خبرگزاری کار ایران

نسخه‌ی اصلاح‌ شده‌ی فیلم گاو نمایش داده شد؛

داریوش مهرجویی: تلویزیون در نگهداری از فیلم‌های قدیمی کوتاهی می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۷۸۵۴۰

تلویزیون صاحب بسیاری از فیلم‌های روی پرده است اما در نگهداری از فیلم‌های قدیمی کوتاهی می‌کند که یکی از دلایل آن تعطیلی بخش اسکن فیلم‌ها به دلیل تحریم‌های سال‌های اخیر است / در بخش اصلاح فیلم؛ ما هیچ چیزی از استودیوهای هالیوودی کمتر نداریم.

مراسم نمایش نسخه اصلاح شده فیلم «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی شب گذشته(جمعه ۳۰ خرداد) در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهرجویی بعداز نمایش این فیلم با تقدیر از کسانی که در اصلاح نسخه قدیمی فیلم «گاو» تلاش کردند؛ گفت: باید از حجت الله ایوبی، محمدرضا جعفری جلوه، امیر اسفندیاری، مدیریت فیلمخانه ایران و شرکت پیشگامان آریا و کارکنان این شرکت تشکر ویژه کنم.

وی ادامه داد: کاری که روی این فیلم انجام شد علاوه بر سخت بودن هم وجهه صنعتی داست و هم وجهه هنری.

مهرجویی با اشاره به وضعیت امروز سینما گفت: مدیومی که در گذشته سینما با آن شناخته می‌شد؛ امروز روز به اضمحلال است و این روند با دیجیتال شدن شدت گرفته است. به همین دلیل امروز در هر کشوری مراکزی را برای نگهداری فیلم‌های قدیمی ۳۵ میلی متری تشکیل دادند و همچنین فیلم‌های ۳۵ میلیمتری را با تبدیل به نسخه دیجیتال به صورت دائمی نگهداری می‌کنند.

کارگردا فیلم «گاو» با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در نگهداری نسخه‌های قدیمی گفت: تلویزیون صاحب بسیاری از فیلم‌های روی پرده است اما متاسفانه سالهاست که در نگهداری از فیلم‌های قدیمی کوتاهی می‌کند که یکی از دلایل آن این است که بخشی که وظیفه اسکن فیلم‌ها را برعهده دارد به دلیل تحریم‌های سال‌های اخیر تعطیل شده است.

مهرجویی ادامه داد: ما وظیفه داریم با حفظ و نگهداری این فیلم‌ها آثار سینمایی را برای آیندگان نگه داریم تا آنها نیز از این آثار استفاده کنند.

وی تاکید کرد: زمانی که یک فیلم به دیجیتال تبدیل می‌شود نه تنها نگهداری آن بهتر و مدت‌دارتر می‌شود بلکه می‌توان آنرا در جشنواره‌ها، مراکز سینمایی دانشگاه‌ها و مراکز آکادمیک به نمایش درآورد. همچنین کسانی که از نسخه‌های dvd استفاده می‌کنند؛ می‌توانند از اثری با کیفیت بهتر بهره‌مند شوند.

مهرجویی ادامه داد: بهتر است بعداز آنکه این نسخه‌ها با هزینه‌های زیاد بازسازی شد به اکران عمومی درآیند تا علاقمندان واقعی سینما نیز بتوانند آنرا ببینند.

در ادامه این برنامه؛ علی مرادخانی گفت: بسیار خوشحالیم که نسخه اصلاح شده این فیلم در فرهنگسرای نیاوران به نمایش درآمد.

معاون هنری وزیر ارشاد افزود: از زمانی که باشگاه فارابی پیش از بنیاد سینمایی فارابی تشکیل شد؛ مرحوم کامرانی که امروز پسرش عهده‌دار مجموعه وی است؛ بسیار به سینما کمک می‌کرد و علاوه بر آن در امور خیریه نیز بسیار حضور داشت.

عزت الله رمضانی فر(یکی از بازیگران فیلم «گاو») نیز گفت: امروز ۴۵ سال از ساخت این فیلم می‌گذرد و چهره بسیاری عوض شده است اما باز هم فیلم تازگی دارد و قابل دیدن است.

وی با اشاره به تلاش‌هایی که بازیگران فیلم برای ایفای نقش انجام دادند؛ گفت: فیلم «گاو» قبل از آنکه به جشنواره‌های خارجی برود زیاد مورد توجه مردم نبود اما بعداز آنکه در جشنواره‌ها بسیار دیده شد و همچنین رسانه‌ها درباره آن سخن گفتند فیلم به خوبی دیده شد و حتی مردم برای دیدن فیلم صف‌های طویل می‌کشیدند.

کامرانی(مدیر استودیو پیشگامان و مدیر پروژه اصلاح فیلم «گاو») هم گفت: امروز با اصلاح این فیلم تکنولوژی جدیدی وارد سینمای ایران شده است و با کاری که روی فیلم «گاو» شد در بخش اصلاح ما هیچ چیزی از استودیوهای هالیوودی کمتر نداریم و به خوبی می‌توانیم کارهایی که در کشورهای اروپایی و امریکایی انجام می‌شود را در ایران انجام دهیم.

فرامرز شیدرنگ(مدیر اجرایی طرح اصلاح فیلم گاو) نیز گفت: روی این فیلم بیش از ۲۳۷۰ نفر ساعت کار شده است و تمام تلاش ما این بود که فیلم اصلاح شود و نسخه دیجیتالی از نگاتیو تهیه شود اما به گونه‌ای نباشد که ما دیجیتال‌زده شویم و زیبایی نگاتیو از بین برود.

عزت الله انتظامی نیز که قرار بود در جلسه حضور داشته باشد به جلسه نیامد و با انتشار یادداشتی ضمن ابراز خوشحالی از نمایش فیلم «گاو» گفت: خوشحالم که بعداز ۴۵ سال فیلم گاو دوباره علاقمندان سینما را دورهم جمع کرده است. خداوند مهرجویی را سلامت نگه دارد و فیلم گاو حاصل تلاش دسته جمعی بازیگران خوب تئاتر است و باعثافتخار من است که یکی از نقش‌های اصلی این فیلم را که به نوعی یکی از بهترین نقش‌های عمرم بود را ایفا کردم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز