خبرگزاری کار ایران

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان سنگ آهن در گفت‌وگو با ایلنا:

سیاست‌های اقتصادی چین بر صادرات سنگ آهن ما تاثیر مستقیم دارد

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۸۰۳

هرگاه اقتصاد چین بالا و پایین شود تمامی محاسبات ردیف اول صادرات غیر نفتی ایران به هم می‌ریزد برهمین اساس ضرورت برنامه ریزی پنج ساله برای این موضوع به شدت حس می‌شود.

دولت چین تصمیم دارد تا تسهیلات ارایه شده به تجار برای واردات سنگ آهن را متوقف کند تا در بلندمدت سبب کنترل قیمت سنگ آهن شود.

کامران وکیل، دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان سنگ آهن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص وابستگی سنگ آهن کشور به چین اظهار داشت: هرگاه اقتصاد چین بالا و پایین شود تمامی محاسبات ردیف اول صادرات غیر نفتی ایران به هم می‌ریزد و ضرورت برنامه ریزی پنج ساله برای این موضوع به شدت حس می‌شود.

وی افزود: هم اکنون خلاء وجود صنایع پایین دستی در سنگ آهن به شدت حس می‌شود.

وکیل ادامه داد: دولت چین در فوریه اعلام کرد تصمیم گرفته است تا در سال ۲۰۱۴ رشد اقتصادی‌اش را از ۱۸ به ۱۲ درصد برساند و رئیس جمهور چین گفته است رشد اقتصادی بالا باعثشد تا جمعیت شهر نشین از دویست میلیون نفربه هشتصد میلیون نفر برسد و این موضوع باعثکاهش فعالیت‌های کشاورزی در روستاها شده است و باید شور شهرنشینی را متوقف کرد که مسلما با توقف توسعه شهرها مصرف فولاد و سنگ آهن نیز کاهش خواهد یافت.

وی افزود: این موضوع لطمه زیادی به سنگ آهن ایران وارد می کند.

وکیل با اشاره به مشکلات کنونی در صادرات سنگ آهن گفت: ما هم اکنون چندین مشکل در این خصوص داریم ازعدم پهلو گیری کشتی‌های بزرگ تا عدم برنامه ریزی بلند مدت برای نرخ حامل‌های انرژی و تصمیمات غیر کارشناسی دولت همه در برنامه ریزی تولیدکنندگان تاثیر گذار است.

وی افزود: با تعیین عوارض صادراتی برای کنستانتره و گندله به نوعی بخش خصوصی از سرمایه گذاری در این زمینه منصرف گردید و باعثشد سرمایه گذاری در این دو بخش کاسته شود.

وکیل ادامه داد: این در حالی است که سنگ آهن نیمه فراوری شده کالایی است که باعثحداقل یک درصد ارزش افزوده بیشتر برای صادرات می‌شود.

وی در مورد وضعیت کنونی سنگ آهن گفت: کالایی که سال گذشته این زمان با دلار سه هزار و پانصد تومان و سوخت ارزان و دستمزد پایین تر تولید می شد و صدو بیست دلار بود، امروز با افزایش نرخ حاملهای انرژی و دستمزد بالاتر به ۷۵ دلار رسیده است بر این اساس فعالیت معادن کوچکی که در زنجان و حوالی این منطقه هستند که اغلب با عیار پایین تر و عناصر مضرتری همراه هستند و کم ارزش تر از سنگ آهن خواف و امثالهم هستند مسلماً متوقف خواهند شد و صنایع گندله و کنستانتره نیز تعطیل خواهد شد.

وی در خاتمه گفت: تغییر در سیاست گذاری دولت در خصوص صادرات الزامی به نظر می رسد، دولت ترکیه اگر بخواهد در صنعت فولاد در منطقه رتبه ای داشته باشد با یک برنامه ریزی ۱۵ساله و مطالعه در این زمینه خود را به نتیحه مطلوب می‌رساند اما در کشور ما با تغییر یک معاون وزیر تمامی سیاست گذاری ها به هم می‌ریزد و همین موضوع باعثمی‌شود تا توفیقی در اقتصاد نداشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز