خبرگزاری کار ایران

علی جنتی:

در هیچ جای جهان اسلام به اندازه ایران قرآن را عزیز و شریف نداشته‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۸۵۵۸۸

خدمت به استان قرآن هیچ‌گاه وابسته و موقوف به حمایت و هدایت حکومت‌ها و دولت‌ها نبوده است. بلکه فرایندی خودجوش و برگرفته از اعتقاد و ایمان قلبی است که در شهر‌ها و روستا‌ها به شکل‌های مختلف بروز کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تکریم خادمان قرآن کریم در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: قرآن در ایران همواره عزیز بوده و بر تاج کرامت و عزت قرار داشته است. اغراق نیست اگر بگوییم هیچ جای جهان اسلام به اندازه این مرز و بوم مصحف شریف و معجزه جاویدان پیامبر{ص} را عزیز و شریف نداشته‌اند و خادمان قران از دیر زمان تا کنون در هیچ جای جهان اسلام به اندازه این سرزمین کمر به خدمت قرآن نبسته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وزیر ارشاد در این مراسم گفت: دلبستگان به کلام خدا و قران پژوهان و مفسران، حافظان وقاریان، ناشران ونویسندگان، مربیان وهنرمندان برای تفسیر ونشر و طبع و آموزش آن، همت بلند داشته‌اند تا فرهنگ و هنر قرآنی در این سرزمین بالنده و باشکوه باشد و ایران را در میان ملل اسلامی سر افراز کند.

علی جنتی ادامه داد: خدمت به استان قرآن هیچ‌گاه وابسته و موقوف به حمایت و هدایت حکومت‌ها و دولت‌ها نبوده است. بلکه فرایندی خودجوش و برگرفته از اعتقاد و ایمان قلبی است که در شهر‌ها و روستا‌ها به شکل‌های مختلف بروز کرده و منشا خیر وبرکات فراوان شده است. چه بسا خانواده‌هایی که نسل اندر نسل به خوشنویسی، صفحه آرایی، قرائت یا تفسیر قرآن اشتهار داشته‌اند و آثاری زیبا و پر محتوا آفریده‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بسیاری از آثار گرانبار در گنجینه‌های قرآنی حاصل این ذوق و طبع خود جوش است. شعر شاعران شهیر این مرز وبوم نیز از فردوسی و سنایی و نظامی گرفته تا سعدی و حافظ و مولانا و دیگر شاعران متقدم متاخر همه سرشار از مفاهیم و تلمیحات قرآنی است. سرخیل عارفان و حافظان قران، حافظ شیرازی، قرآن را با چهارده روایت متفاوت از حفظ داشته.

وزیر ارشاد تاکید کرد: تمسک به قرآن واهل بیت{ع} است که به ما عزت و اعتبار بخشیده و ملت و دولت ما را سر بلند ساخته است و این وعده خداوند است که: < < ولله العزه و لرسوله و للمو منین > > و تردیدی نیست که امروز دوای همه درد‌ها ی کشور اسلامی، تمسک به قرآن و اهل بیت{ع} است که مسلمانان را از تفرقه و گسستگی مصون می‌دارد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید تصریح کرد: در نظام جمهوری اسلامی، اشاعه فعالیت‌ها ی قرآن در اولویت فعالیت‌های فرهنگی قرار دارد که نمونه‌های بارز آن در نمایشگاه بین المللی قران کریم به نمایش در آمده است. و همه این توفیق‌ها با پشتوانه و توصیه‌های مکرر مقام معظم رهبری می‌سر شده که خط سیر تعالی فعالیت‌های قرآنی را روشن ساخته‌اند.

علی جنتی ادامه داد: تکریم از کسانی که عمر خود را وقف قرآن و اهل بیت کرده‌اند نه تنها وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است بلکه مجموعه دولت تدبیر و امید بر این باور است که قرآن به عنوان زیر بنای فرهنگ باید در گفتار و رفتار مردم نشر پیدا کند از همین رو < < توسعه فرهنگ قرانی با عزم ملی و مدیریت جهادی > > به عنوان شعار نمایشگاه انتخاب شد و جمعی از نیروهای با تجربه طراحی نمایشگاه را به عهده گرفتند.

بیست ودومین نمایشگاه بین‌المللی قران کریم در مجموعه باغ موزه دفاع مقدس از تاریخ سوم تیر ماه آغاز به کار کرد و علاوه بر ارایه آثار فاخر قرآنی محصولات مکتوب و نرم افزاری و مجموعه آثار قرآنی در اختیار بازدید کنندگان قرار گرفت در این نمایشگاه در بخش نشر مکتوب ۲۵۲ ناشر و در حوضه رسانه‌های دیجیتال ۵۵ موسسه نرم افزاری و در زمینه نهاد‌ها و موسسات ۶۶ موسسه مشارکت داشته و پذیرای بازدید کنندگان هستند.

در بخش میراثمکتوب تاریخچه ترجمه‌های قرآن کریم و سیر تفسیر قرآن از بخش‌های ارزشمند و پرمحتوای نمایشگاه است و نشست هاس علمی نیز با حضور اساتید، محققان، طلاب و دانشجویان در حاشیه نمایشگاه برگزار شده و آخرین مباحثمطالعات علمی در حوزه قرآن کریم در قالب ۱۰۰ نشست علمی مطرح گردیده است.

این مراسم که به منظور تکریم از خادمان قرآن کریم برپا گردیده است. هیئت داوران پس از بحثو بررسی بر اساس آیین نامه انتخاب خادمان قرآن کریم افراد برگزیده را طی بیانیه‌ای معرفی خواهد کرد. در پایان با توجه به جایگاه والای قرآن کریم و آمادگی تخصصی در این حوزه از رئیس جمهوری محترم انتظار می‌رود دستور فرمایید نسبت به اعتبارات این بخش توجه مخصوصی مبذول گردد تا خیل عظیم خادمان و موسسات و مجامع قرآنی بتوانند در جهت توسعه فرهنگ قرآنی گام‌های بلندتری بردارند.

قرآن، چراغ هدایت است و طریق معرفت و آنان که به ریسمان هدایتش متصل شوند و از جرعه‌های گوارای این دریای معرفت نوشند باریافتگان به مرزهای حق و حقیقت‌اند و شایسته تکریم و کرامت.

از همه خادمان قرآن کریم که با آفرینش‌ها و در قالب‌های مختلف به این آستان بلند خدمت کرده‌اند صمیمانه سپاسگزارم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز