خبرگزاری کار ایران

آخوندی در صحن علنی مجلس:

مدافع حقوق تک تک خریداران مسکن مهر هستیم / مسکن مهر طرح موفقی نبوده است

asdasd
کد خبر : ۱۶۵۷۱۸

ما موفق شدیم سقف ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای مسکن مهر در این دوره به تصویب برسانیم و همچنین یکی از خواسته‌های مردم در حوزه مسکن مهر مبنی بر افزایش سقف باز پرداخت اقساط از ۱۵ سال به ۲۰ سال در دوره وزارت من محقق شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت تدبیرو امید نسبت به تعهدات خود در حوزه مسکن پایبند است، گفت: ما مدافع حقوق تک تک خریداران مسکن مهر هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا عباس آخوندی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال نمایندگان در خصوص بحثمسکن مهر طی سخنانی اظهار داشت: پیشرفت مسکن مهر در دوره وزارت من با قاطعیت تمام در حال پیگیری است و از ابتدا نیز اعلام کرده‌ام که به تمام تعهدات دولت گذشته در خصوص حوزه مسکن پای بندم.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: ما موفق شدیم سقف ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای مسکن مهر در این دوره به تصویب برسانیم و همچنین یکی از خواسته‌های مردم در حوزه مسکن مهر مبنی بر افزایش سقف باز پرداخت اقساط از ۱۵ سال به ۲۰ سال در دوره وزارت من محقق شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۲۰ هزار واحد مسکونی نیز آماده واگذاری است، خاطرنشان کرد: فقط در اطراف شهر تهران هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه مسکن مهر صورت گرفته است و در شهرهای جدید ۲۶۰ میلیارد تومان در این بخش سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

آخوندی ادامه داد: با توجه به این که ما در مرحله نازک کاری هستیم به خاطر این که بتوانیم در حوزه تعاونی‌ها نیز هماهنگ باشیم، با وزرات تعاون یک کمیته مشترکی را تشکیل دادیم و از تمام مدیران استان‌ها برای بررسی مشکلات مسکن مهر دعوت کردیم و بر این اساس شاهد خواهید بود که مسکن مهر نه تنها متوقف نشده است بلکه عملیات مربوط به این حوزه با قدرت در حال انجام است.

وی خطاب به نمایندگان اظهار داشت: هر کدام از شما راجع به هر پروژه‌ای که مشکل داشته باشید می توانید به قائم مقام من در این حوزه مراجعه کنید و من به تک تک پروژه ها رسیدگی می کنم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ما مدافع حقوق تک تک خریداران مسکن مهر هستیم.

به گزارش ایلنا عباس آخوندی در ادامه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال حاجی دلیگانی اظهار داشت‌: فکر می کنم آقای حاجی دلیگانی خود به بخش عمده‌ای از سؤالات خود پاسخ دادند و اشاره کردند که من در چند جا اعلام کردم که به تعهدات دولت قبلی در رابطه با مسکن مهر پای بندم و همه آنها را بی کم و کاست انجام می‌دهم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در مورد کلیات مسکن مهر چنانچه به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در اصل ۴۴ قانون اساسی و همچنین ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برگردیم متوجه می‌شویم که روح این سیاست‌ها چند نکته مهم را متذکر می‌شوند که یکی از این نکات این است که دولت از درگیری در کارهایی که مردم خود قادر به انجام آن هستند خودداری کند که بر این اساس باید پرسید آیا مسکن، بخشی نیست که بخش خصوصی بتواند به طور کامل در آن فعال باشد؟

وی گفت: وزارت راه‌وشهرسازی بر این اساس که درگیر مسئله مسکن مهر شده است از ماموریت‌های خود عقب مانده و حرف من این است که باید از تبدیل شدن وزارت راه و شهرسازی به وزارت مسکن خودداری کنیم و فکر نمی‌کنم این که ما تمام وزارتخانه را در یک حوزه خلاصه کنیم، جزء خواسته نمایندگان باشد.

آخوندی راجع به نقد طرح مسکن مهر توضیح داد: مسکن مهر به جهت انتخاب مکان عمدتاً در خارج از شهرها تاسیس شده است و با طرح‌های جامع مغایرت اساسی دارد چرا که در جاهایی بنا شده است که فاقد امکانات زیر بنایی است و این در حالی است که چنانچه این ۵۰ هزار میلیارد پولی که از بانک مرکزی به بخش مسکن مهر تزریق شده است را به ترمیم بافت فرسوده شهرها تزریق می‌کردیم و یا این که وارد بحثساماندهی حاشیه‌نشینی شده بودیم کارایی بیشتری داشت اما اکنون باید به فکر تاسیس امکانات زیر بنایی برای مسکن‌های باشیم که خارج از شهر بنا شده اند.

وی با بیان این که این اولین بار است که ما این حجم از مداخله در مسکن مهر را داشته‌ایم، با طرح سوالی یادآور شد: کدام یکی از این واحدها با فرهنگ ایرانی و اسلامی تطابق دارد؟

اخوندی با تاکید بر این که رفتن به بیرون شهر قطعاً برای مردم پر هزینه خواهد بود با اشاره به وضعیت شهر پرند؛ یکی از شهرک‌های اطراف تهران گفت: در یک جلسه تصمیم گرفته شده است که جمعیت این شهرک به بیش از ۵۰۰ هزار نفر افزایش پیدا کند. آیا شما تصور کردید که مردم کالا هستند که یک باره ۴۰ هزار نفر را در یک شهرک افزایش دهید و بگویید که شهر درست کرده‌اید؟

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که عدم تجدید نظر در طرح مسکن مهر موجب ادامه سیاست‌های غلط گذشته است تاکید کرد: ما از این جهت که به مردم متعهد هستیم تک تک این موارد را می‌پذیریم اما در عین حال از نمایندگان مجلس یاری می‌طلبم که قرار است یک بار دیگر صد هزار میلیارد تومان در بخش مسکن هزینه کنیم، آن را در بخش‌های مناسب تری هزینه کنیم.

وی خاطر نشان کرد من در جلسه رای اعتماد خود اعلام کردم که قیمت زمین در مدت اجرای طرح مسکن مهر ۹ برابر و قیمت خانه به شش برابر رسیده است که این نشان می‌دهد طرح مسکن مهر طرح موفقی نبوده است.

در پاسخ به سوال کامران دستجردی مبنی بر وضعیت مسکن ایثارگران افزود: متاسفانه هنوز نمی‌دانم موضوع سوال چه هست؟ به من اعلام کردند که براساس مصوبه قانون برناهم پنجم توسعه وزارت راه و شهرسازی موظف به تامین مسکن خانواده ایثارگران و جانبازان است. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آقای کامران در جلسه‌ای به من گفت که این ماده قانونی اجرا نشده است؛ زمانی که این مهم از سوی وی به من رسید از زمان تصدی‌گری من در وزارت راه و شهرسازی زمان زیادی نگذشته بود لذا درخواست دادم تا ابتدا بررسی و سپس این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: بعد از بررسی انجام شده متوجه شدم که روش اجرایی هماهنگی بین بنیاد شهید و وزارت راه و شهرسازی تنظیم نشد. لذا سریع با حجت‌الاسلام شهیدی تماس گرفتم و درخواست کردم آن را اجرایی کنیم زیرا در دوره‌ای که وزیر مسکن و شهرسازی بودم به یاد دارم که به مسئول وقت اعلام کردند که در بخش ایثارگران هیچ کس را منصوب نمی‌کنم زیرا می‌خواهم به شخصه آن را دنبال کنم.

وی تاکید کرد: بعد از بررسی قرار شد جلسه ویژه‌ای برگزار شود تا روش اجرای ماده قانونی برنامه پنجم توسعه مشخص شود.

آخوندی یادآور شد: در تاریخ ۲۷ آبان ۹۲ جلسه‌ای برگزار شد و براساس آن صورتجلسه‌ای بین سازمان ملی زمین و مسکن و بنیاد شهید تنظیم شد و مقرر شد در تمامی استان‌ها به میزان ۵۲ هزار نفر لیست افراد ارسال شده تا اقدامات اساسی دراین زمینه صورت گیرد.

وی گفت: بدین ترتیب یک نماینده از سوی سازمان ملی زمین و مسکن و یک نماینده از سوی بنیاد شهید مشخص شد تا به تقاضاها رسیدگی شود.

آخوندی افزود: همین چند روز اخیر نیز حجت‌الاسلام شهیدی لیستی برای من ارسال کرد و من نیز آن را به مسئولان ذی‌ربط ابلاغ و اعلام کردم که مساعدت گردد تا اقدامات اساسی انجام شود.

وی ادامه داد: اقدامی که من انجام دادم بلافاصله جلسه ای را با بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار کردیم و توافقی را انجام دادیم و این توافقنامه را به تمامی استان ها ابلاغ کردیم.

آخوندی با اشاره به متن توافقنامه تصریح کرد: ما در این توافقنامه تأکید کردیم که ضمن تسریع در انجام وظیفه قانونی وزارت راه و شهرسازی مقرر شد با هماهنگی بنیاد شهید استان با اولویت برای آزادگان و جانبازان بالای ۲۵ درصد نسبت به واگذاری زمین با توجه به امکانات موجود حداقل تسهیلات لازم اقدامات مقتضی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: بنابراین دستورات لازم برای تخصیص زمین به همه استان ها داده شد و در درجه دوم مقرر شد فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان بالای ۷۰ درصد و بالاتر واجد شرایط در قالب واگذاری زمین به صورت گروهی حداقل ۳ نفر به بالا اقدام شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در بند ۴ آورده شده برای تأمین تسهیلات ساخت از محل منابع و اعتبارات ماده ۹۴ بودجه سال ۹۲ با هماهنگی بنیاد شهید قابل تخصیص است و اولویت واگذاری را نیز بر عهده عدم استفاده از امکانات دولتی اعم از زمین و مسکن و عدم مالکیت شخصی در حال حاضر و متأهل بودن گذاشتیم.

آخوندی ادامه داد: مقرر شد که لیست پیوست که توسط بنیاد شهید ارائه شده پس از احراز شرایط اولیه به کلیه استان ها ابلاغ شود متعاقب آن از تمامی استان ها دعوت شد مورد به مورد رسیدگی کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: پیگیری های لازم در مورد سؤال حسن کامران همچنان ادامه دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز