خبرگزاری کار ایران

دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران در گفتگو با ایلنا خبر داد:

تعطیلی ۳۰ درصد از معادن به دلیل کاهش قیمت سنگ آهن

asdasd
کد خبر : ۱۷۳۹۷۰

هنوز هم به دنبال صنایع فرآوری نیستیم و تنها سرمایه گذاری در طرح های ۷ گانه مد نظر دولت است این در حالی است که اگر این طرح ها یک روز جلوتر هم متوقف شود این به نفع مملکت است.

دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران گفت: ۳۰ درصد از معادن کشور بدلیل کاهش نرخ سنگ‌آهن طی ماههای گذشته تعطیل شده اند.

کامران وکیل، دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص وضعیت معادن کشور اظهار داشت: برخی از معادن نسبت مواد باطله اش به مواد معدنی شان کمتر و دارای عیار بالاتری هستند و هزینه استخراج متفاوتی هم دارند و دارای شرایط بهتری نسبت به سایر معادن هستند که در حال حاضر به فعالیت خود نیز ادامه می دهند.

وی ادامه داد: اما در مقابل برخی دیگر از معادن که اکثرا در سمت یزد، زنجان و خواف قرار دارند با کاهش نرخ جهانی سنگ آهن تعطیل شده اند.

وکیل با اشاره به آمار توقف فعالیت این معادن گفت: کاهش ۲۵ درصدی قیمت سنگ آهن در چند ماه اخیر سبب شده تا معدنکاران نتوانند هزینه های جاری خود را که به دلیل افزایش نرخ دستمزد، آب، برق، گاز و نرخ حمل و نقل مدام در حال افزایش است پوشش دهند و از هر ۱۰ معدن ۳ معدن تعطیل شده است یعنی حدود ۳۰ درصد معادن به مرور با کاهش قیمت ها متوقف شده اند.

وی تصریح کرد: در برابر کاهش نرخ سنگ آهن همه شرکتها به یک اندازه قادر به مقاومت نیستند و هم اکنون تعدادی از معدنها از گردونه رقابت خارج شده اند.

وکیل در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری برای حل این مشکل وجود دارد گفت: این موضوع نیاز به برنامه ریزی های بلندمدت و میان مدت ۵ تا ۱۰ ساله دارد، متاسفانه طی سالهای گذشته وابستگی ما به چین به شدت افزایش داشته و هرگونه تغییر در سیاست های توسعه ای این کشور تاثیر مستقیم بر عملکرد معادن ما دارد.

دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران با بیان اینکه باید مسیر صادرات سنگ آهن را تغییر داد افزود: در حال حاضر کشورهای عربی جایگزین مناسبی هستند و می توانیم بازارهای جدیدی داشته باشیم.

وی با انتقاد از اینکه صنایع فرآوری در کشور جایگاهی ندارد گفت: هنوز هم به دنبال صنایع فرآوری نیستیم و تنها سرمایه گذاری در طرح های ۷ گانه مد نظر دولت است این در حالی است که اگر این طرح ها یک روز جلوتر هم متوقف شود این به نفع مملکت است.

وی ادامه داد: جانمایی نادرست و عدم زیرساخت مناسب اعم از آب، برق، گاز و جاده سازی و فقدان منابع معدنی در اطراف این طرح ها نشان می دهد این طرح ها ظرفیت اقتصادی ندارند.

وی افزود: در حال حاضر زیر ۵ میلیون تن ظرفیت اقتصادی ندارد این در حالی است که طرح های ۷ گانه حدود ۱ میلیون تن ظرفیت دارند.

وکیل افزود: طرح های ۷ گانه با انگیزه سیاسی و افزایش اشتغال در نقاط مختلف کشور آغاز شدند و همان اشتباهی که در خصوص صنعت سیمان، فولاد و پتروشیمی صورت گرفت بار دیگر تکرار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز