خبرگزاری کار ایران

کارگاه «۸ خوانش از آنتیگونه» در خانه هنرمندان

کد خبر : ۱۷۰۷۰۰

قرار است با تمرکز بر یکی از مهم‌ترین تراژدی‌های همهٔ ادوار تاریخ، یعنی تراژدی آنتیگونه، نوشتهٔ سوفوکل، به خوانش‌های نظری درخشانی که تاکنون گفتارهای فلسفی و روانکاوی از این تراژدی به دست داده‌‌اند؛ در خانه هنرمندان پرداخته شود.

تراژدی از‌‌ همان آغازه‌های تفکر فلسفی مورد توجه فلسفه بوده است، چراکه فلسفه به‌عنوان گفتاری که در کار مفهوم‌پردازی حرکت روح، به معنای هگلی کلمه، است نمی‌توانست چشم بر شکوهِ روحِ یونانی که در تراژدی‌های کسانی همچون سوفوکل و آیسخولوس تجسد می‌یافت بربندد. مفاهیمی همچون سوژه، روح، قانون، اخلاق، زیبایی، امر ناممکن، رنج و والایش مفاهیمی فلسفی ‌اند که تراژدی بهترین نمونه‌های زنده‌ از آن‌ها را در اختیار تأمل فلسفی قرار داده است. غیر از این است که فیلسوفان برجسته‌ای همچون ارسطو، هگل، شلینگ، نیچه و وال‌تر بنیامین درخشان‌ترین درگیری‌های فکری را با تراژدی برپا داشته ‌اند. روانکاوی نیز به‌عنوان گفتاری جدید، از‌‌ همان آغاز شکل‌گیری‌اش به تراژدی توجه جدی نشان داده است؛ آن‌طور که بنیان‌گذار این گفتار، یکی از مهم‌ترین مفاهیم چالش‌برانگیز خود، یعنی عقدهٔ ادیپ را، براساس خوانش‌اش از تراژدی ادیپ شهریار سوفوکل صورت‌بندی کرده است. درگیری روانکاوی و تراژدی با نظرورزی‌های فیلسوف - روانکاو برجستهٔ فرانسوی، ژاک لاکان، دربارهٔ تراژدی‌های ادیپ در کلونوس و ادیپ شهریار، آنتیگونه، هملت و تریلوژی پل کلودل به اوج خود می‌رسد.

به گزارش ایلنا؛ در سلسله درس‌گفتار‌های خانه هنرمندان؛ قرار بر آن است با تمرکز بر یکی از مهم‌ترین تراژدی‌های همهٔ ادوار تاریخ، یعنی تراژدی آنتیگونه، نوشتهٔ سوفوکل، به خوانش‌های نظری درخشانی که تاکنون گفتارهای فلسفی و روانکاوی از این تراژدی به دست داده‌‌اند؛ پرداخته شود و پیوند فلسفه و روانکاوی با تراژدی مورد تأمل قرار گیرد و مهم‌ترین خوانش‌هایی که تاکنون از این تراژدی صورت پذیرفته را محوریت قرار گیرد.

کارگاه ۸ خوانش از آنتیگونه توسط ارسلان ریحان‌زاده روزهای دوشنبه؛ ساعت ۱۶ تا ۱۸ در خانه هنرمندان ایران، سالن استاد امیرخانی برگزار می‌شود.

برای شرکت در این کارگاه می‌توان با شماره ۸۸۳۱۰۴۶۳ تماس گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز