خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس کارگری:

قوانین حمایتی از کارگران زن ضمانت اجرایی ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۶۰۳۶۷

هرچند معمولا در قرارداد کار هیچ کارگر زنی به مسئله ازدواج و بچه‌دار شدن به عنوان یکی از نکات فسخ قرارداد اشاره نشده است اما بیشتر کارفرمایان در هنگام استخدام کارگران زن این مسئله را به صورت شفاهی مطرح می‌کنند.

یک کارشناس کارگری گفت: قانون فعلی اشتغال زنان ضمانت اجرایی ندارد و همین امر باعثشده زنان باردار پس از زایمان به سادگی اخراج شوند.

«علیرضا حیدری» در خصوص مرخصی زایمان زنان شاغل به خبرنگار ایلنا در تشریح جزئیات قانون کار زنان گفت: طبق قانون کارفرما مکلف است برای زنان شاغل دارای فرزند زیر دو سال ساعت شیردهی اختصاص دهد و مهدکودک فرزندان زیر ۶ سال را فراهم نماید.

وی بابیان اینکه به موجب همین قانون کافرما باید به کارگران زن و مرد دارای فرزند معادل ۱۰ درصد حداقل دستمزد حق اولاد پرداخت کند، گفت: با این حال عدم ضمانت اجرایی این قانون در سایه شرایط نامطلوب بازار کار نه‌تنها منجر به نادیده گرفتن رعایت این حقوق از سوی کارفرمایان که حتی باعثاخراج کارگران زن دارای فرزند شده است.

وی شرایط فعلی بازار کار به زیان زنان و به ویژه زنان دارای فرزند دانست و افزود: کارفرمایان عمدتا از بکارگیری زنان متاهل سر باز می زنند و با توجه به جمعیت زیاد زنان مجرد بیکار مشکلی از بابت استخدام نیروی کار نخواهند داشت.

حیدری طرح افزایش مرخصی زایمان را خطری جدی برای زنان کارگر عنوان کرد و افزود: مهمترین مشکل این طرح و همچنین قوانین فعلی کار عدم ضمانت اجرایی است.

قوانین فعلی تنها کارفرما را مکلف به تامین برخی شرایط برای کارگران زن کرده اما هیچ ضمانت اجرایی در این مورد اندیشیده نشده است. افزایش مرخصی زایمان زنان بدون پیش بینی ضمانت اجرایی برای کارفرما وضعیت شغلی زنان کارگر را بدتر خواهد کرد.

وی موقت بودن قرارداد کارگران زن را مهمترین پشتوانه کارفرمایان برای اخراج نیروهای کار اعلام کرد و گفت: قرارداد موقت دست کارفرما را باز می گذارد تا هر زمان که موعد قرارداد به اتمام رسید بدون هیچ دلیلی عذر کارگر را بخواهد و درچنین حالتی تنها راه امرار معاش برای کارگر زن استفاده از بیمه بیکاری است.

این کارشناس کارگری بابیان اینکه انعقاد قراردادهای موقت‌کار امروز به شیوه ای رایج برای استخدام کارگران تبدیل شده است تصریح کرد: قرارداد موقت محدودیت زمانی ندارد و حتی اعتبار موقت این قراردادها به یک ماه‌هم کاهش یافته است.

به گفته حیدری هرچند معمولا در قرارداد کار هیچ کارگر زنی مسئله به ازدواج و بچه‌دار شدن به عنوان یکی از نکات فسخ قرارداد اشاره نشده است اما بیشتر کارفرمایان در هنگام استخدام کارگران زن این مسئله را به صورت شفاهی مطرح می‌کنند.

وی تاکید کرد: به همین دلیل بیشتر کارگران زنی زایمان کرده، دارای فرزند و یا ازدواج کرده به دلایل دیگری چون غیبت و اتمام قرار داد کار اخراج می شوند.

حیدری شرایط فعلی زنان شاغل را به زیان بنیان خانواده دانست و گفت: در خانواده ای که زن مجبور به کار کردن برای تامین معاش خود است چنین قوانینی مانع تشکیل خانواده و اجرای سیاست‌های رشد جمعیتی خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز