خبرگزاری کار ایران

با حضور استاندار زنجان صورت گرفت؛

ویژه مراسم هفته سلامت در دانشگاه علوم پزشکی زنجان آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۱۶۱۵۳۲

ویژه مراسم آغاز هفته سلامت امروز دوشنبه(۱اردیبهشت) در محل هنرستان کار و دانش رضوان با حضور استاندار زنجان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی زنجان و دیگر مسئولین استانی و دانشگاه برگزار شد.

استاندار زنجان، در مراسم ویژه هفته سلامت گفت: عمر افراد تنها منبعی است که قابل بازیافت و برگشت نیست و باید به خوبی از آن بهره برد تا در آینده افسوس گذشتن و هدر دادن آن‌ها را نخورد.

به گزارش خبرنگار «ایلنا» علیرضا بیگلری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در این مراسم، با اشاره به شعار هفته سلامت: «یک عمر سلامتی با خود مراقبتی» تصریح کرد: بدن انسان هدیه و امانت خداست و باید قدر این ودیعه الهی را بدانیم و در مراقبت و نگهداشت آن بکوشیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی زنجان، افزود: اگر افراد از پتانسیل و ظرفیت عظیم و اطلاعات ژنتیکی یک سلول آگاه باشند به ماهیت پیشگیری و نگهداشت از بدن خود نیز پی خواهند برد چرا که بحثپیشگیری، سبب افزایش عمر و کیفیت زندگی می‌شود.

بیگلری ضمن تأکید بر مراقبت از جسم، رسیدگی و مراقبت از روح و روان را نیز از ملزومات زندگی افراد برشمرد و ادامه داد: زندگی سالم، با روح و روان سالم میسر است و باید با پاسداری از جسم و روح خود، اطرافیان و نزدیکان از مراجعه بی‌رویه به مراکز بهداشتی و درمانی پرهیز و جلوگیری کنیم.

وی، با بیان اینکه خود مراقبتی در حیطه جسم و روان و اجتماع، کار داوطلبانه‌ای است، افزود: در گذشته بیماری‌ها بیشتر عفونی بودند و افراد نیازمند مراجعه به متخصصان و پزشکان، اما امروزه افراد به جهت اطلاع یابی و آگاهی از روند حوزه سلامت و چگونگی بیماری‌ها، خودشان به راه حل‌های پیشگیرانه واقفند.

مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی زنجان، با اشاره به عوامل مرگ و میر عصر حاضر که شامل بیماری‌های قلبی، عروقی، سرطان، دیابت و حوادثو سوانح است، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۱۵ میلیون نفر چربی خون، بیش از ۱۰ میلیون نفر فشار خون، بیش از ۷ میلیون نفر دیابت و میلیون‌ها نفر نیز در معرض ابتلاء به سرطان‌ها و دیگر بیماری‌های هستند که در این راستا باید با تغییر سبک زندگی، کاهش مصرف مواد دخانی، استراحت کافی و دوری از استرس و… و همچنین افزایش مصرف سبزیجات و میوه جات و… به مبارزه با این عوامل که سبب بروز مشکلات در زندگی افراد و اجتماع می‌شوند و بار اضافی بر دوش خانواده، اجتماع و دولت دارند بپردازیم.

در ادامه این مراسم جمشید انصاری، استاندار زنجان با اشاره به ارتقای سطح سلامت مردم در هفته سلامت، افزود: در این هفته دانش آموزان و نوجوانان به عنوان بازوی توانمند کشور با مباحثبهداشتی و درمانی و بویژه امسال که شعار هفته سلامت «یک عمر سلامت با خود مراقبتی است»، آشنا می‌شوند.

استاندار زنجان، در ادامه با تأکید بر مغتنم شمردن فرصت‌ها، اضافه کرد: عمر افراد تنها منبعی است که قابل بازیافت و برگشت نیست و باید به خوبی از آن بهره برد تا در آینده افسوس گذشتن و هدر دادن آن‌ها را نخورد.

وی، تغییر مثبت برنامه ریزی‌ها و نوع نگاه برنامه ریزان و مسولان به سیستم آموزشی را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: باید با دانش آموزان و نوجوانان که امانتی در دست مسئولان هستند به درستی و در شأن آن‌ها برخورد شود و با اعتماد به نوجوانان امور را به دست خود آن‌ها بسپاریم.

انصاری، در خصوص رعایت مباحثاخلاقی و آموزشی افزود: خود مسولان و برنامه ریزان باید الگوی مناسبی برای دانش آموزان باشند و با پیچیدگی‌های فردی، اجتماعی و فرهنگی موجود در جامعه سازگار باشند تا برنامه ریزی درست و مثبت در دستور کار قرار بگیرد.

در این مراسم علیرضا سیاری معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان زنجان، با اشاره به عملکرد واحد سلامت آموزش و پرورش در خصوص ارتقاء شاخص‌های سلامت، این فعالیت‌ها را شامل: اجرای طرح مروج سلامت در ۳۰۰ آموزشگاه، طرح ملی دادرس آموزشی در ۸۵ مدرسه متوسطه، طرح بهداشت یاران ۸۰ هزار دانش آموز دوره اول ابتدایی، ارتقاء خدمات دهان و دندان ۸۰ هزار دانش آموز، آموزش بلوغ جوانی ۱۱ هزار دانش آموز، آموزش پیشگیری و غربالگری شپش در کلیه مقاطع تحصیلی، معاینات و غربالگری ۸۵ هزار دانش آموز و فعالیت ۱۱۰ نفر مربی و دبیر به صورت کامل و ۹۵ نفر به صورت نیمه متمرکز برشمرد و افزود: در حال حاضر با کمبود نیرو در این حوزه مواجهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز