خبرگزاری کار ایران

توسط مسئولین استان زنجان صورت گرفت؛

بازدید معاون امور عمرانی استانداری زنجان از عملیات اجرائی سدهای مشمپا، مراش و بلوبین

asdasd
کد خبر : ۱۶۰۴۰۵

سد مراش آب اراضی چهارهزارو ۷۹۶ هکتار منطقه انگوران از شهرستان ماهنشان را تامین می‌کند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان، گفت: سد مراش آب اراضی چهارهزارو ۷۹۶ هکتار منطقه انگوران از شهرستان ماهنشان را تامین می‌کند.

به گزارش ایلنا از زنجان، دراین بازدید امیر حمیدنیا، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: سد مشمپا یکی از بزرگ‌ترین سدهای خاکی سنگریزه‌ای باهسته رسی در شمالغرب کشورمحسوب می‌شود.

امیر نیا، اعتبار سال جاری سد مشمپا را ۲/۳۷ میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار داشت: ساخت تونل‌های انحراف آب سد خاتمه یافته و قرارگاه خاتم الانبیاء به‌عنوان پیمانکار بدنه سد مشغول احداثجاده‌های دسترسی به محورهای منتهی به بدنه سد می‌باشد.

وی د رادامه افزود: آب تنظیمی سد مشمپا ۴۹۳ میلیون متر مکعب، حجم مخزن سد۷۰۰ میلیون مترمکعب، ارتفاع سد از بستر رودخانه ۱۰۰ متر و هدف از اجرای این طرح تامین آب ۴۱ هزار هکتار اراضی دشتهای رجئین در شهرستان زنجان و پاوه رود در شهرستان طارم، تامین ۳۷میلیون متر مکعب آب مورد نیاز شرب و صنعت، تولید سالانه ۱۲۳.۳ گیگاوات برق و ایجاد اشتغال حدود ۳۲ هزار نفر است.

درادامه این بازدید مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان یاد آورشد: سد مراش آب اراضی چهارهزارو ۷۹۶ هکتار منطقه انگوران از شهرستان ماهنشان را تامین می‌کند.

وی، هدف از اجرای این سد را تامین آب برای آبیاری اراضی کشاورزی به میزان بیش از چهار هزار هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: آب قابل تنظیم سد ۴۴ میلیون متر مکعب در سال است، از این میزان ۵/۲ میلیون متر مکعب برای شرب، ۵/۴ میلیون متر مکعب برای صنعت و ۳۲ میلیون متر مکعب برای کشاورزی۵ میلیون مترمکعب برای حقابه زیست محیطی در نظر گرفته شده است.

این مسئول در استان، گفت: این سد از نوع خاکی غیر همگن با هسته رسی، به ارتفاع ۷۵ متر از پی و حجم کل مخزن سد ۴۰ میلیون متر مکعب است.

حمیدنیا اعتبارمصوب سال جاری این طرح را رابالغ بر۱۲۸میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تاپایان سال ۹۲ برای این طرح اعتباری حدود ۴۰۰میلیاردریال هزینه شده است.

گفتنی است این سد در ۱۲۵ کیلو متری جنوب غربی زنجان در روستای مراش منطقه انگوران، از توابع شهرستان ماهنشان در حال احداثاست.

حمیدنیا در بخشی از این بازدید، طی گزارشی از عملیات اجرایی سدبلوبین خاطرنشان کرد: مطالعات این سداز سال ۱۳۸۵ شروع شده وعملیات اجرایی کمپ و راه دسترسی از سال ۸۹ و اجرای بدنه سد و تاسیسات جانبی از ابتدای سال ۹۱ آغاز شده که قرار داد آن حدود۷۰۰ میلیارد ریال است.
این سد علاوه برتامین آب شرب و صنعت برخی از شهر‌ها و روستاهای شهرستان ایجرود، آب کشاورزی سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست سد را تامین خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان، خاطر نشان شد: این سد از نوع خاکی با هسته رسی، ارتفاع از بستر رودخانه ۵۹ م‌تر، حجم کل مخزن سد ۵۴ میلیون مترمکعب طول تاج ۳۲۵ متر و عرض تاج ۱۲ متر است.

وی تصریح کرد: برای اجرای کمپ و جاده دسترسی به سد، حدود ۳۵میلیارد ریال و برای پروژه احداثبدنه سد و تاسیسات جانبی تاکنون حدود ۱۷۰میلیارد ریال هزینه شده و اعتبار سال جاری برای این پروژه نزدیک به۱۲۰میلیارد ریال است.

درپایان بازدید جواد رحمتی، معاون امورعمرانی استانداری زنجان درجریان بازدید یک روزه خود، این طرح‌ها رابعنوان طرح‌های مهم و زیربنائی استان خواند واظهارداشت: این سد‌ها پس ازبهره برداری موجب شکوفائی بخش کشاورزی واقتصاددی استان خواهدشد.

رحمتی، از فعالیت‌ها و تلاش‌های انجام شده مدیرعامل و کارکنان شرکت آب منطقه‌ای زنجان، مشاورین وپیمانکاران این طرح‌ها قدردانی کرد.

شایان ذکر است دراین بازدید نیازی مدیرکل دفتر فنی استانداری زنجان نیز حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز