خبرگزاری کار ایران

بیانیه حزب کارگزاران سازندگی در رابطه با روز قدس

asdasd
کد خبر : ۱۸۸۷۲۴

حزب کارگزاران سازندگی ایران حرکت در چهارچوب نظام بین الملل و استفاده از همه ظرفیتهای حقوق و سیاست بین الملل را بهترین راهبرد سیاست خارجی منطقه ای جمهوری اسلامی در این شرایط میداند و خود در چهارچوب این دیپلماسی عمومی در راهپیمایی روز قدس شرکت می‌کند و از این ظرفیت مردمی برای انتقال دیدگاه خود استفاده می‌کند.

حزب کارگزاران سازندگی ایران در آستانه روز قدس درباره حوادثغزه بیانیه‌ای صادر و در آن تاکید کرد که حمایت از ملت فلسطین یک مسأله جناحی نیست که برای حذف سیاسی بکار برود.

به گزارش ایلنا، متن این بیانیه به شرح زیر است:

«به نام خدا

صهیونیسم به عنوان یک ایدیولوژی اقتدارگرا بار دیگر فاجعه آفرید. در حالی که حاکمیت اسرائیل یکی از افراطی‌ترین ترکیب‌های خود را تحت استیلای بنیامین نتانیاهو سپری می‌کند، این رژیم «کودک‌کُش»(به تعبیر نخست‌وزیر ترکیه) شهروندان و خانواده‌ها و کودکان فلسطینی در نوار غزه را در تیررس حملات خود قرار داده و با حملات مکرر به مناطق مسکونی می‌کوشد ملت فلسطین را تحت فشار قرار دهد. بدون شک حاکمیت دوگانه و فقدان وحدت ملی در جنبش و تشکیلات خودگردان فلسطین نقش مهمی در ضعف دفاع ملی در این سرزمین دارد و رژیم صهیونیستی را گستاخ‌تر کرده است. در عین حال ماهیت نظامی صهیونیسم و افراطی‌گری کابینه کنونی اسرائیل مهمترین عامل در رشد و توسعه خشونت در منطقه خاورمیانه است. اگر فلسطین یک ملت بی‌دولت است، اسرائیل یک دولت بی‌ملت است که ماهیت فرقه‌ای و نژادی و ایدیولوژیک ان متضاد با مفهوم دولت - ملت‌های مدرن است. اگر مبارزین آزادی قدس به بنیادگرایی متهم می‌شوند، ذات دولت اسرائیل بر بنیادگرایی استوار است؛ چراکه صهیونیسم بر اساس برتری قوم یهود، مفهوم سرزمین مادری و برنامه بازگشت به عهد قدیم ولو بالرعب بنا شده است. شهروند اسرائیل بیش از آنکه یک شهروند مدرن باشد، یک زاده خاندانی یهودی است و در هر صورت بر دیگر ساکنان سرزمین‌های اشغالی از عرب مسلمان و مسیحی برتری دارد و شهروند درجه یک محسوب می‌شود. بر بستر چنین تفکر تبعیض امیزی یک نظام نژادپرستانه شکل میگیرد تا جایی که در ۱۰ نوامبر ۱۹۷۵ مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامه ای از صهیونیسم به عنوان یکی از اشکال نژادپرستی - در کنار آپارتاید - نام برده است.

حاکمیت اسرائیل با محاصره و ایجاد تراکم جمعیتی در نوارغزه و محاصره همه جانبه ان در طول زمان نیز یک خشونت ساختاری دیگر بر فلسطینیان تحمیل کرده است؛ توسعه‌نیافتگی، بحران بیکاری و فقر شدید جنگ پنهان اسرائیل علیه فلسطین است تا دولت منتخب جنبش حماس - که در انتخاباتی دموکراتیک با رای مردم و نظارت سازمان‌های بین‌المللی برگزیده شده است - ساقط شود.

در چنین شرایطی وظیفه همه دولت‌ها، ملت‌ها و احزاب سیاسی جهان اسلام به خصوص دولت، ملت و احزاب ایران برخورد راهبردی با این مساله است:

حاکمیت اسرائیل با استیلای حزب لیکود به عنوان افراطی ترین حزب راستگرای حاکم در شرایط کنونی صریح ترین دشمن جمهوری اسلامی ایران است که بارها حتی به دولت منتخب ملت ایران به ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی توهین کرده و ان را تهدیدی بزرگتر ازدولت گذشته ایران علیه اسرائیل خوانده است؛ شاید بدین سبب که متاسفانه دولت سابق ایران با ورود به زمین بازی صهیونیسم یعنی مساله هولوکاست در عمل اب به اسیاب دشمن می ریخت و برای اسرائیل بهانه مظلوم نمایی می ساخت و در نهایت سبب تصویب قطعنامه های حمایتی در مجامع بین المللی شد؛ تا جایی که هولوکاست از یک خاطره قومی به یک مفهوم تردید ناپذیر و مورد اجماع جهانی در اسناد حقوق بین الملل تبدیل شد.

از سوی دیگر گذشته از سوابق دشمنی همه دولتهای صهیونیستی با ایران هم اکنون دولت نتانیاهو از مهمترین موانع شکل گیری توافق هسته ای ایران و غرب به شمار می اید و بارها ایرانی را که مبشر صلح و مذاکره با جهان است را به جنگ تهدید کرده است.

در چنین وضعیتی می توان برنامه هایی ازاین دست را مورد توجه قرار داد:

۱. با اتخاذ یک دیپلماسی فعال و در چهار چوب نظام و حقوق بین الملل حاکمیت اسرائیل را در مجامع جهانی محکوم کرد و مظلوم نمایی این رژیم در موضوع هولوکاست را با ادبیات مناسب از بین برد و نسل کشی در غزه را به سند مظلومیت ملت فلسطین بدل کرد. دعوت نهادهای بین المللی به خصوص شورای امنیت سازمان ملل متحد به اقدامات عملی علیه نسل کشی در فلسطین باید از محورهای دیپلماسی جمهوری اسلامی باشد،

۲. با جدا سازی مساله اسرائیل از مساله ما با غرب، پیوند تاریخی اسرائیل و غرب را سست کرد. مجامع مستقل حقوق بشری در امریکا و اروپا این اقدامات اسرائیل را تایید نمی‌کنند و می‌توانند دولتهای خود را تحت فشار بگذارند، به خصوص که بدنه مسیحیان از بنی اسرائیل دل خوشی ندارد اما صهیونیستها با جعل تاریخ، مسلمانان را جایگزین خود در نزاع مذهبی با مسحیان کرده اند. ما باید کید انان را به خودشان برگردانیم و یاداور شویم که در تمدن اسلامی هرگز یهودکشی و اقلیت کشی ریشه نداشته و ندارد، نه اینکه چون گذشته بار هولوکاست نازی ها بر دوش ایرانی ها بیافتاد!

۳. باید با توصیه ها و حمایت های هدفمند از مردم و مسئولان نوارغزه بهانه «دفاع از خود» را از اسرائیل گرفت. دفاع حق ملت فلسطین است، نه نام تجاوز اسرائیل!صهیونیستها در پاسخ چند راکت که برای دفاع از شهروندان غیر نظامی غزه پرتاب شده، غزه را موشک باران کرده اند. دیپلماتها ی جمهوری اسلامی باید روی اصول و مبانی حقوقی دفاع مشروع، اصل تناسب دفاع و حمله، حقوق غیر نظامیان ودیگر قواعد حقوق بین الملل کار کارشناسی کنند. و نتایج ان را در اختیار مردم فلسطین قرار دهند و خود مبتکر طرح قطعنامه های موثر در مجامع جهانی شوند.

۴. باید از این فرصت برای نزدیکی دولتهای مسلمان به خصوص چهار دولت ایران، عربستان، ترکیه و مصر استفاده کرد و با استفاده از اجماع بر سر مساله فلسطین، تفاهم بر سر مسایلی مانند سوریه و عراق و لبنان را هم در دستور کار قرار داد. متاسفانه اختلافات جهان اسلام تا عمق قدس شریف هم نفوذ کرده. باید دو جنبش حماس و فتح را اشتی داد و تاسیس یک دولت وحدت ملی فلسطینی را میسر کرد. فلسطین نقطه وحدت استراتژیک جهان اسلام است و برای ایران عمق راهبردی به شمار میرود. مسایل جهان اسلام در عراق و سوریه و لبنان و فلسطین نه فقط وظیفه شرعی یااخلاقی ما که منافع ملی ایران را تشکیل میدهد. تحولات اخیر و شیوع سلفی گری در منطقه نشان میدهد که ایران نمیتواند از نفوذ خود در منطقه چشم پوشی کند و کار را به افراطی ها بسپارد. خطر تجزیه عراق، جنگ داخلی سوریه و نسل کشی در فلسطین همه منافع ملی ما را تهدید می‌کند. سلفی ها در عراق و سوریه و صهیونیستها در فلسطین و لبنان میخواهند جنگ نیابتی با ایران را رواج دهند و بر مذاکرات جامع ما با غرب اثر بگذارند. ما باید این توطیه را خنثی کنیم و وحدت اسلامی در منطقه میان شیعه و سنی را تقویت کنیم و گروه عمل مشترک با دولتهای مقتدر و مسلمان منطقه راه اندازی کنیم.

حزب کارگزاران سازندگی ایران حرکت در چهارچوب نظام بین الملل و استفاده از همه ظرفیتهای حقوق و سیاست بین الملل را بهترین راهبرد سیاست خارجی منطقه ای جمهوری اسلامی در این شرایط میداند و خود در چهارچوب این دیپلماسی عمومی در راهپیمایی روز قدس شرکت میکندو از این ظرفیت مردمی برای انتقال دیدگاه خود استفاده می‌کند.

روز قدس یک حرکت اجتماعی و مردمی و انسانی و اسلامی برای دفاع از حق مظلوم است که به ابتکار و پیشنهاد جمهوری اسلامی طرح شد. انقلاب ما از اغاز همزاد و همراه جنبش فلسطین بوده و هست و رهبران انقلاب همواره بر دفاع از ملت فلسطین تاکید داشته اند و این امر محدود به یک جناح سیاسی خاص نبوده است و هرگونه حصر آن به یک جناح و تلاش برای استفاده از ان برای حذف جناح های سیاسی رقیب عملی غیر اخلاقی است.

حمایت از نهضت فلسطین در ایران یک حمایت ملی است و اصلاح طلبان چه در قالب دولتهای اصلاح طلب و چه در قالب احزاب اصلاح طلب همواره پیشتاز دفاع از حق مظلومان بوده اند واینک نیز حزب کارگزاران سازندگی ایران به عنوان بخشی از این جریان بزرگ روز قدس را پاس میدارد و از دیپلماسی فعال دولت جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از فلسطین حمایت میکند و بر پیشنهاد نظام جمهوری اسلامی ایران درباره ضرورت برگزاری انتخابات ازاد در سرزمینهای اشغالی با حضور همه شهروندان فلسطینی تاکید میکند و ان را بر همه سیاستهای شعاری و تحریک امیز و بعضا دشمن شاد کن در دستگاه سابق دیپلماسی ترجیح میدهد. دفاع از مردم مظلوم فلسطین نه تنها وظیفه اخلاقی و شرعی ما که راهبرد سیاسی و منطبق با منافع ملی ماست. ما دشمن اقتدار گرایی در هر شکل ولباس و مدافع ازادی در هر سرزمینی هستیم. به خصوص که ان سرزمین اولین قبله ما مسلمین باشد…

به امید رهایی قدس و آزادی فلسطین و برگزاری انتخابات آزاد در سراسر سرزمینهای اشغالی…»

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز