خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه تعاونی های پسته کرمان در گفت وگو با ایلنا:

۹۰ درصد پسته کشور صادر می شود / آمریکا به دنبال پیشی گرفتن از پسته ایران

asdasd
کد خبر : ۱۷۳۷۱۹

در حال حاضر آمریکا بازار پسته دنیا را گرفته و کالیفرنیا مرکز تولید پسته شده است و بدلیل حمایت ها و استفاده از تکنولوژی پیشرفته زمان کاشت تا برداشت در این کشور ۳ تا ۴ سال است.

رئیس شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته کرمان شرایط نامساعد جوی، کود و سموم نامرغوب وچینی و همچنین وجود مافیای پسته را از جمله عوامل منفی در تولید پسته برشمرد.

جلیل مظهری، رئیس شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته استان کرمان در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص میزان برداشت پسته از باغات طی سال جاری گفت: پسته شهریور ماه برداشت می شود و طبق پیش بینی باید در سال جاری ۲۰۰ هزار تن پسته برداشت شود اما با توجه به متغیر و منقلب شدن هوا امکان دارد نصف این میزان برداشت می شود.

سموم چینی دشمن درجه یک باغات پسته

وی وزش طوفان و تگرگ، کمبود آب و سموم چینی و کود نامرغوب را از عوامل کاهش برداشت پسته در سال جاری عنوان کرد و افزود: در سال گذشته نیز به دلیل مشکلات یاد شده به جای ۲۵۰ هزار تن حدود ۱۰۰ هزار تن برداشت داشتیم.

مظهری خاطرنشان کرد: تنها ۱۰ درصد از پسته تولید شده به مصرف داخل می رسد و مابقی صادر می شود به همین دلیل قیمت آن به نرخ دلار بستگی دارد.

وی قیمت هر کیلو پسته دهن باز معمولی را ۳۰ هزار تومان اعلام کرد و ادامه داد: مزد کاگر از ۱۵ هزار تومان به ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان رسیده است لذا قیمت پسته نیز گران تر می شود.

کالیفرنیا بدنبال پیشی گرفتن از پسته رفسنجان

رئیس شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته کرمان با بیان اینکه در کنار ایران کشورهای سوریه، یونان و فلسطین نیز صادرات دارند اظهار داشت: این کشورها تنها ۱۰ درصد کل صادرات را دارند اما در حال حاضر آمریکا نیز بازار پسته دنیا را گرفته و کالیفرنیا مرکز تولید پسته شده است و به دلیل حمایت ها و استفاده از تکنولوژی پیشرفته زمان کاشت تا برداشت در این کشور ۳ تا ۴ سال در حالی که در ایران ۷ تا ۸ است.

احمدی نژاد کمر به نابودی پسته بست

وی با اشاره به اینکه در ایران متولی پسته نداریم، افزود: در گذشته مجموعه تعاونی تولیدکنندگان پسته با ۸۰ هزار عضو با اطلاع از نیازمندی باغداران، کود و سم معتبر، وام تجهیزات فرآوری لازم را در اختیار باغداران می گذاشتند اما دولت احمدی نژاد با این تصور که این مجموعه تحت مالکیت اکبر هاشمی رفسنجانی است کمر به نابودی آن بست.

مظهری تصریح کرد: اکنون شرکت پابرجاست امابه دلیل کمبود نقدینگی امکانات تاثیر گذارب بر بازار را ندارد و عده ای واسطه و دلال مافیای پسته با حمایت دولت احمدی نژاد مرکز پسته ایرانیان را ایجاد کردند و راجع به پسته تصمیم می گیرند البته در حال حاضر آنان نیز ورشکست شده اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز