خبرگزاری کار ایران

در آستانه نمایشگاه کتاب، اوضاع کاغذ بحرانی شد

asdasd
کد خبر : ۱۶۱۹۸۳

چندماه قبل به دلیل بلاتکلیفی بازار اوضاع کمی بهتر از حالا بود چون قیمت‌ها اگر چه بالا نمی‌رفت ولی پایین هم نیامده بود در حالی‌که حالا ما این نگرانی را داریم که قیمت‌ها بیشتر صعود کند.

احمد شریفیان گفت: اگر دولت تدبیری به کار نبندد بازار کاغذ به شدت بحرانی می‌شود.

دبیر اتحادیه‌ی صنفی کاغذفروشان، احد شریفان در گفت و گو با ایلنا؛ از اوضاع بازار کتاب در آستانه‌‌ی نمایشگاه کتاب ابراز نگرانی کرد و گفت: از لحظه‌ای که به صورت رسمی اعلام شد بنزین یارانه‌ای قطع می‌شود؛ بازار کاغذ به شدت به هم ریخته‌است و کاغذفروشان از عرضه‌ی کاغذ امتناع می‌کنند. تا جایی که بسیاری برای تهیه‌ی کاغذ باید به بازار سیاه ایجاد شده روی بیاورند. دلیل این مسئله این است که کاغذفروشان نگرانند با اوج‌گیری قیمت دلار سرمایه‌های‌شان به خطر بیافتد.

وی در ادامه افزود: البته فکر نمی‌کنم این مسئله خیلی بر کار ناشران در نمایشگاه کتاب امسال تاثیر بگذارد چون اغلب ناشران کتاب‌های خود را پیش از این چاپ کرده‌اند و یا سفارشات‌شان را ثبت کرده‌اند؛ اما برای بعد از نمایشگاه اگر این اوضاع درست نشود کار نشر کتاب هم به مشکل برمی‌خورد.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا نمی‌توان گفت این بحران کاذب است؟» گفت: مسئله اعتماد است. دولت باید اعتمادسازی کند و به همه این اطمینان را بدهد که می‌تواند اوضاع اقتصادی را کنترل کند. تا وقتی این اتفاق رخ ندهد به صورت کاذب یا حقیقی بازار به هم ریخته است و نمی‌توان به درست شدن آن امیدوار بود.

وی در ادامه افزود: این اوضاع بحرانی در حالی است که اردیبهشت، به غیر از برگزاری نمایشگاه کتاب، با مسئله‌ی نیاز ارگان‌ها و مدارس به کاغذ، مواجهیم و این می‌تواند اوضاع را بیشتر از این به هم بریزد چون باتوجه به اینکه فروشندگان از عرضه‌ی کاغذ خودداری می‌کنند، توازن عرضه و تقاضا به هم می‌خورد.

شریفان درباره‌ی اوضاع بازار کاغذ در ماه‌های گذشته گفت: چندماه قبل به دلیل بلاتکلیفی بازار اوضاع کمی بهتر از حالا بود چون قیمت‌ها اگر چه بالا نمی‌رفت ولی پایین هم نیامده بود در حالی‌که حالا ما این نگرانی را داریم که قیمت‌ها بیشتر صعود کند.

شریفان راه حل اصلی این بحران‌های گاه‌به‌گاه را اعتماد به بخش خصوصی دانست و گفت: تا وقتی دولت در بازار دخالت دارد وضع بر همین منوال است. الآن مشکل ما فقط قیمت نیست، کیفیت هم هست. بازار پر از کاغذهای چینی و هندی شده در حالیکه پیش از این ما اصلا کاغذ چینی و هندی را به حساب نمی‌آوردیم. اما امروز به دلیل تحریم‌ها این کشورها به جای بدهی‌های نفتی خود به ما کالا می‌دهند که کاغذ هم از این جمله است. در نتیجه ما مجبوریم از کاغذهایی که دولت به صورت غیرمستقیم وارد می‌کند با چند واسطه استفاده کنیم که این هم در به هم ریختگی بازار و قیمت کاغذ بی‌تاثیر نیست.

وی در ادامه در مورد اوضاع کاغذ داخلی هم توضیحاتی داد و گفت: تولید کاغذ داخلی به قدری محدود است که می‌توان به حسابش نیاورد زیرا مشتری اصلی همین مقدار محدود و البته کم کیفیت هم مردم عادی نیستند بنابراین در اوضاع بحرانی اصلا نمی توان به بازار کاغذ داخلی پشت‌گرم بود.

احمد شریفان در پایان تاکید کرد: اگر دولت، تدبیری به کار نبندد، بازار کاغذ به شدت بحرانی می‌شود. دولت باید اعتماد مردم و بازار را جلب کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز