خبرگزاری کار ایران

آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با اعضای حزب کارگزاران:

هیاهوی تندروها در مسایل کلان برای منافع ملی خطرناک است

asdasd
کد خبر : ۱۶۲۲۳۰

بدون کارهای تشکیلاتی، نمی توان به نظام های مردم سالار نظم داد / اولین انحراف با طرح ثبات قیمت‌ها در مجلس هفتم ایجاد شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تقویت جمهوریت نظام اسلامی می‌طلبد تا بر اساس صراحت قانون اساسی در تعدد احزاب، برنامه ریزی کنیم و موانع غیرقانونی، غیرمنصفانه و متعصبانه را برداریم.

به گزارش ایلنا، ‌ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، با بیان اینکه «تحزّب راه تجربه شده دنیا برای تعمیق تدریجی مردم سالاری در جوامع است»، گفت: تقویت جمهوریت نظام اسلامی می‌طلبد تا بر اساس صراحت قانون اساسی در تعدد احزاب، برنامه ریزی کنیم و موانع غیرقانونی، غیرمنطقی، غیرمنصفانه و متعصبانه را برداریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، عملکرد بر اساس معیار‌ها را وظیفه احزاب در برگزاری انتخابات خواند و گفت: بدون کارهای تشکیلاتی، نمی‌توان به نظام‌های مردم سالار نظم داد.

وی از احزاب به عنوان آموزگار تربیت کادرهای اداره کشور و ضربه گیر نظام در انتقاد‌ها و نارضایتی‌های احتمالی مردم یاد کرد و گفت: با وجود احزاب واقعی، مردم حقوق سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خود را از کاندیدای حزبی که به آن‌ها رأی دادند، مطالبه می‌کنند و نارضایتی‌های خود را پای صندوق‌ها، با آرای سلبی به جناح حاکم اعلام و برای دوره‌های بعد نامزدهای احزاب دیگر را انتخاب می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی، با اشاره به فضای سیاسی کشور در آستانه انتخابات پنجم مجلس شورای اسلامی، به بیان خاطراتی از چرایی و چگونگی تصمیم بعضی از مدیران دولتی برای تشکیل حزب کارگزاران سازندگی تا لحظه گرفتن امضا و انتشار بیانیه اعلام موجودیت پرداخت و گفت: تأثیر این حزب را در انتخابات پنجم مجلس و هفتم ریاست جمهوری دیدیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تمجید از مدیریت اعضای اولیه شورای مرکزی حزب کارگزاران و نقش آنان در دولت سازندگی، گفت: کشور ایران را با ویرانه‌های پنج استان جنگ زده و عقب افتادگی‌های هشت سال دفاع مقدس و عقب ماندگی‌های تاریخی در اوج دشمنی‌های غرب تحویل گرفتیم و با سیاست تعدیل که شاخص‌های متعددی در سیاست داخلی و خارجی داشت، به سوی باسازی و ساخت زیربنا‌ها بردیم.

وی با بیان اینکه «تنش زدایی، سیاست اعلام شده ما بود»، گفت: عملکرد ایران در زمان اشغال کویت توسط عراق دنیا را متوجه حقانیت ایران در شعار‌ها کرد.

هاشمی رفسنجانی افزود: در سایه این اعتماد، جهان بسیاری از طرح‌ها را فایناس کردند که هزینه‌ها را از محل درآمدهای‌‌ همان طرح‌ها به تدریج پرداخت می‌کردیم.

هاشمی رفسنجانی با بیان سوابق مباحثمربوط به طرح هدفمندی یارانه‌ها گفت: زمانی به دلیل اقتضائات دوران جنگ تحمیلی، همه نیازهای مردم از قاشق و ملحفه گرفته تا حامل‌های سوخت، کوپنی بود که این امر خود باعثرواج بازار سیاه می‌شد و با طراحی آزاد سازی مرحله‌ای قیمت‌ها، بازار سیاه را که زمینه فعالیت پیدا کرده بودند، از میان برداشتیم.

وی با ارائه تحلیلی از روند مباحثمربوط به طرح هدفمندی یارانه‌ها در زمان مطالعه و اجرا، گفت: اولین انحراف با طرح ثبات قیمت‌ها در مجلس هفتم ایجاد شد و سپس به اجرای نادرست آن در دولت رسید که معلوم نیست چه منطقی پشت آن بود، چون زمانی قیمت‌ها را بستند و زمانی با تزریق پول به مردم، لگامش را‌‌ رها کردند.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سؤال یکی از حاضران که «نظر شما درباره شرایط فعلی چیست؟»، گفت: مهم‌ترین دستاورد انتخابات ریاست جمهوری، در داخل، امیدواری مردم و در خارج تغییر فضای تهدید، جلوگیری از تشدید تحریم‌ها و خاموش شدن شعله‌های جنگ روانی بود، چون‌‌ همان کسانی که برای صدور و تصویب قطعنامه‌ها علیه ایران در مجامع بین المللی تلاش می‌کردند، در این شرایط برای مذاکره با ایران با هم مسابقه گذاشتند.

هاشمی رفسنجانی، هیاهوی تندرو‌ها در مسائل کلان مانند مذاکرات هسته‌ای و جلوگیری از تشدید تحریم‌ها را برای منافع ملی خطرناک دانست و گفت: اقلیت مغرض چشم بسته به میدان نقد آمد و در تاریکی رویگردانی مردم از خود، کاه را کوه می‌سازد تا به وظیفه خویش در مانع تراشی برای دولت عمل کند.

وی با تشبیه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به یک جراحی مهم، گفت: اهمیت این کار موقعی بیشتر می‌شود که بر پیکر نحیف و مریض اقتصادی انجام می‌شود که در مرحله اول خونریزی داشت و دستگاه‌های تنفس آن نیز قطع شده است.

هاشمی رفسنجانی با مقایسه شرایط امروز کشور با نخستین سالهای پس از جنگ، گفت: تجربه می‌گوید با سرمایه حمایتهای مردمی، دانش نیروهای متفکر، متخصص، دلسوزی و اراده جوانان و منابع بالقوه، می‌توان بر مشکلات فائق آمد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ارزان بودن عوامل تولید را باعثرونق اقتصاد، افزایش اشتغال و خودباوری مردم دانست و گفت: وقتی شرافت انسانی با وجود کار و درآمد حفظ شود، هیچ کس دوست ندارد از دولت جیره بگیرد.

وی با توصیه منتقدین مغرض به رعایت انصاف در گفتن و نوشتن، افزود: نباید منافع نظام نادیده گرفته شود و هدف القای ناکارآمدی دولت، هر وسیله‌ای را توجیه کند.

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش درباره حضور زنان در انقلاب و مسؤولیت‌ها، گفت: زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه که الحمدلله به سطوح عالی دانش نیز دست یافته‌اند، می‌توانند با رعایت مجموعه شرایط، مانند زنان تاریخ ساز در جامعه نقش‌آفرین باشند.

در آغاز این دیدار، ابتدا کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی گزارشی از فعالیت‌ها، اوضاع و برنامه‌های حزب در گذشته، حال و آینده ارائه کرد و سپس آقایان محمد هاشمی، رضا امراللهی، حسین مرعشی و خانم فائزه هاشمی به بیان دیدگاه‌های خویش درباره مذاکرات هسته‌ای، تحریم‌ها، هدفمندی یارانه‌ها و اهمیت استفاده از بانوان در مدیریت‌ها پرداختند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز