خبرگزاری کار ایران

عضو شورای پول و اعتبار در گفتگو با ایلنا؛

کسانی که کاهش نرخ سود بانکی را عامل افزایش تورم می‌دانند کارشناس نیستند

asdasd
کد خبر : ۱۶۱۷۵۷

با افزایش نرخ سود بانکی میزان سپرده در بانک افزایش پیدا می‌کند که این اتفاق موجب جمع شدن نقدینگی از تولید و ساخت‌وساز و انباشت آن در بانک‌ها می‌شود و بانک‌ها را برای پرداخت تسهیلات با مشکل روبرو می‌کند.

عضو شورای پول و اعتبار افرادی که کاهش نرخ سود بانکی را در راستای افزایش تورم می‌دانند ناکارشناس دانست.

محمد حسن‌نژاد عضو شورای پول و اعتبار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، کاهش نرخ سود بانکی را به‌سود بانک‌ها و اقتصاد کشور دانست و اظهار داشت: با افزایش نرخ سود بانکی میزان سپرده در بانک افزایش پیدا می‌کند که این اتفاق موجب جمع شدن نقدینگی از تولید و ساخت‌وساز و انباشت آن در بانک‌ها می‌شود.

وی با بیان این مطلب که ضریب تکاثر پول سپرده نسبت به سایر اقلام تشکیل دهنده نقدینگی بالاتر است، تصریح کرد: این اتفاق موجب رشد نقدینگی در کل اقتصاد و به دنباله آن افزایش نرخ تورم می‌شود که ضرر به کل اقتصاد کشور است.

حسن‌نژاد با اشاره به اینکه با افزایش نرخ سود بانکی طرح های اقتصادی و تولیدی توجیه اقتصادی خود را از دست می دهند، افزود: در این صورت پول انباشته شده در بانک‌ها تقاضایی برای دریافت تسهیلات نخواهند داشت که این مسئله به ضرر بانک‌ها تمام می‌شود.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی بانک به عنوان اصلی ترین محرک اقتصادی به مشکل بر‌خواهد خورد و این به معنی ضربه خوردن به کل اقتصاد است که جبرانش بسیار سخت خواهد بود.

عضو شورا ی پول و اعتبار در پاسخ به این سئوال که کارشناسان مخالف با کاهش نرخ سود بانکی هستند و این تصمیم را در راستای افزایش تورم می‌دانند گفت: افرادی که چنین نظری دارند به طور حتم کارشناس نیستند و به دست آوردن ضریب تکاثر با یک فرمول اقتصادی محاسبه می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز