خبرگزاری کار ایران

یک وکیل دادگستری در گفتگو با ایلنا:

اعطای حق طلاق به زنان جایگزین مهریه‌های سنگین شود

asdasd
کد خبر : ۱۸۵۲۴۹

«استفاده از مشاور برای ۱ ربع ساعت آن هم در محیط دادگاه مشکلی را از خانواده‌هایی که به آستانه جدایی رسیده‌اند حل نمی‌کند.»

یک وکیل دادگستری با بیان اینکه اعطای حق طلاق به زنان یکی از راههای حل مشکلات ناشی از تعیین مهریه‌های سنگین است، به تجربه کشور مراکش در این زمینه اشاره کرد و توضیح داد که دادن حق طلاق به زنان در مراکش سبب شد که آمار طلاق به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

زهرا مینویی، وکیل دادگستری و فعال حوزه زنان در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد میزان مناسب مهریه گفت: از نظر من با توجه به قوانین خانواده در صورتی می‌توان میزان مهریه را کم تعیین کرد که زن حق طلاق داشته باشد اموال زوج نیز پس از طلاق به طور مساوی بین آن‌ها تقسیم شود.

وی ادامه داد: در زمانی که میزان مهریه کمتر از حد متعارف است اگر مشکلی در زندگی مشترک ایجاد شود مرد به راحتی می‌تواند با پرداخت مبلغ کمی به زن، او را‌‌ رها کند.

مینویی افزود: در شرایطی که یک زن خانه دار که عمرش را برای خانواده گذاشته و کسب درآمد نکرده و یا زنی که شاغل بوده و حقوقش را برای خانواده صرف کرده است با دریافت مبلغ ناچیزی به عنوان مهریه چگونه می‌خواهد وارد جامعه شود و امور ات زندگیش را بچرخاند.

وی با اشاره به اینکه در جامعه ما هیچ نهادی وجود ندارد که به صورت جدی از زنان مطلقه حمایت کند؛ افزود: من هرگز به موکلانم توصیه نمی‌کنم که مهریه‌ای بیش از حد متعارف بگیرند اما تا زمانی که راهکار قانونی مناسبی ایجاد نشود، موافق تعیین مهریه‌های ناچیز نیز نیستم.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه در بیشتر موارد مهریه‌های سنگین نیز نمی‌تواند سبب حفظ حقوق زنان شود، ادامه داد: در مواردی استثنایی برخی زنان توانسته‌اند که مهریه سنگین خود را از همسرشان بگیرند، اما به طور معمول این اتفاق نمی‌افتد و زنان تنها از این ابزار برای اعمال فشار در جهت بهبود وضعیت زندگیشان استفاده می‌کنند.

مینویی گفت: اگر راهکاری قانونی تعبیه شود که زنان در شرایط نا‌مناسب بتوانند از آن استفاده کنند بسیاری از مشکلات مربوط به مهریه‌های سنگین رفع می‌شود برای نمونه دادن حق طلاق به زنان و وجود مراکز مشاوره مناسب برای خانواه‌ها می‌تواند از جمله این راهکار‌ها باشد.

این فعال حقوق زنان با بیان اینکه داشتن حق طلاق نوعی اطمینان روانی را برای زنان ایجاد می‌کند، توضیح داد: برخی تصور می‌کنند که دادن حق طلاق به زنان سبب می‌شود که زن برای هر موضوع کوچکی درخواست طلاق کند در حالی که تجربه چنین چیزی را نشان نمی‌دهد برای نمونه از زمانی که در مراکش به زنان حق طلاق داده شد آمار طلاق کاهش قابل توجهی پیدا کرده است.

وی با نا‌کارآمد خواندن ساز و کار مشاوره در دادگاه‌های خانواده، ادامه داد: استفاده از مشاور برای ۱ ربع ساعت آن هم در محیط دادگاه مشکلی را از خانواده‌هایی که به آستانه جدایی رسیده‌اند حل نمی‌کند و به نوعی این کار بیشترشبیه از سر بازکردن مشکلات است. بنابراین بهتر است برای ارائه خدمات مشاوره ایی برنامه‌های دقیق و مناسب تری در نظرگرفته شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز