خبرگزاری کار ایران

همایون اسعدیان در گفتگو با ایلنا:

دفترچه سیاست‌های سازمان سینمایی امیدوارکننده اما غیرشفاف است

asdasd
کد خبر : ۱۸۵۲۹۹

از آنجا که این دفترچه کلی گویی کرده است و مباحثبه صورت جزئی مطرح نشده؛ همه چیز خوب است و می‌توان امیدوار بود اما نمی‌توانیم براساس این دفترچه بگوییم که درباره مصادیق جزئی چه اتفاقی می‌افتد زیرا شفاف بیان نشده است.

همایون اسعدیان معتقد است؛ هرچند انتشار دفترچه رویکرد‌ها، راهبرد‌ها و سیاست‌های سازمان سینمایی لازم بوده است اما این دفترچه از شفافیت کافی برخوردار نیست.

اسعدیان در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با اعلام این مطلب؛ درباره دفترچه رویکرد‌ها، راهبرد‌ها و سیاستهای سازمان سینمایی گفت: صدور چنین دفترچه‌ای بسیار لازم است و هر مدیریتی باید با انتشار این دفترچه سیاستهای خود را اعلام کند تا مشخص شود به دنبال چه نگاهی بوده است.

وی ادامه داد: این دفترچه مانند تمام دفترچه‌هایی که در سالهای اخیر توسط مدیران فرهنگی در بخشهای مختلف منتشر شده است از یک کلی گویی تبعیت می‌کند اما درباره مصداق‌ها و جزئیات شفافیت لازم را ندارد.

این کارگردان سینما ادامه داد: از آنجا که این دفترچه کلی گویی کرده است و مباحثبه صورت جزئی مطرح نشده؛ همه چیز خوب است و می‌توان امیدوار بود اما نمی‌توانیم براساس این دفترچه بگوییم که درباره مصادیق جزئی چه اتفاقی می‌افتد زیرا شفاف بیان نشده است.

عضو شورای مرکزی کانون کارگردانان ادامه داد: بطور مثال در بخش حمایت‌ها از تولید فیلم‌های سینمایی نحوه حمایتی که باید توسط بنیاد سینمایی فارابی یا سایر ارگان‌ها صورت بگیرد؛ روشن و شفاف نیست و مشخص نشده که از یک فیلم چه میزان حمایت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این دفترچه در شورای مرکزی کانون کارگردانان نیز مطرح و در باره آن بحثشده است؛ افزود: باید هر فیلمی که پروانه ساخت می‌گیرد و مجوز ارشاد را دارد به صورت طبیعی از یک حداقل کیفی در حمایت‌ها برخوردار باشد حال این حمایت می‌تواند پرداخت وام باشد یا به شکل دیگری انجام بگیرد.

اسعدیان ا فزود: مشخص است که از بعضی فیلم‌ها با توجه به محتوای آن باید حمایت بیشتری صورت بگیرد اما آن حمایت نیز باید شفاف باشد.

وی ادامه داد: می‌توان برای شفافیت بیشتر در این دفترچه یک نفر کارگردان و یک تهیه‌کننده که توسط خانه سینما معرفی می‌شود؛ در شورای حمایتی بنیاد سینمایی فارابی از فیلم‌ها حضور داشته باشد تا تصمیماتی که گرفته می‌شود کاملا مشخص و شفاف باشد.

اسعدیان با اشاره به نقشی که این دفترچه به صنوف سینمایی داده؛ گفت: در این دفترچه در بعضی از موراد از صنوف سینمایی نام برده شده اما درباره‌ی اکثر صنوف به شکل مبهمی در این دفترچه صحبت شده یا وظایفی به آن‌ها داده شده است.

وی درباره امکان بازگشت صدور مجوز کارگردان‌های فیلم اولی به کانون کارگردانان گفت: پیش از آنکه سازمان سینمایی بخواهد تصمیم بگیرد که آیا مرجع صدور مجوز برای کارگردانان فیلم اولی را به کانون کارگردانان بدهد یا خیر باید ببینیم آیا کانون کارگردانان علاقه‌ای به این امر دارد یا خیر؟

اسعدیان افزود: آنچه که تا امروز من از جلسات شورای مرکزی کانون کارگردانان دریافتم؛ این است که کانون علاقه‌ای به بازگشت صدور مجوز کارگردانان فیلم اولی به کانون را ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز