خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

از توانمندی‌های آیت الله هاشمی برای حل مشکلات منطقه‌ای استفاده شود

asdasd
کد خبر : ۱۶۱۷۴۳

حل مشکلات ایران و عربستان قطعا به کاهش مشکلات منطقه‌ای منجر می‌شود و دستگاه دیپلماسی کشور همانطور که مسئله هسته‌ای را جدی می‌داند باید مسئله عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی بالاخص عربستان را نیز در دستور کار قرار دهد که این حل و فصل هم به نفع ایران و هم به نفع عربستان است.

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با تاکید بر اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از توانمندی‌های کم‌نظیری در جهت استفاده از دیپلماسی عمومی برخوردار است، گفت: منفعت ملی ما اقتضا می‌کند که برای حل و فصل مشکلات منطقه‌ای و آرامش و ثبات در خاورمیانه از توانمندی‌های آقای هاشمی برای عادی‌سازی روابط با عربستان استفاده کنیم.

مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص دیدار سفیر عربستان با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و دعوت رسمی پادشاه عربستان از وی برای سفر به این کشور گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شخصیتی تعریف شده در گستره اندیشه و کنش سیاسی نه تنها در ایران بلکه در نظام منطقه‌ای و بین‌المللی است و بنابراین به عنوان کنشگری برجسته در سطح جهان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه دوست و دشمن در تاثیرگذاری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در روندها و فرآیندها اعتراف می‌کنند، اظهار داشت: باید بپذیریم خارج از هرگونه نگاه سیاسی به ایشان، ‌ آیت‌الله هاشمی یک فرد تاثیرگذار در حوزه مسائل سیاسی و لایه‌های گوناگون قدرت در حوزه داخلی و بین‌المللی است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به عادی‌سازی و برقرار روابط حسنه میان ایران و کشورهای عربی بالاخص عربستان در دوره ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: پس از این عادی‌سازی روابط که بسیار موفقیت‌آمیز صورت گرفت شاهد بودیم که اثرات آن در ماه‌های نخستین دولت سیدمحمد خاتمی در برگزاری کنفرانس کشورهای اسلامی و حضور پادشاه عربستان در ایران خود را نشان داد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از توانمندی‌های کم‌نظیری در جهت استفاده از دیپلماسی عمومی برخوردار است، خاطرنشان کرد: آنچه که باید در حوزه سیاست بیش از هر چیز دیگری مدنظر قرار گیرد، ‌ منافع ملی است و منفعت ملی ما اقتضا می‌کند که برای حل و فصل مشکلات منطقه‌ای و آرامش و ثبات در خاورمیانه از توانمندی‌های آقای هاشمی برای عادی‌سازی روابط با عربستان استفاده کنیم.

مطهرنیا در پایان تاکید کرد: حل مشکلات ایران و عربستان قطعا به کاهش مشکلات منطقه‌ای منجر می‌شود و دستگاه دیپلماسی کشور همانطور که مسئله هسته‌ای را جدی می‌داند، باید مسئله عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی بالاخص عربستان را نیز در دستور کار قرار دهد که این حل و فصل هم به نفع ایران و هم به نفع عربستان است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز