خبرگزاری کار ایران

بهای سنگ آهن در ۳ ماه پایانی سال ۲۰۱۴ سقوط خواهد کرد

asdasd
کد خبر : ۱۶۳۵۵۱

خبر ناخوشایند دیگر برای صادرات سنگ آهن ایران ورود هند به بازار سنگ آهن چین است چرا که صادرات سنگ آهن هند پس از توقفی طولانی با اجازه مقامات این کشور از سر گرفته شده و این کشور رقیبی بزرگ برای سنگ آهن ایران است.

کیوان جعفری طهرانی عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران با اعلام این مطلب گفت: براساس اطلاعات موجود، قیمت سنگ آهن از ۱۲۹ دلار در ۳ ماهه دوم سال جاری میلادی به ۱۱۴ دلار در ماههای جولای و سپتامبر(مرداد – شهریور) و ۱۰۸ دلار در ۳ ماه پایانی سال ۲۰۱۴ سقوط خواهد کرد.

وی افزود: خبر ناخوشایند دیگر برای صادرات سنگ آهن ایران ورود هند به بازار سنگ آهن چین است چرا که صادرات سنگ آهن هند پس از توقفی طولانی با اجازه مقامات این کشور از سر گرفته شده و این کشور رقیبی بزرگ برای سنگ آهن ایران است.

این کارشناس ارشد بازارهای صادراتی گفت: آلودگی هوا در چین و ورشکستگی برخی کارخانه های فولادی این کشور، رشد تقاضا برای سنگ آهن را کاهش داده و روزهای خوب برای این کالا سپری شده است، این در حالیست که ۳ غول سنگ آهن دنیا یعنی بی اچ پی، ریوتینتو و واله(از استرالیا و برزیل) قصد کاهش تولید را ندارند و بالعکس از سال ۲۰۱۴ سرمایه گذاری قبلی آنها به بهره برداری رسیده است.

وی گفت: واله با کشتی های ۴۰۰ هزار تنی قادر است میلیونها تن کالای خود را به سادگی به چین رسانده و قیمت تمام شده حمل خود را به شدت کاهش دهد و این در حالیست که تاجر ایرانی باید هزینه های سنگینی را بابت حمل و نقل متحمل شود.

جعفری طهرانی افزود: ۳ شرکت بزرگ سنگ آهن دنیا امسال حدوداً هر کدام ۳۰۰ میلیون تن تولید خواهند داشت و به وضوح اعلام کرده اند که از قیمت حتی تنی ۱۰۰ دلار سنگ آهن نیز واهمه ای ندارند.

وی گفت: مهمترین کارخانجات تولید فولاد در چین در ۲ ماه نخست امسال ۷۷۵.۷۴ میلیون دلار ضرر داده اند این در حالیست که در زمان مشابه در سال گذشته آنها ۸۲۰ میلیون دلار سودآوری داشتند.

وی یاد آور شد که البته تقاضا همچنان وجود دارد اما کارخانجات تولید فولاد، قیمتهای پایینی پیشنهاد می دهند و در معاملات، تقاضای تخفیف می کنند.

جعفری طهرانی افزود: به دلیل بالا رفتن تقاضا در فصول گرم تر به صورت سنتی همواره(تقاضا) بالا می رود و امکان افزایش قیمت به صورت مقطعی وجود دارد.(در فصول گرم تر تولید فولاد به دلیل افزایش ساخت و ساز، افزایش می یابد).

همچنین این بالا رفتن قیمت سنگ آهن(به صورت مقطعی) می تواند به دلیل افزایش سود در تولید فولاد در مقایسه با اوضاع نامساعد گذشته بازار باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز