خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر غرب تهران:

بازرسی ضعیف کار، دلیل تبعیض علیه زنان کارگر است

asdasd
کد خبر : ۱۶۱۷۳۵

با وجود منع‌ قانونی، شاهد به کار گیری زنان در مشاغل فنی سخت و در شیفت‌های شب کارخانجات و واحدهای تولیدی و صنعتی هستیم / دستمزد کارگران زن در اکثر موارد از همکاران مردشان کمتر است و حق بیمه آن‌ها به طور کامل پرداخت نمی‌شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر غرب تهران عدم نظارت صحیح بازرسان وزارت کار بر واحدهای صنعتی و تولیدی را علت اجرا نشدن قوانین کار زنان اعلام کرد و گفت: فقدان نظارت بر اجرای قوانین اشتغال زنان منجر به اعمال تبعیض علیه زنان و نادیده گرفتن قوانین حمایتی توسط کارفرمایان است.
«سهراب قنبری» در خصوص وضعیت اشتغال زنان کارگر به خبرنگار «ایلنا» گفت: با وجود منع‌ قانونی، شاهد به کار گیری زنان در مشاغل فنی سخت و در شیفت‌های شب کارخانجات و واحدهای تولیدی و صنعتی هستیم. دستمزد کارگران زن در اکثر موارد از همکاران مردشان کمتر است و حق بیمه آن‌ها به طور کامل پرداخت نمی‌شود.
این مقام کارگری افزود: در حال حاضر بارداری و زایمان به یکی از عمده دلایل بیکاری زنان تبدیل شده است. قانون کار ۶ ماه مرخصی زایمان برای زنان در نظر گرفته اما بیشتر کارگران زن، شغل خود را بعد از زایمان از دست می‌دهند و این در حالی است که کارفرما طبق قانون موظف است کارگر زن را بعد از زایمان در مدت باقیمانده از قرارداد در‌‌ همان شغل و یا در شغلی هم رده به کار بگیرد.
این حقوقدان در تشریح علت اجرا نشدن قوانین اشتغال زنان اظهار داشت: علت اصلی ‌ این نارسایی عدم نظارت صحیح بازرسان است زیرا ساز و کار کنونی نهاد‌ها و سازمانهای ذیربط به نحوی است که در صورت دریافت گزارش و شکایت به بررسی واحد‌ها و کارخانجات اقدام می‌کنند.
وی گفت: قانون برای پیشگیری از تضییع حقوق تنظیم شده اما عملا اجرای آن منحصر به پیگیری حوادثو شکایات شده است، بنابراین لازم است بازرسی‌ها به صورت مداوم انجام شود و محدود به پیگیری شکایات نباشد.
وی اجرا شدن قوانین را نیازمند نظارت صحیح بازرسان وزارت کاراعلام کرد و گفت: در حال حاضر حداکثر ۱۰ درصد کارفرمایان قوانین اشتغال زنان را اجرا می‌کنند.
قنبری بابیان اینکه برای الزام ۹۰ درصد باقیمانده، ‌بازرسان باید نظارت خود را هم از نظر کمی و هم کیفی افزایش دهند، گفت: گزارش‌ها و شکایات کارگران زن نشان می‌دهد بازرسی‌های فعلی کافی نیست و قدرت لازم را برای کنترل واحدهای صنعتی، ‌ تولیدی و کارخانجات ندارد.
به گفته «قنبری» قوانین فعلی نواقص زیادی دارد اما اجرای صحیح همین قوانین از تضییع حقوق زنان کارگر تا حد زیادی جلوگیری خواهد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز