خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور اعلام کرد:

مصرف ۵۰۰ تن مواد مخدر در ایران طی سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۱۷۰۰۹۶

با حل مشکل موا د مخدر ۵۰ درصد معضل اعتیاد و ۷۰ در صد معضل زندان‌ها حل خواهد شد. / هر سه ساعت یک نفر بر اثر اعتیاد می‌میرد. / ۲۱ درصد معتادین تحصیلاتی بالا‌تر از لیسانس دارند.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام وجود حداقل یک میلیون و سیصد و بیست و پنج هزار معتاد در کشور گفت: با حل مشکل موا د مخدر ۵۰ درصد معضل اعتیاد و ۷۰ در صد معضل زندان‌ها حل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در همایش شورای نواحی و ا ئمه جمعه استان تهران که با حضور رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، عبدالرضا رحمانی فضلی با اشاره به ضرورت اجتماعی شدن بحثمبارزه با مواد مخدر و نقش ائمه جمعه در این زمینه گفت: بر اساس تحقیقات ما حداقل یک میلیون و سیصد و بیست و پنج هزار معتاد در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر تعداد هر خانوار را چهار نفر در نظر بگیریم با توجه به تعداد معتادین می‌توانیم بگوییم ۵/۵ میلیون نفر در کشور به طور مستقل با موا مخدر درگیر هستند.

وزیر کشور افزود ‌: حدود ۵۵ تا ۵۳ درصد از معتادان متاهل هستند به این معنا که حدود هفتصد هزار همسر درگیر این مسئله‌اند و اگر خودشان معتاد نشده باشند با مسائل مختلفی همچون همسر آزاری درگیر هستند.

اعتیاد دلیل ۵۵ درصد از طلاق‌ها است

رحمانی فضلی گفت: اگر هر معتاد متاهل دو فرزند داشته باشد یک میلیون و چهار هزار کودک در معرض خطر اعتیاد قرار دارند و آمار قابل توجه‌ای دیگر آن است که ۵۵ در صد از دلایل طلاق در کشور اعتیاد است.

وی با اشاره به اینکه هفتاد در صد زندانیان به دلیل ارتباط مستقیم و یا غیر مستقیم با مواد مخدر مرتکب جرم شده‌اند گفت: ۴۵ درصد از این زندانیان به صورت مستقیم و بیست تا بیست و پنج درصد به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر در زندان‌ها هستند بنابراین با حل مشکل مواد مخدر ۵۰ درصد معضل اعتیاد و ۷۰ درصد معضل زندان‌ها حل خواهد شد.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به انهدام ۳۵۰ لابراتوار در سال گذشته گفت: اکنون گرایشی به اعتیاد در میان جوانان بیشتر است و نوع مواد مخدر به مواد مخدر صنعتی تغییر پیدا کرده است.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه تنوع در مواد مخدر گسترش یافته است ادامه داد: امروزه برای کاهش استرس، لاغری، حل نا‌توانی‌های جنسی، تمرکز برای امتحانات و… قرص‌های مختلفی وجود دارد که همه از نوع مواد مخدر صنعتی هستند و سبب اعتیاد افراد می‌شود.

وزیر کشور گفت: مواد مخدر صنعتی سبب بروز توهماتی می‌شود که به دنبال آن افراد خانواده‌شان را قتل رسانده‌اند و یا همسرشان را در اختیار دیگران قرار داده‌اند و یا مرتکب کودک آزاری شده‌اند.

وی افزود: در یکی از استان‌های مهم کشور ۲۵ درصد کارگران صنعتی مبتلا به اعتیاد هستند زیرا قاچاقچیان مواد مخدر از این مکان‌ها سود می‌برند.

حدود ۵۰۰ تن مواد مخدر در سال گذشته

وزیر کشور با اشاره به سود بالای تجارت مواد مخدر گفت: چهار صد میلیارد دلار سود مواد مخدر در دنیا و چهار میلیارد دلار در کشور ماست. قاچاقچیان مواد مخدر با استفاده از تبلیغات و نفوذ هر ساله در دنیا از طریق این تجارت سودهای هنگفتی به دست می‌آورند.

وی ادامه داد در سال گذشته ۵۷۰ تن مواد مخدر کشف شده است و دویست و هفتاد هزار نفر نیز به زندان روانه شدند و همین میزان نیز در کشور مواد مخدر مصرف شده است.

هر سه ساعت یک نفر بر اثر اعتیاد می‌میرد

رحمانی فضلی اظهار کرد: در هر روز ۹ نفر به دلیل اعتیاد در ایران می‌میرند، هرچند که در سال گذشته ما ۱۷ درصد افزایش کشفیات و سه درصد کاهش مرگ و میر داشته‌ایم.

وی با اشاره به ۳۷۰۰ شهید نیروی انتظامی گفت: تمامی این هزینه‌ها و کشته شدن این شهیدان و آسیب‌هایی که به خانواده‌هایشان وارد شده است به اضافه مجروحین که در این راه داشتیم نشان دهنده زحماتی است که در این راه کشیده شده است.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: نگاه ما علاوه بر تمرکز بر سه محور پیشگیری، درمان، و مقابله اکنون با محوریت دیگری به نام صیانت نیز همراه شده است.

رحمانی فضلی ادامه داد: در بهترین شرایط تنها بیست درصد از کسانی که ترک کرده‌اند پاک می‌مانند زیرا که جامعه آن‌ها را نمی‌پذیرد، خانواده‌ها و مردم رفتار خوبی با آن‌ها ندارند و مردم برای اشتغال به آن‌ها اعتماد نمی‌کنند در حالی که بیش از ۶۳ درصد از معتادین بهبود یافته مهارت‌های شغلی دارند و با یک آموزش ابتدایی می‌توانند وارد بازار کار شوند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد مصرف کنندگان توزیع کننده نیز هستند گفت: ما تفاهم نامه‌ای را با وزارت کار، کمیته امداد و بسیج امضا کردیم تا در راستای اشتغال معتادان بهبود یا فته اقدام کنیم. امسال نیز در مراسمی معتادین بهبود یافته را به خانواده‌هایشان تحویل می‌دهیم.

افزایش ۵۳ درصدی سازمان‌های مردم نهاد

وزیر کشور افزود: درسال گذشته با افزایش ۵۳ در صدی سازمانهای مردم نهاد این حوزه روبرو بوده‌ایم که هر کدام از این سازمان‌ها حدود ۳۵۰ تا ۳۶۰ معتاد را درمان می‌کنند.

وی با تاکید بر اجتماعی شدن بحثمبارزه با مواد مخدر گفت: من با گروههای مختلف از جمله مداحان، ورزشکاران، هنرمندان، خیرین و مددکاران و… دیدار کردم و از آنها خواستم که به دلیل جایگاه اجتماعی که دارند دراین بحثکمک کنند.

رحمانی فضلی ادامه داد: ۲۱ درصد معتادین تحصیلاتی بالا‌تر از لیسانس دارند. که برای آن‌ها سرمایه گذاری شده بود تا سودی برای کشور داشته باشند.

وی در پایان با اشاره به نقش مهم فعالیت‌های فرهنگی اعلام کرد: موافقت نامه‌ای را با آقای علی اکبری تتظیم می‌کنیم تا شرح وظایف مشخص شود و ائمه جمعه نیز در مساجد در این حوزه به یاری ما بشتابند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز