خبرگزاری کار ایران

فاطمه رخشانی در گفتگو با ایلنا:

مجلس نحوه هزینه یارانه‌ها در حوزه سلامت را مشخص کند

asdasd
کد خبر : ۱۶۰۶۳۲

«اگر چه مجلس اعلام کرده است که این اعتبار صرف اقدامات مربوط به پیشگیری شود اما بهتر است سهم هر بخش در سطوح مختلف را از این اعتبار مشخص کند تا این اعتبارات جهت دار هزینه شود.»

معاون سابق وزارت بهداشت گفت: قانونگذار باید نحوه هزینه اعتباراتی را که از محل هدفمندی یارانه ها به حوزه سلامت اختصاص پیدا کرده است را تعیین کند.

فاطمه رخشانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا با بیان این مطلب گفت: اگر چه مجلس اعلام کرده است که این اعتبار صرف اقدامات مربوط به پیشگیری شود اما بهتر است سهم هر بخش در سطوح مختلف را از این اعتبار مشخص کند تا این اعتبارات جهت دار هزینه شود.

رخشانی با تاکید براینکه مجلس با مشخص کردن سهم هر بخش از این اعتبار نظارت بهتری را هم خواهد داشت افزود: ظرف نظام سلامت ته ندارد از همین رو هر چقدر برای هزینه هایش در آن پول بریزند پر نمی شود مگر اینکه مسیرها نسبت به نحوه هزینه اعتبارات در آن مشخص شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر اعتباری که از محل هدفمندی یارانه ها به حوزه سلامت اختصاص پیدا کرده است صرف دارو و بستری شود فایده ای نخواهیم برد و بهتر است این اعتبار صرف توانمند کردن مردم و آموزش به آنها به منظور پیشگیری شود.

معاون سابق وزارت بهداشت مهمترین اقدام در حوزه پیشگیری را آموزش به بیمار دانست افزود: قانونگذار باید سهم آموزش به بیمار را از اعتباراتی که از محل هدفمندی یارانه ها به حوزه سلامت اختصاص پیدا کرده تعیین کند.

وی تصریح کرد: مطالعات جهانی نشان می دهد آموزش به بیمار اگر درست باشد مراجعه آنها به مراکز درمانی را به نصف کاهش می دهد و به همین میزان داروهای مصرفی بیماران نیز کاهش پیدا می کند.

رخشانی با بیان اینکه آموزش به بیمار از هزینه های نظام سلامت می کاهد افزود: اگر آموزش به بیمار صورت بگیرد هم هزینه هایی از جیب مردم و هم هزینه های بیمه ها و دولت کاهش می یابد.

وی به تبعات عدم آموزش به بیمار اشاره کرد وافزود: وقتی بیمار اطلاعات کمی در مورد بیماری خود داشته باشد و نسبت به علائم و عوارض آن و چگونگی درمان بیماری خود و رژیم غذایی آگاه نباشد ممکن است علاوه بر بیماری که دارد به بیماری دیگری هم مبتلا شود.

معاون سابق وزارت بهداشت افزود: به طور مثال اگر به یک بیمار دیابتی آموزش لازم داده نشود که چگونه قند خون خود را کنترل کند به دلیل عدم کنترل قند خون ممکن است عارضه هایی برای او پیش بیاید، همچنین گاهی ممکن است پای برخی از بیماران دیابتی قطع شود که این خود هزینه های زیادی را در پی دارد.

وی با تاکید برا ینکه باید با آموزش به بیماران آنها راتوانمند کنیم افزود: این درحالی است که بیماری که اکنون در مرکز درمانی به دلیل جراحی بستری است ممکن است هنگام مرخصی آموزش های لازم برای چگونگی مراقبت از زخم اش به او داده نشود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز