خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری‎؛

اهداف ایجاد مناطق ویژه و آزاد ‏گم شده است

asdasd
کد خبر : ۱۸۴۲۶۸

چنانچه مسئله احداثمناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داشته باشد باید فاتحه برون‌رفت از اقتصاد تک محصولی را بخوانیم و کشور را به بارانداز کالاهای تجاری قابل انتقال به اروپا و آسیای میانه تبدیل کرد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری اعلام کرد: در مناطق آزاد ویژه اقتصادی نگران این هستیم که «قانون کار» را کنار بگذارند و این نگرانی در حال وقوع است.

«حسن صادقی» ضمن اشاره بر این موضوع که در این مناطق نه کارگر امنیت شغلی دارد و نه بازار اشتغال بازاری متعادلی است، اظهار داشت: در این مناطق قوانین کار و تأمین اجتماعی را قاب کرده و به دیوار نصب کرده‌اند و این روند از سالهای قبل انقلاب تا حال ادامه دارد.

وی با بیان این موضوع که به نظر می‌رسد اهداف ایجاد مناطق ویژه و آزاد گم شده است، ادامه داد: هدف از ایجاد مناطق ویژه پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی و رقابتی کردن اقتصاد تجاری ایران در سطح بین‌الملل بود که در نهایت به افزایش صادرات منتهی می‌شد.

صادقی ادامه داد: هدف دیگر ایجاد مناطق ویژه انتقال فناوری و جلب سرمایه‌گذاری خارجی بود که متأسفانه این اهداف به یک فرصت منفعت‌طلبانه بخش‌نگر تغییر یافته و برخی مناطق به مراکز ترانزیت واردات تبدیل شده اند که در راستای منافع ملی نیست.

این فعال کارگری با تأکید بر این موضوع که مناطق آزاد و ویژه بلای تولید و اشتغال در ایران شده است‏ اظهار داشت: عملکرد این مناطق باید شفاف‌سازی و راستی‌آزمائی شود و گزارشی از هدف‌های تعیین شده ارائه گردد.

صادقی با اشاره به این‌که مناطق ویژه در کشور روند رو به رشدی دارد، افزود: مناطق ویژه اقتصادی ساوه، قزوین، سلماس، خرمشهر، آبادان، دهلران، سرخس، خلخال و… از جمله مناطق ویژه تازه تاسیس هستند و چنان‌چه این مسئله ادامه داشته باشد باید فاتحه برون‌رفت از اقتصاد تک محصولی را بخوانیم و کشور را به بارانداز کالاهای تجاری قابل انتقال به اروپا و آسیای میانه تبدیل کرد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری رویکرد ایجاد چنین مناطقی را تعطیلی تولید داخلی اعلام کرد و گفت: جامعه کارگری نگران این وضعیت است‎ وام‌های کم بهره و یا بدون بهره که باید سمت افزایش صادرات و تولید باشد، به خرید ویلا در سایر کشورها منتهی شده و رویکرد صادرات محور به رویکرد واردات محور تغییر یافته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز