهادهایی مانند وزارت آموزش و پرورش امکانی را برای افزایش توانایی مالی هنرمندان تئاتر اضافه خواهد کرد. همینطور پی‌گیر امضای تفاهم با مناطق آزاد برای اجرای آثار نمایشی در آن مناطق هستیم که ظرفیت مناسبی خواهد بود.

طاهری به نسبت درخواست‌ها و سالن‌های موجود اشاره کرد و گفت: نسبت یک به ۱۲ است و امکانات هم اجازه فعالیت مناسب را نمی‌دهد که پی‌گیر برطرف شدن این مسئله هستیم و با شهرداری تهران هم صحبت‌هایی برای همکاری انجام دادیم. پتانسیل شهرداری تهران در این زمینه بسیار زیاد است و ما دست تمام افرادی را که بتوانند به خانواده تئاتر کمک کنند دست آن‌ها را می‌بوسیم.

این مدیر در انتها دولت تدبیر و امید را مدیون هنرمندان مخصوصا خانواده تئاتر دانست و اظهار داشت: نباید دولت را تنها در بحثمسائل مالی ببینیم و بارها هم گفته شده که حق تئاتر بسیار بیش از شرایط موجود است. در دیدار با مسئولان هم تاکید کردم امروز چند شاخه گل برای این دوستان ارزش بیشتری تا ۱۰ دسته گل برای چندسال بعد دارد. من مکلف به حمایت از اجرای نمایش در تمام نقاط کشور هستم و اگر امکان مالی وجود ندارد باید از اعتبار مجموعه معاونت هنری و اداره کل هنرهای نمایشی در این جهت استفاده کنم.

علی مرادخانی در حالی به میان هنرمندان آمد که از پاسخ‌ها قانع نشده بودند و اعتقاد داشتند صحبت‌های کلی مطرح می‌شود که ارتباطی به درخواست آن‌ها نداشت. بر همین اساس پرستو گلستانی، بازیگر و کارگردان نمایش بیان کرد: همه چیز کلی‌گویی شد و من اطمینان دارم این جماعت نمی‌داند بعد از جلسه چه چیز بدست آورده است؟

معاون امور هنری در این جمع اظهار داشت: روزی که معاونت هنری به من پیشنهاد شد هیچ زیرساختی در آن وجود نداشت. شما در نظر بگیرید سال ۸۳ که ما از معاونت هنری رفتیم بودجه این معاونت ۱۸ میلیارد تومان و بودجه سینمایی ۶ میلیارد تومان بود؛ اما الان بودجه معاونت ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است و بودجه سازمان سینمایی ۹۵ میلیارد تومان.

وی با بیان اینکه خانه تئاتر این تجمع را تکذیب کرده است، افزود: یکبار در مورد بدهی‌های معاونت هنری صحبت کردم که دوستان نامه دادند و عنوان کردند که اقدام من اخلاقی نبوده و بهتر است ادامه ندهیم. روز اول که حساب کردیم ۱۳ میلیارد تومان معاونت هنری بدهی داشت که بعد از مصاحبه دقیق مشخص شد که مبلغ بدهی معاونت هنری از دوره گذشته ۱۰ میلیارد تومان است.

این مدیر تصریح کرد: اساساً معتقدم پایه وزارت ارشاد در بودجه ضعیف است و باید زیرساخت‌ها را فراهم کنیم و به مهمترین مسئله که بدهی‌ها است بپردازیم. سال گذشته بر اساس طرحی که معاون اول رئیس جمهور ارائه دادم بخشی از بدهی‌های ما را پذیرفتند و قرار شد تا آن را بپردازند که طبق وعده ایشان ۴میلیارد تومان از این بدهی‌ها امسال پرداخت خواهد شد. آرزوی مدیر کل هنرهای نمایشی و هنرمندان افزایش ۵ برابری بودجه تئاتر است اما واقعیت این است که بودجه‌های دولتی سالیانه ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند پس باید واقع بینانه به مسائل نگاه کنیم و اگر نمی‌شود خداحافظ شما. از اول سال ۲میلیارد و صد میلیون تومان پول گرفتیم که ۹۰۰ میلیون تومان آن به تئاتر داده شد.

وی افزود: قرار است امروز یک میلیارد تومان بودجه بدهند اما فراموش نکنیم کل بودجه هرگز محقق نمی‌شود.

مرادخانی در ادامه صحبت‌های خود از پرداخت حدود ۹۰۰ میلیون تومان از ۳ میلیارد بدهی مرکز هنرهای نمایشی خبر داد و گفت: تا آخر شهریور ماه یک میلیارد بدهی هنرمندان تئاتر را می‌دهیم، در نیمه دوم سال سعی می‌کنیم الباقی آن را تأمین کنیم.

معاون امور هنری در خصوص شواری حمایت گفت: شورای حمایت فضای مناسبی است که در آن بررسی می‌شود که به چه مقدار از یک کار حمایت شود اما به شرطی که بودجه وجود داشته باشد.

این مدیر در پایان انتخاب دبیر جشنواره تئاتر فجر را از یاد نبرد و اظهار داشت: در شرایط قرار داریم که مدیریت معادله‌ای چند مجهولی است اما همه اینها یک به یک حل می‌شود منوط به اینکه اراده داشته باشیم که من جدی هستم. من هم با شما موافقم و فکر می‌کنم تکلیف برخی از مسئولان مانند دبیر جشنواره تئاتر فجر باید زودتر مشخص شود چون این جشنواره جشنواره مهمی است.

مرادخانی در این جلسه از حسین طاهری درخواست کرد تا با تشکیل چند کارگروه در اداره کل هنرهای نمایشی، اجرایی شدن مطالبات هنرمندان، سرعت بیشتری بگیرد.

همچنین هنرمندان بیانیه‌ای را به امضا رساندند که در آن ۴ مورد به شرح زیر مطرح شد:

_ تسویه مطالبات هنرمندان ظرف ۱۵ روز آینده

_ عقد قرارداد با گروه‌های نمایشی از ابتدای تمرین تا مرحله اجرا

_ به روزرسانی قرارداد تیپ و اجرای آن

_ رعایت عدالت در تقسیم امکانات و ارائه آن به هنرمندان

در این بیانیه ذکر شده است در صورت عدم پیگیری و تحقق خواسته‌های هنرمندان تجمع گسترده‌ای به زودی برگزار خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز