خبرگزاری کار ایران

استاندار اصفهان تاکید کرد:

هیچ کس مجاز نیست از فاضلاب خام برای کشاورزی استفاده نماید

asdasd
کد خبر : ۱۶۰۴۹۸

با افرادی که پساب های پرورش ماهی، ‌فاضلاب های شهری و موارد دیگررا به داخل رودخانه، می ریزند برخوردهای لازم انجام می شود همچنین استفاده کشاورزان از پساب تصفیه خانه و فاضلاب خام از نظر بهداشتی مورد اشکال است و هیچ کس مجاز نیست از فاضلاب خام برای کشاورزی استفاده نماید.

استاندار اصفهان، در جلسه شورای حفاظت کیفی زاینده رود که با هدف بررسی اثرات کاهش حجم سد زاینده رود بر کیفیت آب آن برگزار شد، با اشاره به اینکه هم اکنون با محدودیت در کمیت زاینده رود مواجه هستیم و حفظ کیفیت آب موجود حائز اهمیت است اظهار داشت: تلاش برای حفظ کیفیت آب رودخانه با توجه به مصرف آن در بحثشرب، وظیفه‌ای همگانی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، رسول زرگرپور افزود: بحثحفاظت کیفی رودخانه‌های کشور از چندین سال قبل مورد توجه بوده و بخشنامه‎‌ای هم در این زمینه از طرف سازمان محیط زیست مبنی بر تشکیل جلسات مستمر برای حفاظت کیفی رودخانه‌های کل کشور، ابلاغ شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به این نکته که کیفیت آب رودخانه‌ها متناسب با کمیت آب آن مورد توجه قرار می‌گیرد، تشکیل این جلسه در حال حاضر ‌ضروری به نظر می‌رسید.

زرگرپور ادامه داد: در سفر رئیس سازمان محیط زیست در مهر ماه سال گذشته به اصفهان نیز فعال شدن کمیته حفاظت کیفی رودخانه زاینده‌رود مورد تأکید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه رودخانه‌ها در زمان پرآبی، طی فرآیند خودپالایی طبیعی دارای کیفیت قابل قبول هستند، یادآور شد: هرچه رودخانه با مشکل کمیت مواجه شود، مسئله کیفیت آن حساستر و مهم‌تر خواهد بود و باید با دقت بیشتری به آن پرداخته شود.

مدیر ارشد استان گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر با محدودیت در کمیت زاینده رود مواجه هستیم، برگزاری مستمر جلسات بررسی کیفیت رودخانه در نیمه‌ای از آنکه دارای آب است بسیار ضروری است.

وی افزود: رودخانه زاینده رود یک رودخانه ۳۴۰ کیلومتری است که بخش انتهایی آن در منطقه اصفهان به دلیل محدودیت منابع خشک است.

استاندار اصفهان افزود: حدود نیمی از رودخانه در بالادست دارای آب می‌باشد که از آن برای مصرف شرب ۵ میلیون نفر جمعیت استفاده می‌شود. این نیمه دارای آب رودخانه از بعد حفاظت کیفی بسیار حائز اهمیت است، خصوصا که از آن برای مصرف شرب استفاده می‌شود.

زرگرپور بیان داشت: شرب استانداردهای خاص خود را دارد و کنترل آن بر عهده نهادهایی غیر از وزارت نیرو و مسئولین آب صورت می‌پذیرد. برخی تصرفات در بستر رودخانه، آلودگی‌ها و محدودیت‌هایی را ایجاد نموده که در این خصوص باید مسئله با جدیت تمام کنترل شود.

وی با اشاره به اینکه تصرفاتی در حریم و بستر رودخانه شکل گرفته است، تأکید کرد: باید در خصوص این مسائل سریعا تصمیم گیری و اقدام شود. در خصوص ریختن پساب‌های پرورش ماهی، ‌فاضلاب‌های شهری و موارد دیگر به داخل رودخانه، برخوردهای لازم انجام خواهد شد.

زرگرپور مبحثاستفاده کشاورزان از پساب تصفیه خانه و فاضلاب خام را نیز مطرح و در این خصوص اظهار داشت: این موضوع از نظر بهداشتی اشکال دارد وهیچ کس مجاز نیست از فاضلاب خام برای کشاورزی استفاده نماید البته موارد استفاده از پساب تصفیه خانه نیز باید کنترل شده و در صورت دارا بودن استانداردهای لازم استفاده از آن مانعی نخواهد داشت.

استاندار اصفهان با تأکید بر اینکه حفظ سلامت و ایمنی مردم از اهمیت ویژه برخوردار است، اظهار داشت: تولیدات کشاورزی باید کیفیت سلامت لازم را دارا باشد.

وی در ادامه از استقرار و شروع فعالیت رسمی مدیریت حوضه آبریز زاینده رود خبر داد و افزود: کمیته حفاظت کیفی رودخانه در واقع مربوط به حوضه آبریز است. در حال حاضر ما به دلیل حساسیت موضوع در محدوده خود عمل نموده و اطلاعات را به مدیریت حوضه آبریز منتقل می‌کنیم.

وی اظهار داشت: امیدواریم ظرف ماه‌های آینده این کمیته تحت مسئولیت مدیریت حوضه آبریز زاینده رود و با حضور همکاران ما در استان‌های دیگر برگزار و در حفظ کیفیت آب این حوضه آبریز تأثیرگذار باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز