خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان سنگ آهن در پاسخ به ایلنا خواستار شد؛

دولت سهمیه بندی گازوئیل برای معادن را حفظ کند

asdasd
کد خبر : ۱۵۹۵۸۷

بحثسوخت در حمل و نقل زمینی مواد معدنی حائزاهمیت است و بیشترین بار از طریق حمل و نقل جاده ای انجام می شود و مصرف گازوئیل بسیاری از معادن بالاست به خاطر افت قیمت سنگ آهن احتمال تعطیلی بسیاری از معادن کوچک در فاز دوم وجود دارد.

رئیس انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان سنگ آهن گفت: دولت سهمیه بندی گازوئیل برای معادن را حفظ کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهرداد اکبریان رئیس انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان سنگ آهن صبح امروزدر یک نشست خبری اظهار داشت: تعامل دو طرفه بخش خصوصی و دولت در سال ۹۳ از مهمترین سیاست های این انجمن است.

وی افزود: همچنین پروژه های مطالعاتی و مشاوره ای که در کمیسیون ها فعال شده است اجرایی خواهد شد وسعی داریم در زمینه اکتشافات که یکی از دغدغه های معادن محسوب می شود گامهای موثری برداریم.

احداثخطوط کنستانتره سازی و فرآوری در نیمه دوم سال

اکبریان با اشاره به افزایش ارزش افزوده در سال ۹۳ افزود: اعضای انجمن وبخش خصوصی واقعی گامهای خوبی برای احداثخطوط کنستانتره سازی و فرآوری برداشته اند که از نیمه دوم سال شاهد آغاز به کار واحدهای فراوری خواهیم بود.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که دولت با حذف عوارض صادرات کنسانتره اجرای طرح‌های این بخش را تسریع کند.

راه‌اندازی شورای مشترک معدن و فولاد

اکبریان با اشاره به اینکه برای سال ۲۰۱۴ روند قیمت جهانی سنگ‌آهن کاهشی پیش‌بینی می‌شود، گفت: در تلاش برای راه‌اندازی شورای مشترک معدن و فولاد هستیم.

وی افزود: تولیدکنندگان بخش خصوصی سنگ‌آهن توان لازم را برای تأمین نیاز واحدهای فولادسازی به مواد اولیه دارند.

وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت اهتمام ویژ ای به خصوص سنگ آهن دارد. و همان گونه که شاهد بودیم در خصوص حقوق دولتی و بحثعوارض صادراتی که قرار بود تا پایان سال ۹۲ اجرایی شود تجدید نظرهایی صورت گرفت. اکبریان تصریح کرد: هر چند که نرخ عرضه سنگ آهن به مصرف کنندگان داخلی فاصله زیادی با قیمتهای جهانی دارد اما فراهم بودن این محصول در بازار داخل مهمتر از صادرات آن است.

وی افزود: براساس آماری که دولت منتشر کرده سال قبل حدود ۲۳.۵ میلیون تن سنگ آهن از کشور صادر شد و ارزش صادرات نیز حدود ۱.۵ میلیارد دلار بود. البته ما اعتقاد داریم اعداد مربوط به ارزش صادرات سنگ آهن دارای اشکالاتی بوده و واقعی نیستند. همچنین طبق آمار منتشر شده سال قبل حدود ۳۰.۵ میلیون تن سنگ آهن در کشور تولید شد.

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن، از مجموع صادرات سنگ آهن حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیون تن آن مربوط به بخش خصوصی بوده و تولید سنگ آهن بخش خصوصی نیز در سال قبل نیز حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون تن بوده است البته در این میان حدود ۳ تا ۳.۵ میلیون تن از تولید سنگ آهن بخش خصوصی در داخل به مصرف کارخانه های فولادی و سیمانی می رسد.

شفاف سازی تصمیمات دولت در حوزه معدن

وی با بیان این که انتظار می رود دولت شفاف سازی های بهتری در این حوزه داشته باشد گفت: هم اکنون طرحهای توجیهی با قیمتهای فعلی امکان پذیر نیست و بهتر است دولت برای یک بار مشخص کند تا ارائه محصولات با چه قیمتی و در چه شرایطی خواهد بود.

اکبریان با بیان این که باید شرایطی برای سرمایه گذاران فراهم شود تا برای اکتشاف معادن تشویق شوند گفت: حوزه اکتشاف و استخراج نیازمند بستر سازی برای سرمایه گذاری است و باید این شرایط را فراهم کرد.

وی گفت: در زمینه حمل ونقل ریلی و جاده ای ظرفیت کشور پایین است و با مسئولین مذاکراتی در خصوص توسعه حمل و نقل ریلی و جاده ای و نیز خدمات بندری از طریق کنسرسیوم ها با شرکتهای داخلی و ورود سرمایه گذاران صورت گرفته است، تا از اتلاف سرمایه کلان در بنادردر زمان بارگیری کشتی ها جلوگیری شود.

ظرفیت اسکله ها پایین است

اکبریان تصریح کرد: هم اکنون اسکله های ما ظرفیت لازم را ندارد وما باید به کشتی های خارجی جریمه پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: انتظار می رود بخش خصوصی و فعالان حوزه معدن در سال جدید با صرفه جویی در هزینه ها و حاشیه سود خود بتواند قیمت تمام شده را بکاهند.

اجرای فاز دوم و تعطیلی معادن

اکبریان در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر تاثیر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها برقیمت سنگ آهن خاطر نشان کرد: مسلماً قیمت سوخت وبه خصوص گازوئیل پس از هدفمندی افزایش پیدا می کند.

وی افزود: بحثسوخت در حمل و نقل زمینی مواد معدنی حائزاهمیت است و بیشترین بار از طریق حمل و نقل جاده ای انجام می شود و مصرف گازوئیل بسیاری از معادن بالاست به خاطر افت قیمت سنگ آهن ا حتمال تعطیلی بسیاری از معادن کوچک در فاز دوم وجود دارد.

وی گفت: انتظار ما از دولت این است که نرخ گازوئیل را متفاوت از نرخ بنزین اعلام کند و یا ا گر اجباری در افزایش قیمت ها هست سهمیه بندی گازوئیل را در معادن حفظ کنند، زیرا در غیر این صورت معادن ما تعطیل خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز