خبرگزاری کار ایران

سخنان آشنا؛ سینایی؛ کیانیان و ایوبی درباره سند توسعه سینمای کشور؛

سند سینما هنوز نیازمند بازنگری است / بعداز سینما نوبت موسیقی است

asdasd
کد خبر : ۱۸۸۶۳۸

متولیان فرهنگی فکر می‌کنند باید هنرمندان را ادب کنند و نگرانند هنرمندان کار اشتباهی انجام دهند / نسخه قبلی سند بیش از آنکه حمایت از توسعه سینما باشد به سند مراقبت و نظارت بر سینما تبدیل شده بود / با کم شدن حضور ما در جشنواره‌های جهانی؛ رژیم صهیونیستی جای ایران را گرفته و تاخت و تاز می‌کند.

کنفرانس خبری نشست تخصصی بررسی سند ساماندهی و توسعه سینمایی کشور با حضور حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، حسام‌الدین آشنا رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، رضا کیانیان و خسرو سینایی ظهر امروز(۳۱ تیرماه) برگزار شد.

آشنا: نباید سینما به نفع تلویزیون مصادره شود

به گزارش خبرنگار ایلنا،حسام‌الدین آشنابا اشاره به اهداف سند ساماندهی و توسعه سینمایی کشور گفت: این سند در دولت قبل به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده بود و جزیی از سند نقشه فرهنگی کشور است لذا ما با انجام مکاتباتی با وزارت ارشاد و ذینفعان این سند؛ جلساتی را برای بررسی آن از امروز آغاز کردیم.

آشنا با اشاره به اینکه این سند در اختیار افکار عمومی قرار می‌گیرد؛ گفت: هشت هدف بلند مدت برای این سند درنظر گرفته شده که ازجمله می‌توان به ظرفیت‌سازی برای تولید، ارتقای جایگاه سینمای ایران، ارتقای نظام آموزش سینما، ایجاد هماهنگی بین بخش‌های دولتی و غیردولتی، اصلاح فرهنگ و اخلاق حرفه‌ای اشاره کرد.

آشنا ادامه داد: در این سند؛ دولت نگاه و حرف‌های خود را پیرامون سینما زده بود و ما با برگزاری جلسات به دنبال آن هستیم که سینماگران حرف خودشان را بزنند. در نسخه قبلی سند؛ متاسفانه بیشتر از آنکه سند حمایت از توسعه سینما باشد به سند مراقبت و نظارت بر سینما تبدیل شده بود.

وی ادامه داد: باید سند سینما به دنبال ایجاد یک فضای رقابتی، حمایت‌گر و آینده‌نگر باشد تا مردم از سینما بیشتر استقبال کنند زیرا امروز مردم فیلم زیاد می‌بینند اما فیلم ایرانی کمتر می‌بینند و تقاضا با عرضه برابر و قابل مقایسه نیست.

آشنا با اشاره به اهمیت نقش صدا و سیما گفت: به رابطه سینما و تلویزیون در این سند بسیار توجه شده و ما به دنبال بهبود این رابطه هستیم اما نباید به گونه‌ای باشد که سینما به نفع تلویزیون مصادره شود.

آشنا ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم که مجموعه سینما و صنوف سینمایی حرف خود و دیدگاه خود را درباره این سند بزنند و همچنین به دنبال گسترش همکاری‌های فکری بین ستاد عملی و راهبردی مهندسی فرهنگی کشور و سینماگران هستیم.

وی درباره ضمانت اجرای این سند گفت: فرق سند خوب با سند بد این است که سند خوب ضمانت اجرایی دارد و قابل اجرا دارد و ما سعی داریم که با تصویب یک سند خوب آن را اجرا کنیم.

وی افزود: بعد از بررسی سند ساماندهی و توسعه سینمایی کشور به دنبال بررسی سند توسعه موسیقی در کشور هستیم و سند توسعه موسیقی نیز بعداز بررسی و تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح می‌‌شود.

ایوبی: باید سند ساماندهی و توسعه سینمایی بازنگری اساسی شود

حجت‌الله ایوبی(رئیس سازمان سینمایی) نیز طی سخنانی گفت: این سند یک سند مقدماتی است که باید از طرف اهالی فرهنگ و هنر مورد بررسی قرار بگیرد. امروز برای اولین بار یک جلسه ۴ ساعته پیرامون این سند برگزار شد اما به جلسات بیشتری نیاز دارد.

وی ادامه داد: این سند‌‌ همان سندی است که در دوره‌های گذشته آماده شده بود اما مراحل تصویب را نگذرانده بود و نهایی نشده بود. قرار است تمامی کسانی که در سینما ذی‌نفع هستند به نهایی شدن این سند کمک کنند.

وی افزود: در این سند مشخص شده است که سینما باید به کمک تمامی نهاد‌ها رشد کند زیرا سازمان سینمایی به تنهایی نمی‌تواند موفق باشد.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به مطلوب بودن جلسه امروز گفت: باید بازنگری اساسی در سند ساماندهی و توسعه سینمایی کشور صورت بگیرد زیرا این متن همه الزامات یک سند را درباره سینما ندارد و باید در سند نهایی همه مسائل زیرساخت‌ها وضعیت دستگاه‌های دیگر در سند دیده شود.

وی ادامه داد: متن موجود بیشتر روی تولید فیلم تاکید داشت و از طرف دیگر بسیاری از ملاک‌ها و مسائل مطرح شده و ضوابط شفاف نبود به همین دلیل این سند در حد یک آیین‌نامه باقیمانده و تقلیل پیدا کرده بود. آنچه که مطرح شده بود بیشتر مسائل ممیزی بود.

وی ادامه داد: روح حاکم بر این سند در دولت قبل بجای خوش‌بینی و حمایت بیشتر یک نگاه بدبینانه بوده است درحالیکه این سند باید با یک نگاه خوش‌بینانه به سمت راهبردی بودن حرکت کند.

ایوبی با اشاره به انتشار دفترچه سیاست‌ها و راهبردهای سازمان سینمایی گفت: از دی ماه سال قبل جلسات زیادی با سینماگران برای تدوین این دفترچه برگزار شد اما سندی که امروز پیرامون آن بحثمی‌شود یک سند ملی است و یک کار ویژه است.

سینایی: سر سینما بزرگ شده اما سایر اعضایش رشد نکرده

خسرو سینایی(کارگردان سینما) نیز با اشاره به اهمیت این سند گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که این سند در آینده بتواند به کیفیت سینما و ارتقای آن کمک کند.

سینایی ادامه داد: امروز مدیرانی هستند که می‌خواهند در اوج حسن نیت در سینما تحول ایجاد کنند اما مهم این است که آن‌ها با مشکلات داخل سینما آگاهی داشته باشند.

وی ادامه داد: مدیران دیدگاه‌ها و خواسته‌های خود را مطرح می‌کنند اما این سینماگران هستند که باید آن را اجرا کنند به همین دلیل سینما نیاز به افراد حرفه‌ای دارد.

سینایی توجه به آموزش را در سینما بسیار مهم دانست و افزود: آموزش در سینما و تربیت نیروی متخصص از نکاتی است که باید در سند به آن توجه شود زیرا ما امروز کارگردان بااستعداد و فیلمساز خوب داریم اما در رشته‌های تخصصی همچون گریم، فیلمبرداری و سایر رشته‌ها متخصص کم داریم به طور مثال برای هر ۸۰ فیلم ما ۴ گریمور داریم.

وی با اشاره به اینکه نباید مدیران سلیقه خود را دیکته کنند؛ افزود: سینمای ایران یک بدنه است اما این بدنه کار زیربنایی زیادی رویش صورت نگرفته و سرش بزرگ شده اما سایر اعضای آن رشد نکرده است به همین دلیل ما در سینما فقط به استعدادهای فردی توجه کرده‌ایم.

کیانیان: سینمای ایران پرچم‌دار مبارزه جهانی با آمریکاست

رضا کیانیان(بازیگر سینما) نیز با اشاره به تفاوت رفتار دولت یازدهم با سینماگران و رفتار دولت دهم گفت: در دولت قبل سندی تنظیم شده بود برای سینما بدون حضور سینماگران اما در دولت جدید در اولین قدم قرار شده است از سینماگران دعوت شود تا دربره این سند حرف بزنند و این کار انتظاری بود که از این دولت می‌رفت زیرا وقتی دولتی می‌گوید که مردم برایش مهم است و از مردم خرج می‌کند؛ این کار را باید در عمل نیز نشان دهد.

کیانیان با اشاره به اینکه نگاه دولتی به فرهنگ و نگاه دولتمردان به هنرمندان باید تغییر کند؛ گفت: کلا در حوزه فرهنگ و سینما متولیان فرهنگی فکر می‌کنند که باید هنرمندان را ادب کنند زیرا نگران هستند که هنرمندان کار اشتباهی انجام بدهند.

وی با اشاره به خدماتی که سینمای ایران به کشور کرده؛ افزود: سینمای ایران پرچم‌دار مبارزه جهانی با آمریکاست زیرا امروز سینمای امریکا با تهاجمی که به اروپا و آسیای شرقی انجام داده است؛ سینمای مستقل آن‌ها را از بین برده است و آن‌ها دیگر سینمای مستقل ندارند و آثاری که در آن کشور‌ها توزیع می‌شود؛ بیشتر اروپایی است.

کیانیان با اشاره به اینکه مبارزه با امریکا فقط به شعار نیست؛ گفت: روزی از یک ژاپنی پرسیدند که شما با امریکا چگونه مبارزه می‌کنید وی گفت همین که روی رئیس جمهور امریکا تلفن ژاپنی قرار دارد یعنی ما با امریکا مبارزه می‌کنیم. امروز نیز در سینما اینکه فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های اروپایی شرکت می‌کند و سینماهای اروپایی و امریکایی به نمایش درمی‌آید و تجلیل می‌شود به نوعی مبارزه جدی با تهاجم فرهنگی امریکا و مبارزه با امریکاست.

وی افزود: امروز اروپاییان برای مبارزه با سینمای امریکا از فیلم‌های ایرانی استفاده می‌کنند و به نوعی سینمای ایران آلترناتیوی در قبال سینمای امریکاست و تا سال‌های گذشته جشنواره‌ای نبود که فیلم ایرانی در آن به نمایش درنیاید.

کیانیان با اشاره به اینکه باید خدماتی که سینمای ایران در مبارزه با امریکا انجام داده؛ دیده شود؛ گفت: متاسفانه مسئولان گذشته بسیاری از این خدمات را نمی‌دیدند و فکر می‌کردند اگر فیلمی ساخته شود که در آن بازیگر نقش اول فقط نماز بخواند حتما نام آن مبارزه است این طرز تفکر باعثشد تا در هشت سال گذشته سینما دچار ضعف شود و حضور ما در جشنواره‌ها به بهانه‌هایی همچون سیاه‌نمایی کمتر شود.

وی ادامه داد: با کم شدن نادرست حضور ما در جشنواره‌های جهانی و کشورهای اروپایی امروز رژیم صهیونیستی با استفاده از فرمول‌های سینمای ایران جای ایران را در جشنواره‌های جهانی گرفته است و تاخت و تاز می‌کند.

کیانیان با اشاره به سیاست غلط تولید در دوره‌های گذشته گفت: فیلم‌های ایران با بودجه اندک ساخته شده اما افتخار آفریده است در دولت گذشته جلوی تولید فیلم‌های با بودجه کم اما خوب را گرفتند و خواستند که فیلم فاخر بسازند و جا پای هالیوود بگذارند اما نتوانستند.

وی ادامه داد: تقلید کردن از هالیوود غلط است و ما باید با فرمول خودمان کار کنیم و اگر بخواهیم با فرمول دیگران کار کنیم بازنده هستیم.

در نشست تخصصی بررسی سند ساماندهی و توسعه سینمایی کشور افرادی همچون حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، مصطفی ابطحی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی، محمدرضا جعفری جلوه مدیرعامل سینمایی فارابی، محمد احسانی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر، روح الله حسینی مدیرکل مهارت‌های سینمایی سازمان سینمایی، مجید مسچی مدیرعامل موسسه سینماشهر، حسین مسافرآستانه مدیرعامل رسانه‌های تصویری، رضا کیانیان، خسرو سینایی، منوچهر محمدی، فرهاد توحیدی رئیس هیات مدیره خانه سینما، محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما، فرشته طائرپور، کمال تبریزی، محمد آلادپوش، غلامرضا فرجی، مرتضی شایسته، مهرزاد دانش، کیوان کثیریان، زهرا مشتاق، جواد طوسی، عبدالله گیویان رئیس مرکز پژوهش اسناد دفتر رئیس جمهور، اعظم راودراد عضو هیات علمی دانشگاه تهران، سیدمحسن هاشمی کارشناس و پژوهشگر سینما، ابراهیم مختاری، ‌ امیر اثباتی و ناظمی اردکانی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست حضور دارند. رضا میرکریمی و امین تاریخ نیز از غایبان این نشست بودند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز