خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز تحقیقات سرطان انستیتو کانسر تهران:

نظام سلامت باید حمایت جامع از بیماران سرطانی داشته باشد

کد خبر : ۱۶۰۸۳۰

«سرطان بیماری است که بیشتر کهنسالان به آن مبتلا می‌شوند ولی با توجه به اینکه تغییرات هرم سنی در ایران به سوی میانسالی و کهنسالی شیب پیدا می‌کند در آینده این میزان بسیار فرا‌تر و بیشتر از امروز می‌شود و تعداد مبتلایان به سرطان افزایش می‌یابد.»

رئیس مرکز تحقیقات سرطان، بالا بودن هزینه دارو، مجهز نبودن مراکز درمانی و بالا بودن هزینه روش‌های تشخیصی را از جمله مشکلات پیش روی بیماران سرطانی و به تأخیر افتادن درمان و پیشرفت بیماری آنان برشمرد.

محمدعلی محققی، رئیس مرکز تحقیقات سرطان انستیتو کانسر تهران، با اشاره به اینکه سرطان در کشور ما نیز همچون تمام نقاط دنیا از بیماری‌های مهم غیر واگیردار و از تهدیدهای مهم سلامتی به شمار می‌آید گفت: سرطان بیماری است که بیشتر کهنسالان به آن مبتلا می‌شوند ولی با توجه به اینکه تغییرات هرم سنی در ایران به سوی میانسالی و کهنسالی شیب پیدا می‌کند در آینده این میزان بسیار فرا‌تر و بیشتر از امروز می‌شود و تعداد مبتلایان به سرطان افزایش می‌یابد.

آمار مبتلایان مرد به سرطان: ۸۹ در هر ۱۰۰ هزار نفر

محققی با اشاره به مطالعاتی که در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ در مورد سرطان صورت گرفته است گفت: در مردان ۸۹ نفر و در زنان ۷۲ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به سرطان مبتلا هستند.

عضو هیئت مدیره موسسه خیریه سرطان افزود: اگر این تعداد را تراز کنیم در یک محدوده سنی ۵۰ تا ۶۰ سال این ارقام به مراتب افزایش می‌یابد. علت پایین بودن این ارقام در ایران نسبت به متوسط دنیا که ۱۴۳ نفر است جمعیت کشور ما است که هنوز جوان و زیر ۳۰ سال است که کمتر به سرطان مبتلا می‌شوند.

مهمترین مشکلات پیش روی بیماران سرطانی

وی به مهمترین مشکلات پیش روی بیماران سرطانی اشاره و عنوان کرد: وقتی بیماری به مرحله‌ای می‌رسد که قابل کشف است و بیماران برای مداوا مراجعه می‌کنند در شرایط سختی قرار می‌گیرند و باید با واقعیت‌های این بیماری کنار بیایند و تمهیدات لازم برای درمان و اقدامات پیشگیرانه را مد نظر قرار دهند.

محققی با بیان اینکه بیماری مستلزم استفاده از روش‌های تشخیصی است که مرتباً ارتقا می‌یابند گفت: این روش‌ها مربوط به آزمایش‌های بالینی، تصویربرداری، آسیب‌شناسی و نمونه برداری و تشخیص‌های پیشرفته مولکولی است که همه این روش‌های تشخیصی هزینه‌هایی در بردارد که برخی در پوشش بیمه قرار ندارد و بیماران مجبور به تأمین آن هستند و بسیاری از بیماران در تأمین هزینه‌های بخش تشخیص با مشکل روبرو می‌شوند.

وی ادامه داد: این دشواری‌های مالی برخی از بیماران را از پیمودن ادامه مسیر منصرف می‌کند و این امر به پیشرفت بیماری منجر می‌شود. تشخیص زودرس در درمان بیماری بسیار مؤثر است. مجهز نبودن برخی مراکز درمانی به ابزار پیشرفته از دیگر مشکلات پیش روی بیماران است.

نظام سلامت باید حمایت جامع از بیماران سرطانی داشته باشد

محققی بالا رفتن هزینه دارو را از دیگر مشکلات موجود در حوزه سرطان برشمرد و افزود: نظام سلامت باید حمایت جامع از بیماران داشته باشد. سازمان‌های حمایتی، بیمه‌ها، بخش خیریه و مردم می‌توانند با مشارکت جامع در این امور به یاری بیماران بپردازند.

وی با بیان اینکه وقتی درمان به انتها می‌رسد دوره‌ای آغاز می‌شود که از نظر علمی پیگیری بیماری است، گفت: تهدید عود بیماری، بازتوانی، تسکین درد‌ها، رفع معلولیت‌ها و… در دوره پیگیری نیز نیازمند داشتن امکانات و حمایت است.

وی ایجاد یک بیمارستان تخصصی سرطان از محل فروش اوراق وقف را امری جدید در روش کمک دانست و گفت: در گذشته این امور در قالب‌های قدیمی دنبال می‌شد و این اوراق شکل جدیدی از مشارکت مردمی را فراهم کرده است. هماهنگی با نظام سلامت در این راستا بسیار تأثیرگذار است و مسئولان نهادهایی همچون سازمان اوقاف می‌توانند به بهترین شکل به نظام سلامت کمک کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز