خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن برنج ایران در گفت و گو با ایلنا طرح کرد:

درخواست راستی‌آزمایی از تبلیغات برنج در سیما / برنج هندی را به جای ایرانی می‌فروشند

asdasd
کد خبر : ۱۶۳۱۰۵

«باید نظارتی وجود داشته باشد تا از برنج‌هایی که به عنوان برنج صددر صد ایرانی از تلویزیون تبلیغ می‌شوند نمونه گیری به عمل آید و بعد از اینکه مشخص شد آن برنج هندی است باصاحب کالا به جرم دروغ، ‌تقلب، کلاه گذاشتن سر مردم برخورد شود.»

دبیر انجمن برنج ایران گفت: با اطمینان می‌گویم عمده برنج‌هایی که در حال حاضر از رسانه ملی تبلیغ می‌شوند اگر چه بسته بندی برنج ایرانی دارند اما هندی هستند.

جمیل علیزاده شایق در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد تبلیغات گسترده برنج در رسانه ملی گفت: نظارتی وجود ندارد و هر فردی به خود اجازه می‌دهد که برنجی را تبلیغ و حتی برای آن قرعه کشی و جایزه در نظر بگیرد و به قصد تبلیغ اعلام کند که برنجی که می‌فروشد صددر صد ایرانی است.

وی به برنجی که در سبد کالای نوبت اول توزیع شد اشاره کرد و افزود: در سبد کالای نوبت اول شواهدی به دست رسید که برنج توزیع شده نبوده است و بخشی از آن‌‌ برنج، همان برنجی بود که خود را در تلویزیون می‌کشد تا بگوید من برنج ایرانی هستم.

دبیر انجمن بر نج ایران تصریح کرد: باید نظارتی وجود داشته باشد تا از برنج‌هایی که به عنوان برنج صددر صد ایرانی از تلویزیون تبلیغ می‌شوند نمونه گیری به عمل آید و بعد از اینکه مشخص شد آن برنج هندی است باصاحب کالا به جرم دروغ، ‌تقلب، کلاه گذاشتن سر مردم برخورد شود.

شایق با‌ طرح این پرسش که آیا تاکنون این کارانجام شده است، خاطر نشان کرد: با اطمینان به شما می‌گویم عمده برنج هایی که در حال حاضر تبلیغ می‌شوند اگر چه بسته بندی برنج ایرانی را دارند اما هندی هستند.

دبیر انجمن بر نج ایران ادامه داد: البته در فروشگاه‌ها این ادعا را ندارند که آن برنج ایرانی است اما درتبلیغات تلوزیون این ادعا را مطرح می‌شود زیرا در فروشگاه‌ها از قیمت این برنج می‌توان تشخیص داد که ایرانی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این برنج‌های هندی از سلامت برخودارند، گفت: وقتی که سال گذشته عنوان شد ۵ نوع برنج خیلی معروف و سر‌شناس ایرانی آلوده هستند با کمک وزارت کشاورزی و دانشگاههای علوم پزشکی مازندران و گیلان ثابت کردیم که آن برنجهایی که آلوده بودند برنج ایرانی نیستند و برنجهای خارجی بوده‌اند که در کیسه‌های ایرانی گذاشته شده بودند.

شایق بااشاره به اینکه تعدادی سوداگر برنجهای غیر ایرانی را در کیسه‌هایی که بر روی آن اسم برنج ایرانی نوشته شده بود قرار داده بودند، افزود: بعداز نمونه برداری مشخص شد که آن برنج‌ها ‌های آلوده هستند اما ثابت کردیم برنجهایی که در این کیسه‌ها بوده ایرانی نبوده‌اند. پس می‌ماند برنجهای خارجی که وزارت بهداشت به موقع وارد گود شد و با کمک انجمن برنج، وزارت کشاورزی و نمایندگان مجلس کمیته‌ای تشکیل داد تا تکلیف برنجهای و ارداتی روشن شود.

شایق ادامه داد: ثابت شد که این برنجهای آلوده جزیی از برنجهای وارداتی هستند البته نه اینکه بگویم همه برنجهای و ارداتی آلوده‌اند.

وی بابیان اینکه مقرر شد هر تاجری که می‌خواهد برنج وارد کند موسسه استاندارد و وزارت بهداشت باید صحت آن برنج را تایید کند و گواهی سلامت به آن بدهد، افزود: با آغاز سال ۹۳ هر برنجی که از خارج وارد می‌شود باید گواهی سلامت از موسسه استاندارد و وزارت بهداشت داشته باشد.

شایق در پاسخ به این سوال که باید از کجا فهمید این برنج هایی که درتلویزیون تبلیغ می‌شوند سالم هستند، افزود: مسئول آن وزارت بهداشت و موسسه استاندارد است و بر روی کیسه‌های آن حتما باید کد رهگیری و شناسنامه داشته باشد.

وی در باره تبلیغات برنج در صدا و سیما گفت: رسانه ملی ما هم مثل شبکه‌های ماهواره به این جمع بندی رسیده است که مسولیت هر آنچه در تلویزیون تبلیغ می‌شود به عهده صاحب کالاست.

دبیر انجمن بر نج ایران با تاکید برا ینکه اقدام تلویزیون را تایید نمی‌کنم، گفت: تلوزیون و رادیو برای مردم مرجع است در حالی که هیچ جای دنیا اینگونه نیست.

وی افزود: امیدوارم یک سازمان نظارتی و اقعا بر روی برنجهایی که در صدا و سیما تبلیغ می‌شود نظارت کند تا مشخص شود این برنج‌ها ایرانی‌اند یا وارداتی تا تکلیف مردم را روشن کنند وآن‌ها را ازنگرانی در بیاورند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز