خبرگزاری کار ایران

پروفسور کردوانی در گفت‌وگو با ایلنا؛

پلیس آب داشته باشیم / قوه قضائیه برای مقابله با اسراف در آب ورود پیدا کند

asdasd
کد خبر : ۱۸۳۵۵۰

اگر وزارت نیرو بتواند نسبت به ترمیم و نوسازی خطوط لوله اقدام کند بخش قابل توجهی از آب به حساب نیامده وارد شبکه توزیع آب می شود و تهران مشکل کم آبی نخواهد داشت.

پروفسور کردوانی گفت: بارای مقابله با اسراف در آب باید روشهای کاراتری غیر از توصیه به صرفه جویی در مصرف بکار گیریم که پلیس آب ورود قوه قضائیه و امر به معروف و نهی از منکر از جمله آنهاست.

پرویز کردوانی استاد دانشگاه و پدرعلم کویرشناسی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در تشریح اقداماتی که برای مقابله با کم آبی باد در کشور انام شود به برنامه تفکیک آب شرب و بهداشتی اشاره کرد و گفت: امکان تفکیک آب و شرب و بهداشتی براحتی میسر نیست و برای مناطقی که آب شور است امکان اینکه ۲ خط لوله باشد؛ وجود دارد اما در کل امکان احداث۲ خط لوله برای آبرسانی به منازل میسر نیست زیرا هزینه بر است.

وی افزود: در این خصوص ظاهرا آبی که الان در خطوط انتقال آب جریان دارد برای آب بهداشتی صرف می شود و برای شرب منبع یا تانکرهایی درنظر می گیرند تا آب شرب مردم تامین شود.

اگر خطوط لوله تعمیر شود تهران مشکل کم آبی نخواهد داشت

کردوانی با بیان اینکه اگر ۲ خط لوله احداثشود ۳۵ تا ۴۰ درصد آب هدر می رود، تصریح کرد: اگر وزارت نیرو بتواند نسبت به ترمیم و نوسازی خطوط لوله اقدام کند بخش قابل توجهی از آب به حساب نیامده وارد شبکه توزیع آب می شود و تهران مشکل کم آبی نخواهد داشت.

وی مهمترین راهکار برای تفکیک آب شرب و بهداشتی را پیاده کردن شیوه دیگر کشورها یعنی خرید آب خوراکی عنوان کرد.

برای یک متر مکعب آب باید ۷۰۰ هزار تومان بپردازیم

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مردم ایران قدر آب گوارای کشور را نمی دانند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت هر متر مکعب آب در تهران ۳۵۰ تومان در حالی که یک لیتر آب معدنی با نرخ ۷۰۰ تومان خریداری می شود یعنی اگر بخواهیم یک متر مکعب آب را در بطری خریداری کنیم که معادل ۱۰۰۰ لیتر می شود باید ۷۰۰ هزار تومان بپردازیم لذا در صورتی که صرف جویی نکنیم پرداخت این قیمت ها برای آب شرب دور از ذهن و بعید نیست.

از آب پشت بام‌ها برای مصارف شرب استفاده کنیم

وی یادآور شد: برای تامین آب و بهره برداری بهینه از مابع آب موجود باید به سمت آب های غیر متعارف یعنی شیرین کردن آب، تصفیه فاضلاب و استفاده از آب پشت بام ها برویم.

کردوانی با اشاره به اینکه شرق ایران و از جمله دشت مشهد در بدترین شرایط آب کشور قرار دارد گفت: سد دوستی هم برای حل مشکل اب شرق کشور فایده ای نداشته بطوری که در حال حاضر تمام خراسان رضوی در بحران آبی بسر می برد.
وی ادامه داد: در غرب کشور رود کرخه و جراحی و کارون آب خوبی داشتند بطوری که در کارون کشتیرانی می شود اما با ارسال آب این رودها به دیگر نقاط این رودها را نیز بحرانی کردند تا جایی که الان در کارون سبزیکاری می شود و نخاله های را ساختمانی می ریزند.

پروفسور کردوانی در ادامه به احداثبی رویه چاه در رفسنجان اشاره و خاطرنشان کرد: اگر وزارت نیرو نسبت به جلوگیری و مسدودکردن چاه های حفر شده در این شهر اقدام نکند باید شاهد از بین رفتن طلای سبز نیز باشیم.

وی با اشاره به اینکه در شهرهای بزرگ و از جمله تهران شرایط آبی اسفناک تر است، گفت: ورامین در جنوب تهران ۵ سال است که آب ندارد، شهرهای اطاف تهران با گالن از تهران آب می برند زیرا تمام پاکدشت، شهرری و رباط کریم آبشان آلوده است، زاهدان از زابل آب می برد، گیلان نیز در وضعیت خوبی بسر نمی برد بطوری که اگر این روند ادامه یابد باید شاهد تعطیلی برنجکاری در شمال کشور باشیم.

تهران را تبدیل به یک جهنم دوست داشتنی کردیم

کردوانی با اشاره به اینکه با انتقال آب نیز مشکل حل نمی شود، خاطرنشان کرد: هر استانی را که بخواهیم نابود کنیم باید آب دیگر شهرها را به آن روانه کنیم و یا امکانات را فقط به آن محدود کنیم بطوری که در مورد تهران این کار را کردند و این شهر به یک جهنم دوست داشتنی تبدیل شد روز به روز کم آبی در آن نمود بیشتری پیدا می کند.

این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به استفاده بیش از حد از سفره های آب زیر زمینی اشاره کرد و گفت: استفاده بیش از حد از این منابع آبی باعثشده که پل ها بشکنند زمین فرونشست داشته باشد، آب چاه ها با فاضلاب مخلوط شده نیترات آب بالا رفته و سرطان افزایش یابد.

پلیس آب داشته باشیم / قوه قضائیه برای مقابله با اسراف در آب ورود پیدا کند

وی در ادامه با اشاره به اینکه گوش مردم از شنیدن لزوم صرفه جویی در مصرف آب پر شده و دیگر این حرف ها را باور نمی کنند، تاکید کرد: باید تدابیر ویژه و کاراتری برای درست مصرف کردن بیندیشیم زیرا هیچ یک از روشهایی که تاکنون بکار بسته شده جواب نداده اکنون دیگر باید پلیس آب داشته باشیم، قوه قضائیه و شهرداری ورود پیدا کند، امر به معروف و نهی از منکر کنیم مردم نسبت به اسراف آب فریاد بکشند و اگر دعوا شد دادگستری از آمرین به معروف حمایت کند.

خبرنگار: زهرا قلی پور

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز