خبرگزاری کار ایران

ضرغامی:

اشکالات نظارتی صدا و سیما کمتر شده است

asdasd
کد خبر : ۱۶۷۶۴۷

با مطالبات مردمی و حساسیت‌هایی که از نظر قومی وفرهنگی دارند و البته هم قابل تقدیر است، مشکلات نظارتی بسیار کاهش پیدا کرده است.

سیزدهمین جشنواره بین المللی رادیو و پنجمین اجلاس جهانی صدا در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما به کار خود پایان داد.

به گزارش ایلنا عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما در آیین اختتامیه ضمن تشکر از عوامل و دست اندرکاران برگزاری جشنواره رادیو گفت: حوزه صدا امروزه حوزه مقتدری در کشور است. این رسانه با ۲۶ شبکه ملی و ده‌ها شبکه استانی مجموعه بسیار عظیم و تاثیرگذاری را در سطح ملی و بین المللی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: وقتی آمار چندساله معاونت صدا را بررسی می‌کردم دقت کردم که کسب این پیشرفت‌ها بسیار دشوار بوده است. هریک از برنامه‌ها دنیایی از فکر و محتوا را در بر می‌گیرد. بسیاری از مردم با بخش‌های مختلف صدا ارتباط برقرار می‌کنند. قشر فرهیخته و تحصیل کرده برنامه‌های رادیویی را دنبال می‌کنند. اشکالات نظارتی کمتر شده است. خیلی از این گزارش‌ها دلگرم کننده است و سطح پایینی دارد. با مطالبات مردمی و حساسیت‌هایی که از نظر قومی وفرهنگی دارند و البته هم قابل تقدیر است، مشکلات نظارتی بسیار کاهش پیدا کرده است. جا دارد از مدیران شبکه‌ها برنامه سازان و دست اندرکاران برگزاری جشنواره هم تشکر کنم.

ضرغامی با تاکید بر توجه به سه محور اصلی در رادیو اضافه کرد: من قرابت‌های زیادی بین رادیو ایران و سایر کشور‌ها می‌بینم. رادیو رسانه‌ای پاک است و در طول این سال‌ها هم این پاک بودن خود را حفظ کرده است. رادیو در سطح جهانی صادقانه‌تر، قانع کننده‌تر و همراه‌تر از تصویر عمل کرده است. بنابراین من همیشه می‌گویم که باید صدا را از آسیب و تهدید سیما محفوظ نگه داریم.

وی از علاقه‌اش به نویسندگی در رادیو گفت و ادامه داد: با توجه به اینکه امروزه نفوذ رادیو و کارکردهای آن هم تغییر کرده است. کار رادیو مقدس و ارزشمند است. لذا موضوع محیط زیست و استقلال فرهنگی و هنری سه موضوع مهمی است که اگر در حوزه آن‌ها برنامه‌هایی به کشورهای دیگر فرستاده شود، بسیار مهم و تاثیرگذار است.

وی در رابطه با نقش رادیو در حوزه محیط زیست افزود: محیط زیست امروزه موضوع بسیار مهمی است. پیام‌های مشترک زیادی را می‌توان در قالب آن مطرح کرد. محیط زیست صرفا به طبیعت هم برنمی گردد. بلکه به محیط فرهنگی و پاکی آسمان هم مربوط است. آنچه بد‌تر از بمب اتمی در حال تخریب محیط زیست است و بد‌ترین تصاویر گمراه کننده را برای کودکان و نوجوانان به نمایش می‌کشد، شبکه‌های ماهواره‌ای هستند. هویت فرهنگی هم موضوع مهم دیگر است. سال هاست در دنیا تلاش می‌شود تا همه به یک فرهنگ گرایش یابند. هویت‌ها، فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها از بین برود و وقتی از یک کودک ژاپنی پرسیده شود، فرهنگ تو چیست او جز ویژگی‌های فرهنگ آمریکایی حرف دیگری برای گفتن نداشته باشد. این مشکل در کشور ما هم دیده می‌شود. شخصیت‌های خارجی برای از بین بردن خرده فرهنگ‌ها خلق می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی از روز پیروزی انقلاب اسلامی تلاش کرده است، اقوام ایرانی حفظ شوند و با انسجام و وحدت ایران اسلامی را بسازند و تولیدات و مشی جمهوری اسلامی می‌تواند برای همگان الگو باشد.

در ادامه این نشست محمدحسین صوفی معاون صدا عنوان کرد: افزایش تعداد ۸ شبکه رادیویی به ۲۶ شبکه، ۶۸ هزار ساعت برنامه سازی به ۱۶۰ هزار ساعت و تبدیل ۲۰۰ عنوان برنامه به ۱۲۰۰ عنوان از دستاوردهای یک دهه تلاش و فعالیت در رادیو است.
محمدحسین صوفی معاون صدا با خیرمقدم به همه مهمانان ایرانی و خارجی سیر تحولات در جوامع را بسیار گسترده دانست و گفت: در طول سالیان حیات رادیو در جهان و ۷۴ سال فعالیت آن در ایران، شاهد تحولات فنی و محتوایی زیادی بوده‌ایم. در بخش تکنولوژی، رادیو نفتی تا رادیو موبایل و اینترنتی را طی کرده است. همچنین در حوزه محتوا برنامه‌های گفت‌و‌گو محور، مستند، نمایشی، مینی فیچر و فیچر پدید آمد.

وی ادامه داد: با تغییر ساختار برنامه سازی، محتوا نیز تغییر کرد. رادیو توانست مخاطبان زیادی را به خود جلب کند و در سبد رسانه‌ای مردم حضور داشته باشد. در طول این سال‌ها رشد و توسعه یافت. در سال ۸۳،۸ شبکه فعالیت می‌کرد اما حالا ۲۶شبکه در رادیو وجود دارد. البته به این رقم باید شبکه‌های استانی و محلی را هم اضافه کرد. در سال ۸۳ ۶۸ هزار ساعت برنامه سازی صورت گرفته است اما امروزه این رقم به ۱۶۰ هزار رسیده است. همچنین در سال ۸۳ ۲۰۰ عنوان برنامه در رادیو وجود داشت اما حالا ۱۲۰۰ عنوان.

وی با اشاره به اقدامات مفید و موثر رادیو اعلام کرد: اقدام مهم دیگر جشنواره در بخش پنجمین اجلاس صدا رقم خورد. ما نیاز به تحقیق، پژوهش و استفاده از نظرات اندیشمندان ایرانی و خارجی داریم. از میان آثار، ۱۰۵۰ اثر به جشنواره راه پیدا کرد که از این میزان ۷۰۰ عنوان به برنامه سازان داخلی و ۳۴۰ عنوان به برنامه سازان خارجی مربوط است. همچنین از این آثار کارگاه‌های آموزشی استفاده شد. بخشی از آن تبدیل به کتاب و بخشی دیگر در دانشگاه‌های صداوسیما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ضمن مقایسه سیزدهمین دوره جشنواره با دوره قبل آن بیان داشت: در بخش داخلی ۴۰ درصد رشد آثار و ۲۰ درصد رشد در بخش بین المللی داشته‌ایم. همین مساله باعثشده است جشنواره رادیو در بین جشنواره‌های معتبر بین المللی از جایگاه خوبی برخوردار باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز