خبرگزاری کار ایران

نوربخش خبر داد:

۷۵هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تامین اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۱۶۱۷۷۸

تاریخچه تأسیس تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که زاییده کارفرمایان است و تولید آن نیز تولید امنیت اجتماعی است / کاهش فاصله میان منابع و مصارف و نیز کاهش سن بازنشستگی در کشور از جمله مشکلات سازمان تامین اجتماعی است.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه تاریخچه تأسیس تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که زاییده کارفرمایان است و تولید آن نیز تولید امنیت اجتماعی است، اظهار امیدواری کرد که در یک بستر سه جانبه گرایی تمامی چالش‌های موجود این حوزه برطرف شده و با برنامه مدونی برای رفع مشکلات و افزایش رضایتمندی جامعه فراهم شود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، «سید تقی نوربخش» در نشست شورای رؤسای اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که با محوریت بررسی مسائل فعالان اقتصادی با سازمان تأمین اجتماعی در محل اتاق ایران برگزار شد، گفت: ما فکر می‌کنیم تأمین اجتماعی باید پشتوانه توسعه باشد نه مانع و اگر کمک به تولید کنیم، ‌ درآمدهای سازمان نیز افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی کاهش فاصله میان منابع و مصارف و کاهش سن بازنشستگی در کشور را از مشکلات سازمان دانست و گفت: این سن در آقایان به متوسط ۵۵ سال و در خانم‌ها به ۵۲ سال رسیده است.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: سازمان تأمین اجتماعی اکنون حدود ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را تحت پوشش دارد و به بیمه شدگان خدمات درمانی و حدود ۱۷ خدمت کوتاه مدت بیمه‌ای مانند بیمه بیکاری، از کارافتادگی و… ارائه می‌دهیم.
دکتر نوربخش ادامه داد: میزان بودجه مصوب این سازمان در سال ۱۳۹۲،۳۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۳،۴۵ هزار میلیارد تومان است که حدود یک چهارم درآمد کشور می‌شود و همه این مبلغ توسط خود سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت می‌شود.
وی تصریح کرد: بدهی تجمیعی دولت به سازمان حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۲ بوده و امسال نیز پیش‌بینی می‌شود ۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی افزوده شود.
نوربخش بیان کرد: نخستین قدم در سازمان در دوره جدید سعی برای خروج از حاشیه‌ها و بررسی مسائل در بستر کار‌شناسی و جلوگیری از برداشت از ذخایر بود و سعی شد با مکانیزم‌های مختلف از طریق وصولی‌ها و برگرداندن سودهای تقسیم شده بنگاه‌های اقتصادی سازمان و کمک ۱۵۰۰ میلیارد تومانی از دولت کار‌ها را پیش ببریم.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی توضیح داد: در زمینه درمان، بیماران خاص و سرطانی نیز سعی کردیم اصلاحاتی انجام دهیم و امیدی در دل بیمه شدگان ایجاد کنیم.
وی تأکید کرد: مهم‌ترین برند سازمان اعتماد میان جامعه کارگری و کارفرمایی است و بازگشت این اعتماد که در طول این سال‌ها بسیار خدشه دار شده، کار زمان بری است؛ اما با احیای آن در برقراری تعادل میان مصارف و منابع موفق‌تر خواهیم بود.
دکتر نوربخش بیان کرد: قدم بسیار مهمی که در سال ۱۳۹۲ با همت مدیران سازمان برداشته شد، تصویب بودجه سازمان پیش از پایان سال بود و اکنون یک ماه است که در حال تدوین برنامه راهبردی سازمان با مکانیزم‌های علمی هستیم.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: اگر در یک نظام برنامه‌ای حرکت کرده و نظامات مدیریتی سازمان کارآمد باشند و اعتمادسازی کنیم، امیدوار هستیم شاهد ارتقای جایگاه سازمان و پاسخ گو بودن آن و ارتقای رضایتمندی باشیم.
دکتر نوربخش تأکید کرد: سازمان باید از تورم تشکیلاتی خود کاسته و مراجعات را غیر حضوری کرده و به کار‌ها سرعت ببخشد، بنابراین یکی از توجهات ویژه ما توسعه آی. تی در این سازمان بوده است.
نوربخش اعلام کرد: اکنون در بسیاری از شعب تامین اجتماعی لیست بیمه به صورت غیر حضوری دریافت می‌شود تا پایان سال در این زمینه پیشرفت فراوانی خواهیم داشت.
وی در خصوص حسابرسی و بازرسی دفا‌تر توضیح داد: ما هزینه‌ها را بررسی می‌کنیم البته اشکالات ساختاری نیز وجود دارد و نباید به سال‌های گذشته رجوع شود، مگر در مواردی که دادگاه حکم دهد، البته اکنون تیمی حرفه‌ای این کار را به دست گرفته و لازم است وقتی اختصاص داده شود تا مسؤول آن مؤسسه در جلسه مشابهی حضور یافته و توضیحات لازم را ارائه کند.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی یادآور شد: تعامل ما باید با اتاق‌ها افزایش یابد و معتقد به سه جانبه‌گرایی نیز هستیم.
وی در بحثدرمان نیز توضیح داد: علت بی‌اعتبار بودن دفترچه‌ تأمین اجتماعی یکی عدم پرداخت مطالبات و دیگری بحث‌های تعاملی با طرف قرارداد است، بنابراین اولین قدم ما به روز کردن مطالبات بود و سرانه را در بودجه سال جاری، ‌۴۴ درصد افزایش دادیم.
نوربخش اضافه کرد: از محل هدفمندی یارانه‌ها نیز در بودجه سال ۱۳۹۳ منابعی که پیش از این تخصیص داده نمی‌شود، تخصیص داده شده است و حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان مربوط به مستمری‌ها و ۱۱ هزار میلیارد تومان مربوط به درمان است.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بیان کرد: در سازمان تأمین اجتماعی دولت نقش تضامنی دارد که هم دغدغه ما است و هم سبب امنیت خاطر ما می‌شود.
آماده ارائه راهکار عملی هستیم
بر اساس این گزارش «غلامحسین شافعی» رئیس اتاق ایران نیز در این نشست، گفت: باید ما این بار به عنوان بخش خصوصی تصمیم بگیریم که در اجرای اقتصاد مقاومتی به طور جدی این مفهوم را از مدیران اجرایی کشور مطالبه کنیم.
وی افزود: وقتی می‌توانیم این انتظار جدی را داشته باشیم که خودمان راه‌کار عملی ارائه دهیم و پیشنهاد ما این است که ۲۴ ماده اعلام شده میان اتاق‌های کشور تقسیم شده و هر اتاق چند مورد را بررسی جدی کرده و راه‌کار ارائه دهد و پس از آن خوا ستار اجرای جدی آن شویم.
شافعی اعلام کرد: اتاق‌ها می‌توانند این موارد را بررسی کرده و موارد مورد توجه خود را اعلام کرده و آن‌ها را بررسی کنند.
رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور در ادامه ضمن خیرمقدم به مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، بیان کرد: در کمیته ماده ۷۶ که اکنون دستور کار آن، موارد مربوط به سازمان تأمین اجتماعی است، با نظر بسیار مثبت از سوی ایشان و معاونان کار‌ها جلو می‌رود و مواردی نیز تصویب شده است وی از نگاه مثبت مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در توجه به مسائل کارفرمایان تقدیر کرد.
وی یادآور شد: در این جلسه رؤسای اتاق‌های سراسر کشور که ارتباط مستقیم با رؤسای سازمان‌های تأمین اجتماعی دارند، مسائل و مشکلات خود را مطرح خواهند کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز