خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد /

اعتراض صنفی ۵ هزار کارگر معدن سنگ آهن بافق یکماهه شد

asdasd
کد خبر : ۱۷۷۳۲۴

تحصن کارگران معدن سنگ آهن مرکزی بافق در محل کار که از تاریخ ۲۷ اردیبهشت آغاز شده است، همچنان ادامه دارد / بیشتر قراردادهای کار کارگران معدن سنگ آهن بافق موقت است و اگر این کارگران با کارفرما یا پیمانکار به مشکل بخورند، قراردادشان تمدید نمی شود.

فرماندار بافق با اشاره به گذشت ۳۰ روز از آغاز تحصن کارگران معدن سنگ آهن مرکزی این شهرستان تاکید کرد در جلسه ای که حدود ۲ هفته پیش با وزیر کار داشته ۱۶ مطالبه صنفی معترضان پذیرفته شده است.

«مهدی طلایی مقدم» به ایلنا گفت: بخشی از کارگران می‌خواهند به سر کار بازگردند اما تعدادی از آنها به دنبال «چیزهای دیگری» هستند.

وی ضمن ابراز بی اطلاعی از خواسته کارگران مبنی بر تغییر مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی بافق، تصریح کرد: تغییر مدیرعامل معدن تا به امروز از سوی کارگران طرح نشده است و عده دیگری که به دنبال مدیر عاملی معدن و نمایندگی مجلس هستند به چنین حرف‌هایی دامن می‌زنند.

این مقام دولتی با اشاره به سفر معاون اول رئیس جمهور به خارج از کشور، افزود: هنگامی که آقای جهانگیری به کشور بازگردد جلسه ای را با حضور وی برای بررسی واگذاری معدن برگزار می‌کنیم تا تصمیم نهایی در این باره گرفته شود.

به گفته طلایی مقدم، اگر اصرار بر این بود که واگذاری انجام شود حق و حقوق شهرستان بافق باید بر اساس قانون پرداخت شود، چرا که حیات این شهرستان در گرو این معدن است.

وی با اشاره به آلودگی زیست محیطی شدید شهرستان بافق، گفت: شغل کارگران معدن سنگ آهن مرکزی بافق سخت و ملال آور است و آلودگی زیست محیطی معدن نیز مشهود است. بسیاری از مراکز خیریه در سطح شهرستان به نگهداری از کودکان معلول می‌پردازند و آمارها حاکی از این است که بافق به نسبت جمعیتش، معلولان بیشتری از سایر نقاط کشور دارد که به دلیل وجود معادن در این شهرستان است.

وی تصریح کرد: آلودگی زیست محیطی معدن در حال مستند سازی است تا مطالبه کارگران مبنی بر اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور محقق شود.

فرماندار بافق ضمن تایید پایین بودن ضریب امنیت شغلی در معدن سنگ آهن مرکزی این شهرستان، افزود: در جلسه دو هفته پیش، وزیر کار و هیات مدیره صندوق بازنشستگی فولاد متعهد شدند نه تنها هیچ کارگری اخراج نشود بلکه نیروهای جدیدی نیز استخدام شوند.

این مقام دولتی در ادامه ضمن رد این شائبه که وزیر کار حضور خود در بافق را به پایان اعتراض صنفی کارگران مشروط کرده است، از تامین اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومانی برای دو بانده کردن ۴۲ کیلومتر دیگر از جاده بافق – یزد خبر داد.

وی با اشاره به تاخیر در گازکشی بافق به دلیل نزاع شرکت ملی گاز و شهرداری، گفت: شهرداری معتقد بود شرکت ملی گاز برای خراب کردن آسفالت باید خسارت پرداخت کند اما مشکل حل شده است و گاز کشی شهرستان تا دی ماه سال جاری به اتمام می‌رسد.

طلایی مقدم با اشاره به وعده‌های بی سرانجام دولت قبل مبنی بر راه اندازی کارخانه‌های جوار معدنی، تاکید کرد: کلنگ این واحدهای تولیدی در سنوات قبل زده شده است اما هنوز به بهره برداری نرسیده‌اند که به شکل گیری دیوار بلند بی اعتمادی میان مردم و مسئولان منجر شده است.

فرماندار بافق در پایان اظهار کرد: دولت تدبیر و امید می‌خواهد اعتمادسازی کند و به دنبال این هستیم که صنایع جوار معدنی را ظرف سه سال آینده فعال کنیم.

خون کارگران معدن آلوده است

در همین رابطه، «رضا خواجه زاده» از کارگران معترض به ایلنا گفت: اعتراض صنفی حدود پنج هزار کارگر معدن سنگ آهن مرکزی بافق در اعتراض به خصوصی سازی این معدن یک ماهه شد و تحصن کارگران معترض در محل کار که از تاریخ ۲۷ اردیبهشت آغاز شده است، همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: کارگران معترض در واکنش به عرضه ۲۸/۵ درصد از سهام معدن در فرابورس که به قصد خصوصی سازی انجام گرفته است، دست از کار کشیده‌اند.

گفتنی است اخیرا ۲۸/۵ درصد از سهام معدن سنگ آهن مرکزی بافق در فرابورس به مزایده گذاشته شده و فولاد خوزستان در این مزایده پیروز شده است. آنطور که گفته می‌شود ۷۱/۵ درصد از سهام این معدن پیش تر به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار شده، هر چند این واگذاری نیز با شائبه‌هایی همراه بوده است.

وی تصریح کرد: می‌گویند ۷۱/۵ درصد از سهام معدن به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار شده در حالی که اساسا هیچ گونه مدرکی دال بر این واگذاری تاکنون به کارگران و نمایندگان آنان ارائه نشده است.

این کارگر معدن سنگ آهن بافق با تاکید بر لزوم لغو واگذاری معدن به بخش خصوصی در تشریح سایر مطالبات کارگران بیان کرد: ما برای راه اندازی و تامین بودجه کارخانه‌های جوار معدنی از جمله کارخانه‌های فرآوری سنگ آهن و فولاد سازی که زیرساخت‌های آن‌ها آماده شده است، تضمین می‌خواهیم.

به گفته خواجه زاده، یکی از مشکلات پیش روی راه اندازی این واحدهای تولیدی گاز رسانی به آن‌هاست چرا که شهرستان بافق هنوز گاز کشی نشده است.

وی افزود: کارگران معتقدند خصوصی سازی معدن به معنای پایان راه اندازی چرخه فرآوری سنگ آهن و فولادسازی در بافق است چرا که کارفرمایان بخش خصوصی به دنبال حداکثر سود هستند و به جای راه اندازی کارخانه‌های جوار معدنی، سنگ‌های آهن استخراجی را صادر می‌کند یا به کارخانه‌های فولادسازی سایر استان‌ها انتقال می‌دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر، مواد خام استخراج شده از معدن به ذوب آهن اصفهان یا کشورهای خارجی از جمله چین صادر می‌شود در حالی که راه اندازی کارخانه‌های جوار معدنی، موجب اشتغالزایی و رونق شهرستان خواهد شد.

خواجه زاده ضمن انتقاد از عملکرد مدیر عامل معدن سنگ آهن مرکزی بافق تاکید کرد یکی از مهم‌ترین مطالبات کارگران معترض، تغییر مدیر عامل است.

وی در ادامه بیان کرد: خون مردم بافق به دلیل آلودگی زیست محیطی این شهرستان که از وجود معادن سنگ آهن، مس و… ناشی می‌شود، آلوده است به گونه ای که برای انتقال خون به دیگران مناسب نیست.

وی تصریح کرد: بیماری‌های قلبی، ریوی، سرطان و… در میان کارگران معدن به دلیل آلودگی زیست محیطی شدید به امری رایج تبدیل شده است. با این حال، قانون مشاغل سخت و زیان آور هنوز برای این کارگران اجرا نشده و آن‌ها از مزایایی نظیر حق اشعه محروم مانده‌اند.

وی با اشاره به جاده خطرناکی که بافق را به یزد متصل می‌کند، گفت: این جاده بدلیل رفت و آمد بالای تریلی هایی که سنگ‌های آهن استخراج شده از معدن را به یزد می‌برند، بسیار خطرناک است و اگر چه نیمی از این جاده دو بانده شده ولی نیم دیگر آن هنوز تک بانده باقی مانده است.

به گفته خواجه زاده، کارگران از تعدیل نیرو و کاهش دستمزد در پی خصوصی سازی معدن نگران‌اند چرا که کارفرمای بخش خصوصی به دنبال افزایش تولید با هزینه کمتر به منظور دستیابی به سود بیشتر است.

وی ضمن انتقاد از ضریب پایین امنیت شغلی کارگران، تصریح کرد: بیشتر قراردادهای کار کارگران معدن سنگ آهن بافق موقت است و اگر این کارگران با کارفرما یا پیمانکار به مشکل بخورند، قراردادشان تمدید نمی‌شود.

گفتنی است از بیش از پنج هزار کارگر معدن سنگ آهن بافق، نیمی از آن‌ها قرارداد مستقیم هستند و مابقی به صورت پیمانی در این معدن مشغول به کارند.

سرنوشت معدن سنگ آهن بافق در دستان معاون اول رئیس جمهور

این اظهارات در حالی است که روز گذشته(یکشنبه ۲۵ خرداد)، جلسه ای با حضور استاندار یزد، فرماندار و امام جمعه شهرستان بافق، نمایندگان این شهرستان در مجلس شورای اسلامی، نماینده شورای اسلامی شهرستان بافق، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی و نمایندگان کارگران در ساختمان استانداری یزد برگزار شد.

«محمد رنجبر»، رئیس شورای اسلامی شهرستان بافق در تشریح نتایج این جلسه که بیش از ۴ ساعت به طول انجامید، به ایلنا گفت: در این جلسه مقرر شد جلسه دیگری با حضور آقای جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور پیرامون موضوع خصوصی سازی شرکت سنگ آهن مرکزی بافق برگزار شود تا دستور تاخیر در واگذاری ۲۸/۵ درصد از سهام این شرکت تا پایان سال ۹۵ صادر شود و مطالبات معوقه مردم شهرستان بافق و کارگران در قبال ۷۱/۵ درصد از سهام این شرکت که پیش تر واگذار شده بود، محقق شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز