خبرگزاری کار ایران

اعتراض گودرزی به شیوه برگزاری انتخابات اخیر خانه تئاتر؛

ایرج راد: آیین‌نامه انتخاباتی جدید تدوین می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۶۱۳۴۹

گودرزی: قطع برق در تئاترشهر مانند رفتار مدیرکل اداره هنرهای نمایشی با هنرمندان عامدانه بود. خانه سینما موفق‌تر عمل می‌کند. / راد: روز رای‌گیری اتفاق خاصی پیش نیامد و طبق معمول هر سال پیش رفت.

شکرخدا گودرزی؛ نویسنده و کارگردان تئاتر؛ شب گذشته یکشنبه(۳۱ فروردین ماه) ‌ با حضور در برنامه‌ی " دیالوگ " رادیو نمایش نسبت به شیوه برگزاری انتخابات سالانه هیئت مدیره خانه تئاتر و شبهات پیش آمده در روز رای‌گیری اعترض کرد که مدیرعامل خانه تئاتر به این انتقادها پاسخ داد و تاکید کرد؛ نیاز است برای برطرف شدن بی‌نظمی در برگزاری جلسه آیین‌نامه جدید تدوین شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شکرخدا گودرزی با انتقاد از اینکه برگزارکننده و مجری انتخابات هر دو یکی هستند که شبهه برانگیز است؛ اظهار داشت: این مطرح نیست که من انتخاب بشوم یا فرد دیگر تا بگویم انتخابات سالم است یا ناسالم. بلکه در این دوره در روند اجرا برای خود من اتفاقاتی افتاد که موجب مطرح شدن سوال‌هایی شد. از جمله اینکه خانه تئاتر کجاست؟

وی ادامه داد: به قول علیرضا نادری آیا خانه تئاتر واقعا در برگیرنده تمام صنوف است؟ آیا ما نباید در این محل مسائل اندیشه‌ای را پایه‌ریزی کنیم؟ پس در این صورت جای بسیاری از هنرمندان خالی است.

کارگردان نمایش " نیرنگ‌های اسکاپن " ‌ با بیان این مطلب که خانه تئاتر هیچگاه از قدرت اجرایی برخودار نبوده خاطرنشان کرد: آیا خانه تئاتر تا امروز موفق شده برای یکی از هنرمندان خود امکان کار فراهم کند، ‌ زمانی که برای یکی از اعضا مشکلی پیش می‌آید در گفتگو با اداره کل هنرهای نمایشی مسئله را برطرف کند؟

وی سپس تصریح کرد: به نظر من که اصلا چنین نبوده و ما نتوانستیم حقوق خود را در برابر اداره هنرهای نمایشی استیفا کنیم.

گودرزی با اشاره به بخش دیگری از صحبت‌های علیرضا نادری در جلسه رای گیری هیئت مدیره عنوان کرد: به نظرم چون خانه تئاتر قدرت اجرایی نداشته تنها درصدد برطرف کردن کاستی‌های رفاهی است. یعنی چون نمی‌تواند نقش تعیین کننده در این زمنیه داشته باشد که کدام افراد از صلاحیت فعالیت برخوردار هستند.

وی ادامه داد: از سویی هم توانایی استیفای حقوق هنرمندان درخصوص رعایت قرارداد تیپ توسط اداره هنرهای نمایشی را هم ندارد. چون من ابتدای سال ۹۲ کار کردم اما همچنان تسویه نشده و نمی‌توانم انتظار داشته باشم فشار خانه تئاتر موجب حل شدن مسئله شود.

کارگردان نمایش " بهرام چوبینه " با مقایسه شیوه عملکرد خانه سینما و خانه تئاتر گفت: شما فیلمسازی را پیدا نمی‌کنید که بخواهد فیلم بسازد اما پروانه را از صنف دریافت نکند. این یکی از مواردی است که نتوانستیم در خانه تئاتر به آن دست پیدا کنیم و شاهد هستیم هر فردی که دوست دارد شروع به کار می‌کند.

این عضو خانه تئاتر که نسبت به روند رای گیری در انتخابات خانه تئاتر اعتراض داشت؛ افزود: چرا سالن اصلی تئاترشهر چراغ‌ها را خاموش کرده بود درحالیکه به قول آقای راد از دو ماه قبل می‌دانست قرار است چنین برنامه‌ای برگزار شود؟ آیا این رفتار به سخره گرفتن ۹۰۰ هنرمند تئاتر حاضر در جلسه نبود؟

گودرزی در همین ارتباط به اولین تجربه مواجهه خود با مدیر اداره هنرهای نمایشی اشاره کرد و اظهار داشت: این رفتار مسئولان تئاترشهر همانقدر عامدانه و از پیش برنامه‌ریزی شده به نظر می‌رسید که رفتار مدیرکل اداره هنرهای نمایشی با هنرمندان از جمله خود من.

وی افزود: ایشان در روزی که از پیش اطلاع داشت قرار است به دفتر او بروم، عامدانه با یک ساعت و چهل و پنج دقیقه تاخیر در محل حاضر شد و پیش از آن هم با دوستان و میهمانان خود در اتاق بود. در این مورد هم صنف هیچ حمایتی نکرد.

این کارگردان با بیان اینکه میکرفن هنگام سخنرانی در سالن اصلی عامدانه قطع شده است؛ تصریح کرد: من جای دیگر هم عنوان کردم، اگر به احترام شخص ایرج راد و عزت‌الله انتظامی که با احوال بیمار در جلسه حضور داشت؛ نبود قطعا انصراف خود از انتخابات را به دلیل بی‌قانونی‌های صورت گرفته اعلام می‌کردم و می‌گفتم رای گیری باطل است.

وی با تاکید بر اینکه هر کاندیدایی حق داشت ۲دقیقه صحبت کند؛ ادامه داد: شما چطور می‌توانید صندق رای را پیش از پایان صحبت افراد وارد سالن کنید؟ مگر عده‌ای می‌دانستند من و علیرضا نادری قصد داریم درباره چه چیز صحبت کینم؟

گودرزی خانه تئاتر را محلی برای اندیشه ورزی دانست و تصریح کرد: هنگامی که قواعد میان خود ما درست رعایت نمی‌شود، من چطور می‌توانم انتظار داشته باشم مدیرکل اداره هنرهای نمایشی با من رفتار بی‌ادبانه نداشته باشد؟ به من می‌گویند می‌خواهیم از کارهای ایرانی حمایت کنیم. در حالی که هم‌زمان در نمایش‌نامه خارجی در سالن اصلی تئاترشهر روی صحنه است.

وی اضافه کرد: من نمی‌گویم چرا نمایش خارجی روی صحنه رفت. این اتفاق خوبی است اما صحبت مدیران با عملکرد متناقض است.

ایرج راد: همه چیز مثل همیشه بود

ایرج راد - مدیرعامل خانه تئاتر - پس از صحبت‌های شکرخدا گودرزی در خصوص کاستی‌ها و انتقادهای پیش آمده در روز رای‌گیری توضیحاتی ارائه کرد و گفت: مسئول پاسخگویی به این موارد من نیستم و از نظر حقوقی بازرش خانه تئاتر باید در مورد موارد صحبت کند. اما از نظر من روز رای‌گیری اتفاق خاصی پیش نیامد و طبق معمول هر سال پیش رفت.

وی ادامه داد: کاندیداها هم همیشه خود را از طریق راه‌های مختلف مثل ارسال پیامک به اعضا معرفی کرده‌اند و شناخت از پیش وجود داشت.

این هنرمند درباره ورود صندوق‌های رای به سالن و آغاز رای‌گیری پیش از اتمام صحبت کاندیداها اظهار داشت: عده‌ای از اعضا می‌دانند قرار است به چه کسی رای بدهند، بنابراین علاقه‌مند هستند کار هر چه سریعتر به پایان برسد. بحثمعرفی طی دو دقیقه هم نمی‌تواند نقش تاثیرگزاری بازی کند. اگر اینطور بود افراد به سمت صندوق‌ها نمی‌رفتند.

گودرزی در پاسخ به این گفته بیان کرد: موضوع من روال منظقی و عقلانی ماجراست. اینکه چرا باید در طول صحبت کاندیداها رای را به صندوق بریزیم و از یک سازوکار درست بی‌بهره باشیم؟

ایرج راد در پاسخ عنوان کرد: اگر قرار باشد ۳۸ نفر هر یک دو دقیقه هم صحبت کنند به زمان زیادی برای برگزاری نیاز داریم که عملا امکان‌پذیر نیست. هیچ فردی هم نمی‌تواند با دو دقیقه صحبت کردن خود را به دیگران معرفی کند و آن‌ها را برای رای دادن مجاب کند، مگر اینکه متنی ۱۵صفحه‌ای را بخواند.

مدیرعامل خانه تئاتر در پایان با بیان اینکه وقتی چنین مواردی مطرح می‌شود نیاز به تغییر آیین‌نامه اجرایی وجود دارد؛ گفت: به این نتیجه رسیدم که باید آیین‌نامه جدیدی برای انتخابات سالیانه تدوین کنیم و نحوه رای‌‌گیری تغییر کند تا برای همه کاندیدها فرصت بهتری وجود داشته باشد. البته تعداد افراد علاقه‌مند به حضور در هیئت مدیره در دوره‌های قبل به این اندازه نبود و نیاز است راه‌کاری اندیشه کنیم که این اعتراض‌ها مرتفع شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز