خبرگزاری کار ایران

اکرمی در گفت‌وگو با ایلنا:

اتهام زدن به مذاکره‌کنندگان داخلی اخلاقی نیست

asdasd
کد خبر : ۱۶۰۴۳۷

به نظر من نباید احتیاط و دقت را با سوء‌سابقه آمریکا و عدم اطمینان به این کشور مخلوط کنیم، چراکه ما در مذاکرات تنها با کشور آمریکا گفتگو نمی‌کنیم، بلکه ۵ کشور دیگر نیز طرف مقابل ما قرار دارند.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری گفت: ما قبول داریم که هر ایرانی که به استقلال و پیشرفت کشور علاقه دارد، باید هوشیار، ‌آگاه و مراقب باشد و بر مسائل کشور نظارت دقیق کند. اما اینکه به مذاکره‌کنندگان خودمان اتهام بزنیم و بگوییم که آنها خون دادند و نان گرفتند، اخلاقی و قانونی نیست.

سید رضا اکرمی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به مذاکرات ایران با گروه ۱ + ۵ گفت: این مذاکرات چند ماه است که آغاز شده و هم‌اکنون ادامه دارد. یعنی طرفین اصل مذاکره با یکدیگر را پس سال‌ها پذیرفتند، اما آنچه تاکنون انجام گرفته مربوط به کلیات است و هیچ موضوعی روی کاغذ نیامده است.

وی افزود: دو طرف اعلام کرده‌اند که اردیبهشت ماه بندهای مربوط به مذاکرات پس از تدوین به شکل مکتوب اعلام خواهد شد و مطالب مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اکرمی خاطرنشان کرد: در مقابل اصولی که ما برای خود داریم، طرف مقابل نیز صددرصد دارای قواعدی است. عضویت ما در ان‌پی‌تی به این معنی است که ما نظارت آژانس و سازمان انرژی اتمی را قبول داریم و در مقابل نیز حق غنی‌سازی برای اعضای ان پی تی پذیرفته شده است و مسئله غنی‌سازی با همین توضیحات ارتباطی به ۱ + ۵ ندارد. چراکه متولّی آن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

وی با تاکید براینکه ضرورتی ندارد که ۱ + ۵ حق ما را به رسمیت بشناسد، گفت: طرف مسئله ما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. بر همین اساس نیز ما غنی‌سازی را ادامه می‌دهیم و غنی‌سازی ما نیز متوقف نخواهد شد. اینکه غنی‌سازی به چه صورت و چه مقدار باشد در مرحله بعد مطرح است.

اکرمی ادامه داد: وقتی اوباما می‌گوید اگر من زورم می‌رسید پیچ و مهره تاسیسات هسته‌ای ایران را جمع می‌کردم یعنی اصل حق غنی‌سازی ما را پذیرفته است و بحثتنها در مورد درصد و مقدار آن است و کسی نمی‌تواند روی این حق ما مذاکره کند.

وی افزود: ما خودمان اگر مصلحت بدانیم بدون فشار و تنها برای اعتمادسازی برخی فعالیت‌های خود را محدود خواهیم کرد، اما همه اینها مربوط به خودمان است.

اکرمی با بیان اینکه طی این سال‌ها قدرت‌های استکباری تلاش می‌کردند که این را به جهان القا کنند که ایران اهل مذاکره نیست، گفت: ما این فرصت را فراهم کردیم که بگوییم اهل مذاکره هستیم. این دستاورد مهمی از لحاظ رسانه‌ای و اجتماعی برای جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، چراکه حتی اگر روزی مذاکرات ایران با ۱ + ۵ به نتیجه مطلوب ما هم نرسد، ما چیزی از دست نداده‌ایم و همه چیز مثل گذشته خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ما امروز با حضور در مذاکرات در واقع در یک آزمایش شرکت کرده‌ایم، گفت: در این آزمایش چهره طرف مقابل ما و مخالفان ما روشن خواهد شد.

اکرمی با یادآوری اظهارات برخی نمایندگان و گروه‌ها تاکید کرد: به نظر من نباید احتیاط و دقت را با سوء‌سابقه آمریکا و عدم اطمینان به این کشور مخلوط کنیم، چرا که ما در مذاکرات تنها با کشور آمریکا گفتگو نمی‌کنیم، بلکه ۵ کشور دیگر نیز طرف مقابل ما قرار دارند. پس چرا باید مابقی را نادیده بگیریم و آمریکا را خودمان بزرگ کنیم.

وی افزود: ما قبول داریم که هر ایرانی که به استقلال و پیشرفت کشور علاقه دارد باید هوشیار، ‌آگاه و مراقب باشد و بر مسائل کشور نظارت دقیق کند. اما اینکه به مذاکره‌کنندگان خودمان اتهام بزنیم و بگوییم که آنها خون دادند و نان گرفتند، اخلاقی و قانونی نیست.

اکرمی با بیان اینکه مسئله ما با ۱ + ۵ هنوز در سطح مذاکره است، افزود: وقتی هنوز مذاکرات به جایی نرسیده است، نباید اظهاراتی را پیرامون آن مطرح کرد که مذاکرات را تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه با گذشت چند ماه از شروع مذاکرات شاهد شکستن تحریم‌ها بودیم، گفت: علاوه بر این استرداد چند قسط از پول بلوکه شده ایران و ایجاد ثبات در اقتصاد از دیگر دستاوردهای این مذاکرات بوده است. اگر ما سال ۹۱ را با سال ۹۲ پس از انتخابات و شروع مذاکرات مقایسه کنیم، متوجه تفاوت شرایط خواهیم شد.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه باید در نهایت مراقبت و هوشیاری به تقویت بنیان‌های داخلی خود بپردازیم، خاطرنشان کرد: آنهایی که نسبت به مذاکرات بدبین هستند، باید یک مقداری به فکر منافع ملی باشند به جای این کارها باید مردم را برای مشارکت در تولید و سازندگی و فعال شدن بخش خصوصی تشویق کنیم.

وی افزود: دشمن زمانی روی تشدید تحریم‌ها کار می‌کند که اقتصاد ما آسیب‌پذیر باشد. بنابراین ما باید با تقویت اقتصاد خود و توجه به نامگذاری امسال و ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط رهبری در این زمینه تلاش کنیم. باید ضمن قانون‌گرایی به نظرات رهبری و توصیه‌های ایشان احترام گذاشته و آن‌ را عملی کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز