خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد:

ضرورت تخصیص بخشی از بودجه سلامت برای مقابله با بیماری های دامی

asdasd
کد خبر : ۱۶۲۳۱۹

برای مبارزه همه گیر با بیماری های سل و بروسلوز نیازمند تامین غرامت کافی و به هنگام هستیم؛ این در حالی است که امروزه در پرداخت غرامت دام های کشتاری سل و بروسلوز با مشکل منابع مالی روبرو هستیم.

مهدی خلج در نشست مشترک مدیران سازمان دامپزشکی با رئیس و اعضاء کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ضمن واکاوی وضعیت کنونی، مسایل پیش رو و راهکارهای رفع این مشکلات را مورد بحثو بررسی قرار داد.

وی با اشاره به وظایف قانونی این بخش در سطح ملی و بین المللی، اظهار داشت: در سطح ملی دامپزشکی وظایف متعدد و حتی وظیفه مبارزه با بیوتروریسم را برعهده دارد و در سطح بین المللی نیز مسوول بهداشت دام و فرآورده های دامی و نیز رفاه حیوانات است.

قول مساعد وزیر بهداشت برای تخصیص بخشی از بودجه سلامت برای مبارزه با سل

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، خلج درباره وضعیت کنونی بیماری های دامی، افزود: در سال ۱۳۸۶ ایران توانستت گواهی پاکی از بیماری طاعون گاوی را از سازمان جهانی بهداشت دام دریافت کند.

وی اضاف کرد: در رابطه با کنترل بیماری شاربن نیز دستاوردهای قابل توجهی داشته ایم به طوری که تزریق واکسن این بیماری در بسیاری از مناطق کشور قطع شده است.

وی تاکید کرد: طی سالها تلاش، طراحی و بهره­برداری از سامانه یکپارچه قرنطینه و سامانه­های اطلاعات جغرافیایی بیماری­ های دام، طیور و آبزیان از دیگر توفیقات این سازمان بوده است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور درباره ضرورت تخصیص بخشی از بودجه سلامت برای مبارزه با این بیماری­ها تاکید کرد و از قول مساعد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای این امر خبر داد.

خلج با تاکید بر نقش دامپزشکی در امنیت سرمایه گذاران حوزه دامپروری، گفت: یکی از مهمترین اولویت های وزیر جهاد کشاورزی این است که سرمایه گذاران در بخش کشاورزی و دامپروری احساس امنیت کنند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور، تصریح کرد: سازمانی در انجام وظایف خود موفق است که قدرت پیش بینی و قابلیت پیشگیری از حوادثو بیماری­ها را داشته باشد و با نظامی هوشمند عوامل پاتوژن را شناسایی و با پایش مخاطرات خوراک دام بتواند واکنشی سریع از خود نشان دهد.

کمبود اعتبار و نیروی انسانی دو مانع پیش روی سازمان دامپزشکی

رئیس سازمان دامپزشکی درخصوص اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، گفت: این سازمان یکی از سازمانهای پیشرو در امر برون سپاری بوده و بیشترین واگذاری به بخش خصوصی را انجام داده است، اما به علت کمبود نیروی انسانی، نظارت کافی در این بخش امکان پذیر نیست.

وی اظهار داشت: برای مبارزه همه گیر با بیماری های سل و بروسلوز نیازمند تامین غرامت کافی و به هنگام هستیم؛ این در حالی است که امروزه در پرداخت غرامت دام های کشتاری سل و بروسلوز با مشکل منابع مالی روبرو هستیم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور همچنین در ارتباط با کمبود اعتبار برای پوشش کافی اقدامات کنترل پیشگیری علیه بیماریهای تب برفکی، آبله و طاعون نشخوارکنندگان کوچک خواستار حمایت و پشتیبانی مجلس شد.

ظرفیت های کمیسیون کشاورزی در خدمت ارتقای سطح بهداشت

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تشریح پاره ای از وظایف و تاکید بر جایگاه سازمان دامپزشکی کشور، اعلام آمادگی کرد که ظرفیت کمسیون کشاورزی مجلس به منظور ارتقا سطح بهداشت و خدمات رسانی به مردم در اختیار سازمان دامپزشکی قرار دارد.

عباس رجایی گفت: انتظار ما از دامپزشکی این است که ضمن واگذاری امور اجرایی به بخش خصوصی، سیاست گذاری ها و نقش های حاکمیتی را به هیچ عنوان واگذار نکند.

وی افزود: چرخه تامین غذای سالم به این معنی است که بهداشت مواد غذایی از مبدا مورد توجه قرار گیرد و انتظار می رود که این چرخه با نظارت سازمان دامپزشکی به ایمنی و سلامت منتهی می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز